Gå til innhold

MinSide ikke som planlagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eh, er akkurat det dei har prøvd, men mislykkast.

6422503[/snapback]

 

Og sannsynligvis det de har mislykkes med, om du leser mellom ordene, er at de private aktørene har blitt for grådige. Spesielt når en leser at de ville ha avtale med hver enkelt aktør (les kommune, etat). Grunnen til dette er at det er lettere å få høyere pris da enn med en enkelt stor kunde.

 

Tipper neste utgave i statlig regi vil være et såkalt borgerkort, der det offentlige har eier forholdet/kontrollen fra A til Å. Selve utviklingen og driften kan bli satt bort til 3.part.

Lenke til kommentar

BankID kunne jo hvert brukt. Vi må jo alle ha det uansett om et par års tid. Det er en løsning det offentlige allerede bruker, og i fremtiden vil måtte bruke enda mer. Virker av og til som om de ønsker å sløse vekk penger siden politisk satsing alltid måles i hvor mange millioner de har brukt, ikke hva de evt har utrettet.

 

Det ender sikkert med to like tekniske løsninger, der du registrerer båten via den ene og betaler tollavgiften med den andre...

 

Det høres litt ut som den Prøysen-visa, hvor han gutten høvler vekk ujevnheter til han sitter med en vakker skjær-fjøl. Vi sitter vel igjen med 4,5 millioner nye hjemmesider.

Lenke til kommentar

det var bankid som skulle blitt brukt. men som kjhanken nevner, den private part ønsket å skrive enkelt-avtaler med etatene og kommunene, ikke med staten som helthet.

 

dermed ble det takk og farvel.

 

og gjetter meg til at denne "midlertidig pin" greia blir som det jeg har med banken min for tiden. en tilsendt lapp med engangskoder. og når en begynner å gå tom så får en tilsendt en ny.

 

eneste forskjellen på det og en kodekalkulator er at du ikke trenger å filsendt en ny samling koder nå og da. og med en kodekalkulator så er vel det en risiko at en får samme koden på samme tid på døgnet eller noe? altså at dem bruker klokketiden som en faktor i koden.

Lenke til kommentar

Syns bankid er litt for sikker.

Kjøper jeg varer på komplett eller andre så må jeg inn med:

 

visanr, utløpsdato, korteiers navn, sær kode fra baksida på kortet, + fødselsnr, eget passord for bankid, kode fra kalkulator .... dette i tillegg til brukernavn/passord for å logge inn på komplett ...

 

idioti satt i system spør du meg.

Nå må jeg i tillegg alltid ha med meg den tåpelige kalkulatoren (og for noen, hele rukkelet med passord og anna data) for å kunne handle på nett andre steder enn hjemme på soverommet. Supersikkert .... not.

 

Kunne ikke staten laget et ordentlig sikkerhetsportal som både banker, butikker og andre lure i norge kan benytte? En venstre regjering burde jo vært skikkelig gira for å gjøre noe slikt, i motsetning til en høyre regjering som bare vil la "humla suse" og gi f...

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

fordi tenkerne på BI mener at det å la markedet styre seg selv er en god ting, og selv venstrefolka hører på dem.

 

husk, selv om ministeren skifter navn, kjønn og alder, så blir ikke nødvendigvis folkene som er ansatt under det kontoret byttet ut...

 

er det rart politikken er merkelig lik uansett hvem som er i regjering?

Lenke til kommentar
Kjøper jeg varer på komplett eller andre så må jeg inn med:

 

visanr, utløpsdato, korteiers navn, sær kode fra baksida på kortet, + fødselsnr, eget passord for bankid, kode fra kalkulator .... dette i tillegg til brukernavn/passord for å logge inn på komplett ...

 

Behøver du både fødselsnummer, bankid-passord og engangskode for å handle med VISA-kortet på nett? Minn meg på å holde meg langt unna din bank, hvilken nå det måtte være... :hrm:

Lenke til kommentar
fordi tenkerne på BI mener at det å la markedet styre seg selv er en god ting, og selv venstrefolka hører på dem.

 

husk, selv om ministeren skifter navn, kjønn og alder, så blir ikke nødvendigvis folkene som er ansatt under det kontoret byttet ut...

 

er det rart politikken er merkelig lik uansett hvem som er i regjering?

6434617[/snapback]

 

 

Hvorfor får jeg en aldri så liten følelse av at du har sett på den britiske tv-serien "Javel, herr Statsråd" ?! :!:

Lenke til kommentar
Kjøper jeg varer på komplett eller andre så må jeg inn med:

 

visanr, utløpsdato, korteiers navn, sær kode fra baksida på kortet, + fødselsnr, eget passord for bankid, kode fra kalkulator .... dette i tillegg til brukernavn/passord for å logge inn på komplett ...

 

Behøver du både fødselsnummer, bankid-passord og engangskode for å handle med VISA-kortet på nett? Minn meg på å holde meg langt unna din bank, hvilken nå det måtte være... :hrm:

6474024[/snapback]

 

Dette vil vel gjelde alle som har BankID vil jeg regne med, hvor du må autentisere deg som i nettbank for å få handlet via Verified by VISA og BankID. Og når jeg logger på min nettbank så bruker jeg nettopp fødselsnummer, passord og engangskode.

Lenke til kommentar

Nesten ufattelig at det tar så utrolig lang tid å få enkelte systemer til å funke fordi noen rett og slett ikke klarer å samarbeide, alle skal ha sitt eget system og så videre. Minner meg om t-bane billettsystemet for Oslo som har vært under "snart klar" modus ufattelig lenge. Mens busser/ferjer/tog i Rogaland implementerte uten noe som helst problem, selv om flere bedrifter måtte samarbeide.. :hmm:

 

En pinkode for lånekassen, en for hvert visakort, en for banken, en for minside, osv osv...

Lenke til kommentar
Dette vil vel gjelde alle som har BankID vil jeg regne med, hvor du må autentisere deg som i nettbank for å få handlet via Verified by VISA og BankID. Og når jeg logger på min nettbank så bruker jeg nettopp fødselsnummer, passord og engangskode.

6474062[/snapback]

 

Har heldigvis VISA fra gebyrfri.no, der behøver jeg "bare" et passord i tillegg til kortnr og utløpsdato :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...