Gå til innhold

Neste Exchange blir kun 64-bits


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, når de bestemmer seg for å oppgradere til en ny versjon av Exchange eller en annen mail server, så er det som regel innberegnet ny hardware også (siden denne har blitt utdatert og en vil ikke installere et nytt system over det allerede eksisterende). Så 64 bits har minimal negativ betydning, mer sannsynlig bare positive sider for Exchange.

Lenke til kommentar

At man må kjøpe nye lisenser når man kjøper en ny verjson av et program er vel ikke noe nytt. Når det gjelder Windows må man ikke kjøpe ny lisens, da lisensen for operativsystem som Windows Server 2003 ikke er spesifikk for x84/x64/IA64, men fritt kan byttes mellom disse.

 

Såvidt meg bekjent er det kun for Windows XP (og Vista?) at lisensen er knyttet opp mot arkitektur.

Lenke til kommentar
At man må kjøpe nye lisenser når man kjøper en ny verjson av et program er vel ikke noe nytt. Når det gjelder Windows må man ikke kjøpe ny lisens, da lisensen for operativsystem som Windows Server 2003 ikke er spesifikk for x84/x64/IA64, men fritt kan byttes mellom disse.

 

Såvidt meg bekjent er det kun for Windows XP (og Vista?) at lisensen er knyttet opp mot arkitektur.

6440185[/snapback]

 

det er vel bare greitt at dette blir rent x64. Da kan de optimalisere løsningen SKIKKELIG for x64 i steden for å bare gjøre den kompatibel med x64...

Lenke til kommentar
det er vel bare greitt at dette blir rent x64. Da kan de optimalisere løsningen SKIKKELIG  for x64 i steden for å bare gjøre den kompatibel med x64...

6440549[/snapback]

Det jeg helt enig i, men jeg fatter fortsatt ikke hvorfor den ikke blir å kjøre med SQL Server 2005 som databasemotor, men heller velger å tviholde på ESE :dontgetit:

Lenke til kommentar
det er vel bare greitt at dette blir rent x64. Da kan de optimalisere løsningen SKIKKELIG  for x64 i steden for å bare gjøre den kompatibel med x64...

6440549[/snapback]

Det jeg helt enig i, men jeg fatter fortsatt ikke hvorfor den ikke blir å kjøre med SQL Server 2005 som databasemotor, men heller velger å tviholde på ESE :dontgetit:

6440762[/snapback]

 

det hadde jo gjort ting mye mer "standardisert"! tenkte du på at hele "store'n" ligger inne i databasefilene? da hadde jeg kunne kjørt backup som på mine sql servere.. med script som kjører osql for dumping av db.

Lenke til kommentar
det hadde jo gjort ting mye mer "standardisert"! tenkte du på at hele "store'n" ligger inne i databasefilene? da hadde jeg kunne kjørt backup som på mine sql servere.. med script som kjører osql for dumping av db.

6440819[/snapback]

Det er nå en ting, men man skal jo heller ikke glemme at SQL Server 2005 er en databaseserver som skalerer veldig godt, og definitivt bedre enn ESE, f eks med 64 Itanium2 prosessorer. Med SQL Server 2005 i bunnen for exchange, ville det selv for store amerikanske foretak å ha kun et fåtall (kanskje bare ett cluster) for exchangedatabasene. Etter det jeg har sett så langt av Exchange 2003/2007 vil det ikke praktisk la seg gjennomføre med ESE-databasen.

 

Men for all del, Enkel administrasjon ville så avgjort vært en fordel. Det er jo "litt" forskjell på eseutil/isinteg og Sql Server Management Studio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...