Gå til innhold

Billigsystem fra VIA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare sei at begrep som 3dje verden er utdaterte og rasistiske. Verda er ikkje delt opp i det storpolitiske vesten / austen og "resten"/3dje verda lengre.

 

Og om det nå var slik (storpolitsk) forsatt så bør ingen bli klandra for å vera ein anna verden / 3dje verden, ein slags dårlig kopi av "vesten".

 

Det ein kalle namn som er økonomisk fattigare er utviklingsland, ikkje u-land eller 3dje verda land.

 

Bare litt pirk, men men. Om ideen med å gi "dårligare" pcar til utviklingland er bra eller ikkje. Det er jo ikkje heilt i globaliserigas ånd, men ein må vel begynna ein plass.

Lenke til kommentar

Eg meine du tar feil. U-land høyrest ut som eit uutvikla land, ergo eit lågareståande land, og eit I-land er betre. Det blir feil. Nå skal eg ikkje hevda at begrepet utviklingsland er betre, men det er det som blir mest brukt nå innan utviklingstankegang.

 

U-land er jo ikkje dårlegare enn oss, dei er bare verre stilt økonomisk, som igjen gjennspeile seg i samfunnet gjerne via utdanning og helse. Poenget er at ingen land er dårlegare enn andre, og U-land er eit dårleg begrep, nokre hevda at det er eit nødvendig onde å kalla dei for u-land, eg vil heller kalla dei utviklingsland.

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar

Det blir vel litt dumt å diskutere hva vi skal kalle u-land, og om det skal være nedvergende mot de landene. Norge var også et u-land for ca 100år siden.

 

Er flott at også VIA kommer med slike billige pcer.

 

En ting jeg lurer på, kommer de pcene til å bli solgt her til lands også, eller skal de bare bli solgt i u-land. For slike pcer er et billigt og greit alternativ til pc nr. 2.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det blir for dumt å henge seg opp i detaljer som i-land, u-land, utviklingsland osv. Man må kunne kalle en spade for en spade uten at folk skal kunne tolke det til at det er rasistisk med en gang. Fortsetter den trenden, så kan man snart ikke snakke mer, for en eller annen kan tolke det dithen at det man sier er rasistisk.

 

On-topic: At tilbydere av "lett-maskiner" blir større kan jeg ikke se på som en ulempe, dette bidrar til et større mangfold, noe som for det meste er positivt.

Lenke til kommentar
Eg meine du tar feil. U-land høyrest ut som eit uutvikla land, ergo eit lågareståande land, og eit I-land er betre. Det blir feil. Nå skal eg ikkje hevda at begrepet utviklingsland er betre, men det er det som blir mest brukt nå innan utviklingstankegang.

 

U-land er jo ikkje dårlegare enn oss, dei er bare verre stilt økonomisk, som igjen gjennspeile seg i samfunnet gjerne via utdanning og helse. Poenget er at ingen land er dårlegare enn andre, og U-land er eit dårleg begrep, nokre hevda at det er eit nødvendig onde å kalla dei for u-land, eg vil heller kalla dei utviklingsland.

6337055[/snapback]

Jeg er enig i at det kan høres nedverdigende å bruke uttrykket u-land, men det er jo tanken som teller, ikke hvordan forkortelsen blir tolket. Om alle tolker uttrykket u-land som et utviklinsland, så er vel ikke det noe problem? At det er et utviklinsland betyr jo ikke at det er fullstendig uutviklet.

Lenke til kommentar
Eg meine du tar feil. U-land høyrest ut som eit uutvikla land, ergo eit lågareståande land, og eit I-land er betre. Det blir feil. Nå skal eg ikkje hevda at begrepet utviklingsland er betre, men det er det som blir mest brukt nå innan utviklingstankegang.

 

U-land er jo ikkje dårlegare enn oss, dei er bare verre stilt økonomisk, som igjen gjennspeile seg i samfunnet gjerne via utdanning og helse. Poenget er at ingen land er dårlegare enn andre, og U-land er eit dårleg begrep, nokre hevda at det er eit nødvendig onde å kalla dei for u-land, eg vil heller kalla dei utviklingsland.

6337055[/snapback]

 

Selv om du assosierer u-land med noe negativt, er ikke nødvendigvis dette tilfellet for oss andre. Slå opp på konnotasjon og denotasjon, og ta en titt på u-land i leksikon.

 

Forøvrig tror jeg du blander "et u-land" med "et uland", om du skjønner? ;)

 

 

Akkurat som "det derre laptop-for-$100"-prosjektet, er det fint at det tas intiativ til å hjelpe utviklingsland (:p) fremover.

Lenke til kommentar

Eg er enig med spade for ein spade, eg seie ofta neger om afrikaner, sjølv om det ikkje er heilt korekt altid. Eller afro-amerikaner, tar så lang tid :p

 

Men litt on topic. Når Noreg ville gi brukt tannlegeutstyr til eit "uviklingsland" ^^ så takka dei nei. Dei ville vel ikkje godta utstyr som var annanrangs for oss. Dette blir jo samme greia. "å så synd på dykk, her, ta ein pc som er vesentlig dårlegare enn våre, lær dykk først å bruka den, så om 20år får dykk kanskje råd til ein sikkelig ein"

 

Skjønne de problemstillinga? Mange ungdommar i Noreg ville blitt glad om dei fekk ein gratis bil av feks russland, men om det var ein lada ville nok mange takka nei.

