Gå til innhold

Microsoft med egen fysikkmotor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Havok har jo vært på banen med sin fysikkmotor en god stund nå faktisk.

Version 1.0 kom i 2000, og version 2.0 i 2003. Rart det først er nå at Microsoft har begynt å tenke på å intergrere en fysikk-API i DirectX siden det også kan benyttes av andre enn kun spillutviklere.

3D Studio Max har hatt Havok intergrert noen år nå. De kunne jo ha hatt stor nytte av en DirectX-basert fysikk API.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Dette er kanskje et teit spørsmål, men vil ikke et slikt API kunne brukes både mot skjermkort og dedikerte kort?

 

AtW

6351588[/snapback]

 

Jeg vet ikke... Du har sikkert allerede lest kilden til artikkelen...? :

 

It is interesting to note that Microsoft intends to process physics solely on GPUs, not specially designed physics processing units (PPU) or multi-core central processing units (CPUs). Theoretically, it means that Microsoft shares vision of Havok with its Havok FX engine that allows computing physics effects using GPU power. This may pose some threat to Ageia, who is pushing its own environment for physics processing along with its hardware PhysX approach.

Lenke til kommentar

Det er litt synd hvis MS' løsning utelukker Ageia. Jeg syntes de på alle måter har livets rett. Det virker nestem om de fikk den store ballen til å rulle ved å lansere PhysX. Nå skal 'alle' andre levere fysikkløsninger som er 'bedre' og basert på helt andre ting enn PPU. Jeg som andre vil selvfølgelig ha det beste, billigste og mest utbredte, men jeg heier enda litt til på Agiea som blir David mot Goliat(ene).. ;)

Lenke til kommentar
Det er litt synd hvis MS' løsning utelukker Ageia. Jeg syntes de på alle måter har livets rett. Det virker nestem om de fikk den store ballen til å rulle ved å lansere PhysX. Nå skal 'alle' andre levere fysikkløsninger som er 'bedre' og basert på helt andre ting enn PPU. Jeg som andre vil selvfølgelig ha det beste, billigste og mest utbredte, men jeg heier enda litt til på Agiea som blir David mot Goliat(ene).. ;)

6352123[/snapback]

 

Ageia hadde aldri livets rett, så det argumentet godtar jeg ikke. Jeg synes det er ganske åpenbart at forbrukerne bør bli spart for et fordyrende tilleggskort når disse funksjonene kan gjøres av CPU eller GPU. Så jeg er ikke lei meg for at et fordyrende alternativ blir erstattet av noe billigere og bedre.

Lenke til kommentar

Veldig interessant...

 

Om ingenting annet så har MS ihvertfall nok påvirkningskraft til å dra med seg de store aktørene i markedet, og vise spillutviklerene at fysikk virkelig er å satse på. Akkurat det kan bare være positivt. Det gjenstår dog å se om dette er den beste løsningen eller ikke =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det blir driveravhengig. Egentlig tror jeg det ikke dreier seg om å utelukke dedikert PPU. For oss som er gamle nok til å huske Voodoo tilleggskortene, så virket jo de selv om skjermkortet (f.eks. ATI Rage Pro med svimlende 4MB) hadde sin egen vectorprosessor.

 

Det dette betyr er vel at fysikk blir bakt inn i DirectX, og at folk kan ha det utstyret de vil for å prosessere funksjonene - alt styrt av drivere. Husk at på Intel "Extreme Graphics" så er det visse grafikkfunksjoner som blir patchet over til CPU, og ikke gjøres i grafikkbrikken. (Alt av Vertex shader-operasjoner, bl.a.) DirectX ser vel bare et DX9-kompatibelt grafikkort. Og dette er styrt av driveren.

Lenke til kommentar

utifra noke som eg leste på web, da Ageia hadde diskusjon med Havok, så var eine poenget til Ageia, at det koster spillprodusentane mykje penger, for å bruke havok sin løsning, mens Ageia sin løsning er gratis.. eg trur det kommer til å bli litt avgjerande for kva løsning spillprodusentane velger..er trossalt dei som bestemmer kva som kjem til å funke med sitt spel

Lenke til kommentar

Nvidia sponser spillprodusenter som ønsker å utvikle for havoc, har jeg sett her før.

 

Samt at Microsoft er jo også pengesterke. Det er ikke alltid den "beste" løsningen vinner. Ageia har fått tøffe motstandere nå.

 

De som bedriver best lobbytaktikk med spill produsentene vinner. Markedet følger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...