Gå til innhold

Microsoft saksøkt for WGA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg berre lurer, kva trøbbel er det vi som har gyldig window har opplevd?

Eg har fått med meg at pcen ringte heim til MS kver dag, det er jo gale.

Men kva trøbbel har eg fått ut av det?

Einaste som irriterer meg litt er at eg må køyre ditta Genuine programmet kver gang eg skal laste ned noke frå MS.

Endret av TheOneAsk
Lenke til kommentar
Piratverisjoner av xp er jo nesten betre enn orginale nå,føler det er vi brukerer som kjøper orginalt som får mest av faenskapet piratkopiering tar med seg! :thumbdown:

6412802[/snapback]

 

Ser ikke helt hva du mener. Hvilket faenskap får vi som kjører genuin Windows?

Synes forøvring at det er litt vel mange søksmål mot MS om dagen. Ser ingenting galt med WGA-programmet. Hvis Windowsen din ikke blir verifisert som ekte, mister du mange fordeler i forhold til oppdateringer og ekstra programvare fra Microsoft. Men gutter og jenter, hvis dere vil ha billig Windows XP, kjøp Media Center Edition. Fullversjonen kostet meg litt over 1000 kroner på MPX, mot den vanlige Win XP (pro) som koster godt over 2000 kroner i fullversjon.

Lenke til kommentar

Herlig å se at noen tør stå opp i mot Microsoft å si hva de mener. Er denne mannen rik, for Microsoft er jo ingen "småkar" å anlegge søksmål mot.

 

Kanskje han dropper saken, eller inngår forlik nokså kjapt. Han har ihvertfall oppnådd publisitet, og kanskje det blir "krone-rulling" (dollar-rulling) for søksmålet. En kan jo håpe på det ihvertfall. :D

Lenke til kommentar

Kjempeflott å se at han ikke er ute etter erstatning. Da jeg leste overskriftenog ingressen ble jeg litt skeptisk, for jeg er virkelig lei av alle søksmålene som kun har ett eneste mål: Profitt for den "fornærmede".

 

Jeg mener at Microsoft har gjort en alvorlig feil ved å ikke informere om hva WGA faktisk gjør. Jeg kan ærlig innrømme at en av mine tre PC-er har en såkalt ulovlig versjon av Windows, med selv-kracka winlogon.exe for å unngå registreringstullet og deaktivert WGA. Men har jeg dårlig samvittighet? Nei. Microsoft krever en blodpris for Windows, og plager deretter de som faktisk har brukt penger på Windows med programmer som WGA.

Lenke til kommentar

Å lure "valideringen" på nedlastingssidene til microsoft er en smal sak, det eneste man trenger å gjøre er å kjøre et visst verktøy i windows 2000-kompatibilitetsmodus. Hver gang microsoft oppgraderer WGA, lanseres det noen dager etterpå en ny versjon av filen som merker windowsversjonen som ekte.

 

PC- og mediabrukere har i all tid piratkopiert, og jeg tror ikke det kommer til å stoppe, samme hvor avanserte sperrene blir..priatene utvikler seg også, og antallet som har god greie på data øker hele tiden.

 

Har faktisk ekte windowsversjoner installert på to av PC'ene mine, men vil jeg teste et program for en kort periode, har jeg vel egentlig ikke noe galt i å teste en piratversjon, spesielt hvis progget ikke finnes i en testversjon.

 

Og dofferneo, den versjonen til 1000-lappen er en OEM-versjon, en versjon som følger maskinvaren. Mediacenter finnes forøverig bare som OEM. Hvis du, f.eks., bytter hovedkort, eller gjør flere andre forandringer, mp man kjøpe lisens på nytt. Dette er også grunnen til at OEM-versjonen av XP Pro koster 1000, mens versjonen du kan ta med deg rundt på flere maskiner koster over 3x så mye mange steder.

Lenke til kommentar

Dersom man har piratversjon og ønsker fullversjon kan man faktisk få det veldig billig ved å kjøre valideringen, vente til den feiler. Da får man faktisk tilbud om å kjøpe en ekte versjon! Man slipper da unna med å betale en drøy tusing for XP Pro og Microsoft sender deg til og med en plate i posten! Vet ikke hvordan det funker i praksis, men har vært fristet til å prøve selv, da jeg kun har original Home og egentlig trenger en Pro versjon..

 

Har man i tillegg kjøpt en piratversjon i den tro at man fikk en original, får man en original lisens gratis mot at man kan dokumentere dette.

Lenke til kommentar
Eg berre lurer, kva trøbbel er det vi som har gyldig window har opplevd?

