Gå til innhold

AllofMp3 saksøkes igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh.

 

Det kan bli spennende å se på et par aspekter av denne historien.

 

Det ene er om det russiske avtaleverket også blir godkjent i en britisk rett. Om det skjer, kan følgene bli en interessant prisutvikling hos andre tilbydere av digital musikk.

 

Den andre biten er om selskapet faktisk overfører royalties til artister via de russiske organisasjonene.

 

Om så skjer, vil plateselskapenes juridiske representanter få store forklaringsproblemer for omverdenen.

 

Om nettstedet skulle tape en slik rettssak, kan det videre bli interessant å se hva slags følger dette vil få.

 

Hvordan praktisk få til å utestenge britiske kunder fra nettstedet eksempelvis...

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det er riktig å betale penger til pirater for å kjøpe låter eller CD'r. De har HVERTFALL ikke hatt noe med produksjonen eller bandet å gjøre, så hvorfor i huleste helsike skal jeg betale DEM for noe som helst. Hvis det er sant at de overfører royalties til artistene er det vel mere greit, men det tviler jeg sinnssykt på at de gjør. De fleste plateselskaper ville ikke godtatt noe penger fra en piratbedrift.

 

I russland er det fritt fram for pirater av alle slag, både spill, klær, elektronikk, filmer.

Det fins tilogmed fabrikker med flere hundre ansatte som kun trykker opp piratkopier av nye spill og CD'r og selger de for nesten ingenting.

Tror det er så vanlig der borte at folk ikke bryr seg. De er bare glad for å ha en jobb et sted.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg syns ikke det er riktig å betale penger til pirater for å kjøpe låter eller CD'r. De har HVERTFALL ikke hatt noe med produksjonen eller bandet å gjøre, så hvorfor i huleste helsike skal jeg betale DEM for noe som helst.

 

Den eneste grunnen er at du, i grell kontrast til platebransjens egne butikker, får et velfungerende produkt til en akseptabel pris.

Lenke til kommentar
Jo, men jeg syns ikke man skal betale for det som i essensen er tyvegods.

At noen stjeler veska til en gammel dame, og selger innholdet i en butikk, da er det liksom greit, fordi du får bedre pris der enn om du hadde kjøpt det nytt?

6432232[/snapback]

 

Dette har man vært gjennom mange ganger før... Platebransjen elsker å fremstille piratkopiering som tyveri, og forsøker å innprente denne holdningen inn i befolkningen, men både domstoler og eksperter har gang på gang slått fast at det ikke er det.

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke det er riktig å betale penger til pirater for å kjøpe låter eller CD'r. De har HVERTFALL ikke hatt noe med produksjonen eller bandet å gjøre, så hvorfor i huleste helsike skal jeg betale DEM for noe som helst. Hvis det er sant at de overfører royalties til artistene er det vel mere greit, men det tviler jeg sinnssykt på at de gjør. De fleste plateselskaper ville ikke godtatt noe penger fra en piratbedrift.

 

I russland er det fritt fram for pirater av alle slag, både spill, klær, elektronikk, filmer.

Det fins tilogmed  fabrikker med flere hundre ansatte som kun trykker opp piratkopier av nye spill og CD'r og selger de for nesten ingenting.

Tror det er så vanlig der borte at folk ikke bryr seg. De er bare glad for å ha en jobb et sted.

6432200[/snapback]

 

Så lenge AllofMP3 holder seg innenfor russisk lov så kan du ikke kalle de pirater. Det ville det vært det samme som å kalle alle skip som gikk under såkalte "bekvemmelighetsflagg" pirater.

 

At det moralsk er tvilsomt kan så være, men ikke mer tvilsomt enn å kjøpe klær fra H&M laget av barnerarbeidere.

 

Faktisk trur jeg AllofMP3 kan være en spydspiss for bedre tjenester fra andre tilbydere fordi den tekniske løsningen og prisene er klart bedre enn hva musikkbransjen generelt kan tilby. Derfor håper jeg inderlig at AllofMP3 rir av stormen og at platebransjen starter å se på sine egne løsninger istedenfor å sende advokater på alt de anser for å være en trussel.

Lenke til kommentar

Jeg er jo helt enig med Willow her..