Lenke til kommentar
Når Noreg ville gi brukt tannlegeutstyr til eit "uviklingsland" ^^ så takka dei nei. Dei ville vel ikkje godta utstyr som var annanrangs for oss. Dette blir jo samme greia. "å så synd på dykk, her, ta ein pc som er vesentlig dårlegare enn våre, lær dykk først å bruka den, så om 20år får dykk kanskje råd til ein sikkelig ein"

 

Skjønne de problemstillinga? Mange ungdommar i Noreg ville blitt glad om dei fekk ein gratis bil av feks russland, men om det var ein lada ville nok mange takka nei.

6338454[/snapback]

 

Jeg skjønner problemstillingen, men egentlig er den bare dum. Det dreier seg om prinsipper her, ikke noe annet. Selv om tannlegeutstyret/pcene/whatever de får tilbud om er dårligere enn det vi har nå, er det fortsatt bedre enn det de har fra før. Ergo vinner egentlig begge på det, siden vi slipper å kaste det, og de har bruk for det.

 

Minner meg litt om en forening som klaget over at de hadde så lite penger. Så fikk de 100k i gave fra en person, men returnerte pengene fordi de mente de var "skitne". Da er det vel ikke rart de har lite penger?

 

Jeg synes dette er et godt tiltak.

Lenke til kommentar

Eg ville jo kanskje også takka ja til ein bil/pc. Men viss det då vise seg å ikkje fremma utvikling, men berre føre til stagnasjon? Kva er best? 10 la oss sei "dell" tipp topp pcar til eit land, eller 100 minimum pcar? Kva vil føra til mest vekst?

 

Det er jo satt litt på spissen. Nå skal jo kanskje ikkje hardware.no ta diskusjonen korvitt dei skal få pcar eller ikkje, me burde vel heller sjå kva av pc som til slutt er best, og at det ikkje bare resultere i ein ny marknad for VIA/Microsoft. Når pcane går i stykker, er reservedelene like billige?

 

På tur i Tanzania var det veldig mykje cola og pepsi-reklamar rundt om kring, eg trur ikkje eit land treng cola for å fremma vekst, men dei var der alikevel. Er "nyttig" datareklame neste?

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar
Det er jo satt litt på spissen. Nå skal jo kanskje ikkje hardware.no ta diskusjonen korvitt dei skal få pcar eller ikkje, me burde vel heller sjå kva av pc som til slutt er best, og at det ikkje bare resultere i ein ny marknad for VIA/Microsoft. Når pcane går i stykker, er reservedelene like billige?

 

På tur i Tanzania var det veldig mykje cola og pepsi-reklamar rundt om kring, eg trur ikkje eit land treng cola for å fremma vekst, men dei var der alikevel. Er "nyttig" datareklame neste?

6339757[/snapback]

 

 

Hvordan har du tenkt å oppnå vekst dersom ingen kan oppnå noe? Microsoft/VIA kan "kapre" et nytt marked, og da får de igjen for det siden, når det er skapt kompetanse.

 

Mindre selskaper trenger penger for å selge kraftig hardware, og ergo oppnår de ikke noe som helst ved å sende dette nedover, annet enn røde tall.

 

Du innfører jo selv en slags diskriminering/sensur hvis du bare tillater ting som fremmer vekst. Et land -trenger- ikke, for å bruke ditt eksempel, cola for å fremme veksten, men noe trenger det. Sysselsettingen er en helt essensiell del av et lands vekst. Det skaper arbeidsplasser i form av colafabrikker, transport, tannlege etc.

 

Reklame er en konsekvens av vårt markedsstyrte samfunn.

Lenke til kommentar
I arbeidsledig modus har disse prosessorene et effektforbruk på beskjedne 500 mW. TDP er derimot på 25 Watt for PC2500 og 13 Watt for PC2000. Dette skal være omlag halvparten av Celerons TDP.

Har virkelig Celeron så lav TDP som 26-50W?

 

Prisene er ventet å starte på rundt 300 USD, noe som tilsvarer snaue 2000 kroner.

Jeg regner med dette er priser for hele systemet med kabinett, harddisk, DVD-rom, tastatur, mus, 15" CRT-skjerm osv?

 

Er det cpuer på 32bit eller 64bit?

6337752[/snapback]

Jeg kan ikke finne noe info om 64bit på Via sine sider så jeg regner med det er vanlig x86 32bit. De ville sikkert reklamert både høyt og lavt for 64bit om den hadde det.

 

Uten vifte i 50 varmegraders klima!!

6338616[/snapback]

Vel, nå er verdensrekorden noe sånt som 54'C ute i en eller annen ørken, men ikke regn med at dette er gjennomsnittstemperaturen der Pcene skal brukes. 30-40'C kan fint kombineres med effektgjerrige prosessorer.

PC1500 skal være så effektbeskjeden at den greier seg uten vifte på kjøleblokken.
Lenke til kommentar
Prisene er ventet å starte på rundt 300 USD, noe som tilsvarer snaue 2000 kroner.

Jeg regner med dette er priser for hele systemet med kabinett, harddisk, DVD-rom, tastatur, mus, 15" CRT-skjerm osv?

6340786[/snapback]

Litt av poenget hadde vel fallt bort om ikke det er med? Kanskje ikke skjerm er med, og det er vel en løsning for å koble til TV muligens i stede?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...