Gå til innhold

Test av Olympus E-330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble vel som forventet. Man betaler litt for ekstra funksjonalitet, noe som er helt greit. Det som skuffer meg, er det samme som skuffer meg mht Canon 20D kit. Hvorfor setter de sammen kit med middelmådig optikk på gode, dyre kamerahus? Det er helt klart at dette huset er skapt for å matches med den glimrende 14-55mm'eren til Olympus. Da hadde bilderesultatene blitt ganske annerledes, sett bort fra når det gjelder støy. Selv synes jeg forøvrig ikke støyen på iso 800 var så fæl. Jeg kan i alle fall bruke de resultatene.

Støy og mangelfull kitoptikk til side, det er en funksjon Olympus ikke tilbyr som kunne gjort dette kameraet mer atraktivt. Det er optisk/mekanisk bildestabilisator. Panasonic og Leica kommer med en slik løsning på sin variant, men Olympus tilbyr pt ingen slike objektiver. Leica'en som Panasonic skal distribudere kan brukes på E330 også, men bildestabilisatoren virker bare på en av to moder. Det er beklagelig, spør du meg. Jeg ville derfor personlig ventet til september (?) og Panasonics slipp. Det blir dyrere, men man trenger ikke kjøpe kit. Har man Olympus fra før, vil huset alene tilby en oppgradering tilsvarende E330. Så kan man bare begynne å spare til Leicazoomen.

Det som blir spennende med Panasonics slipp, er å se om de har klart å få til et lysere søkerbilde i den optiske søkeren. De har ymtet frempå at de lagt litt ekstra flid i den, noe Olympus ser ut til å nedprioritert. Det har vistnok gått på bekostning av funksjonaliteten til Live View, noe jeg ser som et fornuftig kompromiss.

Lenke til kommentar

Enig i at kit linsene til Canon, Nikon (D50) og Olympus ikke akkurat er det man helst vil ha, men de er helt OK optisk. Mekanisk er de dårligere med mye plast, men det holder nok for mange. Det jeg savner med de billigste kit linsene er egentlig først og fremst zoomområde. En 28-105 (ekvivalent) zoom slik du får med D70 og Sony A100 gir et mye mer anvendelig zoomområde. Canons 17-85 er jo ennå et hakk bedre, men også en helt annen prisklasse. Og prisen er jo årsaken til at du finner de rimeligste objektivene. For mange er 5000, for ikke å snakke om 15000 horribelt mye for et kamera og det billigste kit objektivet er det de har råd til i første omgang.

 

Har ikke sett Panasonicen ennå, men leser du dpreviews preview (http://www.dpreview.com/articles/panasonicdmcl1/) kommenterer de mørk/samme søker "Unlike the E-330 however the DMC-L1 does not have an additional small live view CCD on the top of the viewfinder chamber (you can just make out where it should be below), so only has one live view mode. Disappointingly this means that in normal viewfinder mode you're actually looking through a half-mirror with a dimmer view for no actual gain." Så selv om det ikke er et 100% ferdig kamera dpreview hadde ville jeg ikke ventet bedre søker der enn på E-330. Tvert imot ser det ut til å være samme søker, og dårligere Live View funksjon. At L1 heller ikke har vridbar LCD-skjerm er et annet minus.

 

Jeg har veldig sans for Panasonics layout med lukkerhjul og blenderring på objektivet, men jeg ville nok tross alt foretrukket E-330 av disse to modellene.

 

Forøvrig er jeg enig i at E-330s støy ikke er så ille på iso 800 at det er helt ubruklig, men det er et hakk dårligere enn modellene fra Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
Med E-300 viste Olympus at de ikke var redde for å gå nye veier med speilreflekskameraer. Nå er etterfølgeren E-330 her med et litt oppdatert design. Det er også først med "Live View" som betyr at LCD-skjermen kan brukes som søker.

 

Les mer

6410415[/snapback]

 

Interessant med Live View.. Men jeg vil ha større, lysere søker og mindre støy ved høy ISO før jeg gidder å oppgradere E-300'en min. Ellers er jeg strålende fornøyd!

Lenke til kommentar

Det siste er jeg helt enig i, og ville derfor heller ventet på en ny E1.

En ting jeg ikke er helt enig i, er at de billigste kitzoomene er optisk ok. Det virker som om Olympus har bedre optisk ytelse, og jeg har ikke så mye å utsette på Nikons heller. Canons derimot, synes jeg er altfor uskarp til å fungere på et high-end konsumentkamera. Den var kanskje grei på 300D, men på et 20D blir den som diagonaldekk på en Porsche. Den trekker ned kvaliteten betydelig, og det kan ikke aksepteres i kombinasjon med et så godt hus. Det skriver jeg av bitter erfaring.

Det er mulig å lage billige zoomer med høy optisk ytelse. Jeg skiftet til Sigmas billigste 18-50, og selv den har mye høyere ytelse enn 18-55. At den har såpass dårlig AF at 350D-eiere får problemer med kompabilitet, får være en annen sak. 20D har mye bedre fokusmotor, så de problemene slite jeg ikke med. Det er også mulig at jeg har vært spesiellt heldig med eksemplaret, men jeg tror heller det skyldes at jeg har vært heldig med husets kalibrering.

Lenke til kommentar

Har et E-500 som jeg er meget fornøyd med. Jeg synes søkeren var litt i det minste laget, så jeg kjøpte Olympus' Øyemusling med forstørrelse (ME-1). Denne fikset det problemet. Angående kit-objektivene, så savner jeg spesielt litt mer lysstyrke på 14-45'en. Jeg har 40-150'en i tillegg (en tusenlapp ekstra), og denne gir meg bra Tele med akseptabel lysstyrke. Olympus har jo også lansert en 18-180 som kunne vært interressant å ha som et "allround" objektiv, men det er desverre litt lyssvakt synes jeg. Jeg kommer nok til å kjøpe meg en eller annen normalzoom i fremtiden med bedre lysstyrke (ville gjerne hatt fast 2.8 (Sigma kanskje?)).

 

Venter spent på leica objektivet og andre objektiver for 4/3 standarden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

14-54mm er et helt van(n)vittig objektiv :) Byggekvaliteten er upåklagelig, og jeg har mang en gang tatt det med på tur i plaskregn og snøstorm... Nærgrensen er meget bra (rundt 30mm hvis jeg ikke husker helt feil), CA er omtrent ikke-eksisterende, og objektivet er ganske så sylskarpt :)

 

Objektivet holder seg forøvrig veldig lenge under F.3.0 når du zoomer, noe jeg finner ganske imponerende :)

 

Helt topp objektiv som kombineres bra med 50-200mmm... Da har du 28-400 35mm i to objektiver - noe som ikke kan sies å være dårlig :)

 

 

 

Selv sikler jeg etter 7-14, 14-35 f2.0(når det kommer ut), 35-100 f2.0 og 90-250 f2.8... Sleng inn 11-22 for walkaround (og åpnere blender; 7-14 har fast f4 :/) og du er omtrent i mål.. Eller, 150mm f2.0 kan jo også legges til for.... Vel.. kjekt å ha faktoren er jo ganske så høy :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...