 

Kjøper man et klesplagg på H & M for 198 Kr så går 134 Kr rett i lomma på eierne av kjeden.. Klesarbeiderne, gjerne i Kambodsja får gjerne ca 1.50 NOK (omregnet da selvsagt) pr time... Alt dette i følge KK.

 

Jeh har selv bruk allofmp3.com en rekke ganger og har laster ned flere hundre låter. Personlig så tror jeg folkene bak allofmp3 gir blaffen i hele det engelske tullet og bare jobber videre.

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke det er riktig å betale penger til pirater for å kjøpe låter eller CD'r. De har HVERTFALL ikke hatt noe med produksjonen eller bandet å gjøre, så hvorfor i huleste helsike skal jeg betale DEM for noe som helst. Hvis det er sant at de overfører royalties til artistene er det vel mere greit, men det tviler jeg sinnssykt på at de gjør. De fleste plateselskaper ville ikke godtatt noe penger fra en piratbedrift.

 

I russland er det fritt fram for pirater av alle slag, både spill, klær, elektronikk, filmer.

Det fins tilogmed  fabrikker med flere hundre ansatte som kun trykker opp piratkopier av nye spill og CD'r og selger de for nesten ingenting.

Tror det er så vanlig der borte at folk ikke bryr seg. De er bare glad for å ha en jobb et sted.

6432200[/snapback]

 

Så det du sier er at du aldri vil betale for musikk, til noen som ikke er involvert med selve produksjonen eller bandet? Jeg vil i alle fall tro det er få ledd i prosessen som direkte er involvert i produksjonen eller bandet. F.eks Platekompaniet og iTunes vil da ikke være å regne som involvert. Platekompaniet eller iTunes er ikke akkurat pirter? Det hersker videre også stor uenighet om Allofmp3 er å regne som pirater. Jeg vil ikke kalle dem det selv om de utnytter "hull" i eksisterende lovverk, noe som ikke er å regne som galt. Hvor etisk det er, er en helt annen sak. Ulik tolkning har da aldri vært veldig unormalt.

 

Allofmp3 at de har lisenser fra organisasjonene "Russian Multimedia and Internet Society" (ROMS) og "the Rightholders Federation for Collective Copyright Management of Works Used Interactively" (FAIR). Såvidt meg bekjent så hevdes det at de betaler, royalties og avgifter for copyrights, til ROMS og FAIR [The Register - Allofmp3]. Det betyr at artister kan heve royalties fra disse to organisasjonene. Ryktene sier allikevel at artister vegrer seg å hente ut det rettmessige, siden det vil være å annerkjenne Allofmp3 og akseptere gjeldende praksis. Fra samme referanse, så har faktisk Allofmp3 blitt vudert til lovlig i Russland. Spørsmålet er hvordan resten av verden skal forholde seg til andre landsregler.

 

Det er jo liten tvil at Allofmp3 utfordrer eksisterende foretningsmodeller, og mange mennesker ser sitt levebrød truet. Dette vil jeg tro gjelder spesielt alle mellomleddene som tjener store penger på å selge musikk ved salg av f.eks CD-er. Uansett gjelder ikke utfordringen med en globaløkonomi kun platebransjen. Se for eksmpelvis i forlagsbransjen. Bøker som du kjøper i Norge, blir solgt i andre mindre utvikledeland helt ned til 1/20 av prisen. Jeg fant ikke referanse for dette for øyeblikket, men det er klart at alle land ikke klarer å behandle like priser i alle land. Derfor har det iaf. hittil blitt tydd til prisdifferensiering allerede i utgangsprisen til ulike land.

 

For å spore tilbake til diskusjonen, vil jeg uansett si det er drøyt å bedømme Allofmp3 som en piratorganisasjon. Ikke minst er det farlig og stereotype russere på den måten. Dette spesielt siden argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet, du stempler Allofmp3 som pirater ved å tvile på at de overfører royalties til de lokale rettighetsorg..

