Gå til innhold

Smarthusene på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har drevet å kikket litt på dette, Insteon virker som den mest lovende teknologien for meg, både trådløst og over strømnettet og bakoverkompatibelt med X10 også. Men foreløpig finnes det vel ikke til 200 Volt, håper det raskt utmerker seg som en slags standard, så man får tak i endel utstyr til det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Leiande firma innan ZigBee hardware også blant dei leiande innan software er det norske selskapet Chipcon. Nesten norske vertfall, nyleg selgt til Texas Industries. Men uansett, dei heldt no endå til i Norge! Er x-10 godt utbreitt i Norge? Har ikkje vore borti det før. ZigBee vil nok etablera seg i produkt for husholding og slikt innan dei neste åra.

Endret av rec0n
Lenke til kommentar
Leiande firma innan ZigBee hardware også blant dei leiande innan software er det norske selskapet Chipcon. Nesten norske vertfall, nyleg selgt til Texas Industries. Men uansett, dei heldt no endå til i Norge! Er x-10 godt utbreitt i Norge? Har ikkje vore borti det før. ZigBee vil nok etablera seg i produkt for husholding og slikt innan dei neste åra.

6433902[/snapback]

 

Synes Zigbee virker som en teknisk dårligere løsning en Insteon, x-10 er ganske utbredt blant "hjemme-nerdene" har jeg inntrykk av, men det er jo en eldgammel (70-tallet?) og primitiv standard.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fin artikkel. jeg leser altid artikler om smarthus når det dukker opp på nettet. For jeg vurderer noe sånt i hjemmet mitt. men det blir for dyrt for meg. I det siste har jeg lest en artikkel fra aftenposten om et annet system fra adapt home. flere nettsteder hadde den samme uken atikkel om det fremtidshuset. Hvis jeg inner igjen artikkelen så skal jeg oppdatere dette svaret mitt.

 

Her er artikkelen fra Aftenposten:

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1345079.ece

Endret av robot
Lenke til kommentar
Fin artikkel. jeg leser altid artikler om smarthus når det dukker opp på nettet. For jeg vurderer noe sånt i hjemmet mitt. men det blir for dyrt for meg. I det siste har jeg lest en artikkel fra aftenposten om et annet system fra adapt home. flere nettsteder hadde den samme uken atikkel om det fremtidshuset. Hvis jeg inner igjen artikkelen så skal jeg oppdatere dette svaret mitt.

 

Her er artikkelen fra Aftenposten:

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1345079.ece

6434529[/snapback]

 

Om du er villig til å sette det opp selv, med feks en PC som en kontroll-enhet, så kan du få det ganske mye billgere, og helt sikkert mer fleksibelt, men tar litt tid da.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fin artikkel. jeg leser altid artikler om smarthus når det dukker opp på nettet. For jeg vurderer noe sånt i hjemmet mitt. men det blir for dyrt for meg. I det siste har jeg lest en artikkel fra aftenposten om et annet system fra adapt home. flere nettsteder hadde den samme uken atikkel om det fremtidshuset. Hvis jeg inner igjen artikkelen så skal jeg oppdatere dette svaret mitt.

 

Her er artikkelen fra Aftenposten:

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1345079.ece

6434529[/snapback]

Det er nok ganske dyrt no ja, men eg var på seminar der av gründarane til Chipcon haldt eit innlegg. Han sa at Zigbee var veldig rimelig og kan derfor verte utrbreitt i stor grad innafor den vanlege forbrukarmarkaden. Det som manglar i dag er produkta som gjer det til allemannseie. Men det trur eg kjem snart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...