Eg har fått med meg at pcen ringte heim til MS kver dag, det er jo gale.

Men kva trøbbel har eg fått ut av det?

Einaste som irriterer meg litt er at eg må køyre ditta Genuine programmet kver gang eg skal laste ned noke frå MS.

6412647[/snapback]

Tja, jeg fikk faktisk mitt første problem i dag, da WGA-autentiseringen på en original (OEM) windows feilet med feilmeldingen "Unknown error". Veldig hjelpsomt... fikk ikke ned noen oppdateringer, før jeg til slutt fikk aktivert den.

Ellers har jeg ikke noe problem med WGA, de må jo faktisk få lov til å gjøre noe for å hindre at folk stjeler sakene

Lenke til kommentar
Mediacenter finnes forøverig bare som OEM. Hvis du, f.eks., bytter hovedkort, eller gjør flere andre forandringer, mp man kjøpe lisens på nytt. Dette er også grunnen til at OEM-versjonen av XP Pro koster 1000, mens versjonen du kan ta med deg rundt på flere maskiner koster over 3x så mye mange steder

 

Selv har jeg aktivert min xp home OEM flere ganger etter å ha byttet div deler. Ikke noe problem det, enste tingen er at du må ringe for å få det aktivert. Vet ikke hvordan dette er med fullversjonen.

 

 

 

Men ser ikke noe galt i WGA, ser bare om du har piratkopi eller ikke. Står sikkert noe om WGA i den fine (lange) produktavtalen som du har mulighet til å lese.

Lenke til kommentar
Og dofferneo, den versjonen til 1000-lappen er en OEM-versjon, en versjon som følger maskinvaren. Mediacenter finnes forøverig bare som OEM.  Hvis du, f.eks., bytter hovedkort, eller gjør flere andre forandringer, mp man kjøpe lisens på nytt. Dette er også grunnen til at OEM-versjonen av XP Pro koster 1000, mens versjonen du kan ta med deg rundt på flere maskiner koster over 3x så mye mange steder.

6413195[/snapback]

 

Så vidt jeg vet, kan man ringe til Microsoft (en telefonsvarer-ting) og lese inn den Windows-koden man fikk med Windowsen. Når denne blir verifisert som ekte, får du opplest en ny. Jeg var ikke klar over dette når jeg kjøpte Win MCE. Har en Win XP Pro-lisens og liggende. Må vel gjøre opp for de Windows-versjonene jeg har "kjøpt" :innocent:

Lenke til kommentar
Mediacenter finnes forøverig bare som OEM. Hvis du, f.eks., bytter hovedkort, eller gjør flere andre forandringer, mp man kjøpe lisens på nytt. Dette er også grunnen til at OEM-versjonen av XP Pro koster 1000, mens versjonen du kan ta med deg rundt på flere maskiner koster over 3x så mye mange steder

 

Selv har jeg aktivert min xp home OEM flere ganger etter å ha byttet div deler. Ikke noe problem det, enste tingen er at du må ringe for å få det aktivert. Vet ikke hvordan dette er med fullversjonen.

 

 

 

Men ser ikke noe galt i WGA, ser bare om du har piratkopi eller ikke. Står sikkert noe om WGA i den fine (lange) produktavtalen som du har mulighet til å lese.

6414645[/snapback]

Om den bare så om du hadde piratkopi eller ikke så hadde det ikke vært noe bråk.

Det som det blir bråk av er at den hver gang du rebooter og minst en gang om dagen sender informasjon om deg til Microsoft.

Denne informasjonen inkluderer: serienummeret på samtlige harddisker i maskinen, data som identifiserer ditt eksemplar av hovedkortet ditt, IP-adressen din, og en ukjent mengde med andre data.

Og dette har den gjordt uten å opplyse brukerne om det.

Lenke til kommentar

Det var ille mye personlig informasjon. Synes det er spesiellt betenkelig med den informasjonen som vi ikke vet hva er. Er det ingen som har klart å knekke pakkene fra trafikken ennå, for å finne ut av hva det er den høster inn av informasjon?

Lenke til kommentar

Et av problemene med WGA er at den har klikket bananas hos et par større selskaper + det amerikanske forsvaret og hevdet at de hadde ulovlige lisenser på tross av at de kjørte utelukkende lovlige kopier. Har visst hendt hos privatpersoner også. Finnes et par artikler om det på bl.a. theregister.co.uk (gidder ikke finne link til artikler akkurat nå, men burde ikke være vanskelig å finne :-P)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...