Lenke til kommentar

Tja jeg synes ihvertfall det er tyveri når en tjener penger på piratkopieringen. Litt forskjell på å laste ned til eget bruk og på å gjøre butikk av det. Det ble vel også slått fast i en tidligere artikkel (husker ikke hvor i farten) at de ikke hadde noen avtale med rettighetsorganisjonen i Russland. Synes faktisk det er bedre å bare laste ned på vanlig vis enn å berike eierne av allofmp3.com

Lenke til kommentar

Lovendringen i Frankrike der iTunes må åpne for avspilling på samtlige typer MP3 spillere truer de etablertes (iTunes, MSN, osv) måte å se på DRM på. Vi kan jo i det minste håpe at forretningsmodellen til allofmp3 kan være en inspirasjonskilde i denne endringsfasen av DRM-politikken.

Lenke til kommentar

Håper allofmp3.com vinner denne saken også. Selv har jeg kjøpt over 300 album i vinter, og fortsatt handler jeg masse musikk der. Det meste av musikken jeg har kjøpt er gamle innspillinger. Dette er plater jeg ikke ville kjøpt for 99 feks på platecompaniet.

Uansett, noen vil sikkert kalle med tyv, heler, kjeltring eller frihetskjemper.

 

Det som er viktig her, er at russerne har vist alle oss OG bransjen at det faktisk er mulig å tjene penger på musikk salg. Tenk om bransjen slev kunne tilbytt oss liknende muligheter. Selv ville jeg blitt loyal da, og ikke drevet med åndsverk snusk. Men det er en smertegrense for hva en skal betale. Dersom bransjen effektiviserer distribusjonen, synes jeg de bør la deler av dette tilfalle kundene i form av billigere musikk. Dermed vil de i stor grad demme opp for pirater. Kunne gjerne betalt opp i mot 30-40 kroner for gamle album, menjeg forlanger en viss kvalitet samt ingen sperrer slik som DRM o.l.

 

Jeg vet at jeg har mitt på det tørre juridisk, for allofmp3 har vunnet rettsaker før, så jeg har handlet i god tro. Så dette bør være en "wake-up call" for en sirumpa bransje.

 

Kjør blåkopi modellen av allofmp3, tilby like god eller bedre funksjonalitet og ikke svært mye dyrere varer så tjener dere nok penger dere også.

Lenke til kommentar
Nå er det jo faktisk sånn at AllOfMP3 faktisk gir penger til artistene, men ikke til platebransjen (forlag, osv).

 

Synes det er rett og rimelig jeg, på tide den grådige mafia opererende platebransjen får seg et spark midt i ansiktet - ærlig talt.

6432502[/snapback]

 

Gjør de det? Det jeg har fått med meg tyder på at artistene i praksis ikke får noe av pengene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er det jo faktisk sånn at AllOfMP3 faktisk gir penger til artistene, men ikke til platebransjen (forlag, osv).

 

Synes det er rett og rimelig jeg, på tide den grådige mafia opererende platebransjen får seg et spark midt i ansiktet - ærlig talt.

6432502[/snapback]

 

Gjør de det? Det jeg har fått med meg tyder på at artistene i praksis ikke får noe av pengene.

 

AtW

6432930[/snapback]

 

I praksis får ikke artistene særlig mye penger fra lovlig musikksalg heller. Blir vel egentlig en smakssak om man vil gi pengene sine til den russiske mafiaen eller til den globale musikkindustrimafiaen, slik jeg ser det. :D

Lenke til kommentar
Nå er det jo faktisk sånn at AllOfMP3 faktisk gir penger til artistene, men ikke til platebransjen (forlag, osv).

 

Synes det er rett og rimelig jeg, på tide den grådige mafia opererende platebransjen får seg et spark midt i ansiktet - ærlig talt.

6432502[/snapback]

 

Gjør de det? Det jeg har fått med meg tyder på at artistene i praksis ikke får noe av pengene.

 

AtW

6432930[/snapback]

 

I praksis får ikke artistene særlig mye penger fra lovlig musikksalg heller. Blir vel egentlig en smakssak om man vil gi pengene sine til den russiske mafiaen eller til den globale musikkindustrimafiaen, slik jeg ser det. :D

6432949[/snapback]

 

Det er forskjell på litt og ingenting, om man ikke vil gi penger til musikkbransjen, så finnes det andre alternativer enn å gi de til "den russiske mafiaen". Hva med å ikke gi penger til noen av de med tvilsom forretningspraksis?

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...