Gå til innhold

Panasonic NV-GS37E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er tid for et nytt videokamera under lupen. Denne gangen er det en budsjettmodell fra Panasonic som har fått prøve seg. GS37 er navnet og kan skilte med 30x optisk zoom og en spennende form.

 

Les mer

Fin test! Noen ting jeg savner dog. Kameraet har i tillegg til videolys også natt-funksjon. Denne er antakelig like ubrukelig som alle andre nattfunksjoner, men så vidt jeg har testet (i et ganske blendet, men ikke helt bekmørkt rom) er faktisk fargegjengivelsen ganske god. Man blir allikevel nødt til å bruke manuell fokus, selv om kameraet står i autofokus-modus, og bildet hakker voldsomt, antakelig som følge av lang lukkertid.

 

Dessuten bør det nevnes at kameraet har støtte for DV-stream over USB2.0. Det er i hvert fall en funksjon som er veldig kjekk for min del, og gjorde at jeg slapp å kjøpe FW-kort ved siden av. Dere hadde vel ikke CDen som følger med, men det står ganske tydelig i bruksanvisningen også. USB-kabelen som følger med, er med andre ord ikke bare til webcam-funksjonen, og kommentaren "USB har en liten posisjon her det også." synes på meg veldig merkelig...

 

Til slutt synes jeg det burde vært nevnt under 'Funksjoner' at den har hurtigoppstart også. Denne var ikke aktivert som standard på mitt eksemplar, men kan enkelt aktiveres i menyen. Når kameraet står på, samt søkeren og skjermen er lukket, går kameraet i en strømsparemodus, og bruker kun et par sekunder på oppstarten igjen. Dette er veldig kjekt, når man er ute og "øyeblikksfilmer", siden man halverer oppstartstiden og vel så det i forhold til å skru det helt av. Dette er en funksjon som mange småbarnsforeldre vil sette stor pris på, og jeg tror at mange av dem er i kjøpergruppen for dette kameraet.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Du har rett på alle punkter og det er nå lagt til.

Men, i manualen min står det i hvert fall ingenting om USB. Ikke i det hele tatt.

Det står ikke veldig tydelig i hovedmanualen (den som gjelder kameraet), der står det bare så vidt referert til innstillingen [uSB Function] og at den kan stilles til [Webcam] og at man skal se i manualen for PC-tilknytning. I den står det til gjengjeld ganske grundig at [uSB Function] kan stilles til [Motion DV] også. Det står forøvrig også på esken at kameraet kan streame DV over USB 2.0 :o)

 

Det kan jo selvfølgelig være at du ikke har fått med manualen til PC-bruk, siden du ikke fikk med CDen. Det kan forklare "manglene" i testen...

 

Ellers synes jeg Panasonic har gjort gode prioriteringer på dette kameraet, selv om de selvfølgelig kunne droppet 10-15x av zoomen, og heller tatt med mikrofoninngang eller noe annet snacks...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det er mulig vi har forskjellig pakker du og jeg. På pakken min står det nemlig ingenting, det er bare en hvit pappeske. Og når det i tillegg ikke følger med CD-rom kan det jo være at manualen også er annerledes.

Virker som om jeg har fått "konsument"-utgaven, er i hvert fall litt bilder og skryteinformasjon på esken. Ikke like forseggjort som Canon sine, men så er i det minste kameraet bra da :o)

 

Jeg fikk i hvert fall med det samme som deg, pluss CD med USB-driver og to programmer til videoredigering, to manualer (en bruksanvisning for kameraet og en bruksanvisning for PC-tilknytning), samt diverse papirrask om garanti etc.

 

Ellers er innstillinger på mitt kamera alltid konsistent, varierer ikke hvilke innstillinger som er tilgjengelige (selv om man får flere når man setter kameraet i manuell modus da). Men ISO-innstillinger har jeg ikke funnet i det hele tatt. Jeg kan endre lukkertid og blender, samt forsterkning av signalet i dB, er det det du tenker på som ISO-innstilling? Kan være at du har en litt annen utgave av kameraet, jeg har NV-GS37E (uten noen ekstra bokstaver bak). Det er mulig å få tak i både EG og EB i Norge, kan det være en av de utgavene du har?

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
ISO og dB er det samme ja. Dvs. i hvert fall i praksis.

 

Du har helt tydelig en mer fyldig bundle ja.

 

Dette med varierende instillingsmuligheter kan godt være en merkelig vri på tingene fra Panasonic sin side, slik at hvis "ting er sånn og sånn", kan man bare gjøre "sånn og sånn".

Velger man forskjellige scenemodi, vil man få forskjellige valg. Det synes jeg er helt greit. Står den i manuell modus, får man nødvendigvis også flere valg. Utover det har jeg ikke merket noe unormalt... Har i hvert fall klart å finne igjen innstillingene når jeg har lett litt etter dem :o)

Lenke til kommentar
Hmm... men er Sony sitt HC24 et bedre kjøp da? Siden den scorer jo bedre på flere ting enn Panasonic sitt gjør!?

Gjør den det? Så vidt jeg kan se, er det _kun_ design og byggekvalitet Sony er bedre på, alt annet er Panasonic best på (ergonomi, billedkvalitet, funksjonalitet). OK, Sony har litt kortere oppstartstid og litt bedre batteritid, men førstnevnte er marginal og sistnevnte kan variere fra eksemplar til eksemplar, og ikke minst med bruk. Vil derfor si at de er ganske like på det området.

 

Jeg tror nok at Panasonic er det beste kameraet, men jeg er jo litt partisk siden jeg har et slikt selv. Designmessig er kanskje Sony sitt penere, men jeg synes Panasonic også er pent jeg :o)

 

I bruk, og mtp. billedkvalitet på sluttproduktet synes det på meg som om Panasonic er overlegent, dels ut fra testene som er gjort, og dels av egne erfaringer. Uansett - jeg tror ikke du gjør noe dårlig kjøp med Sony heller...

Lenke til kommentar
Hmm... men er Sony sitt HC24 et bedre kjøp da? Siden den scorer jo bedre på flere ting enn Panasonic sitt gjør!?

Gjør den det? Så vidt jeg kan se, er det _kun_ design og byggekvalitet Sony er bedre på, alt annet er Panasonic best på (ergonomi, billedkvalitet, funksjonalitet). OK, Sony har litt kortere oppstartstid og litt bedre batteritid, men førstnevnte er marginal og sistnevnte kan variere fra eksemplar til eksemplar, og ikke minst med bruk. Vil derfor si at de er ganske like på det området.

 

Jeg tror nok at Panasonic er det beste kameraet, men jeg er jo litt partisk siden jeg har et slikt selv. Designmessig er kanskje Sony sitt penere, men jeg synes Panasonic også er pent jeg :o)

 

I bruk, og mtp. billedkvalitet på sluttproduktet synes det på meg som om Panasonic er overlegent, dels ut fra testene som er gjort, og dels av egne erfaringer. Uansett - jeg tror ikke du gjør noe dårlig kjøp med Sony heller...

6337508[/snapback]

Ja, klart at man får bedre bildekvalitet når kameraet koster mer (i de fleste tilfeller), men mørketesten da... vil ikke HC24 score bedre hvis man filmer inne på julaften med dempet belysning!?

 

De fleste familier filmer jo ferier og høytider og det er jo kanskje disse dette kameraet er tenkt på. Som oftest er jo bursdager og julaften og slikt inne og som oftest ikke med flombelysning.

Lenke til kommentar
Ja, klart at man får bedre bildekvalitet når kameraet koster mer (i de fleste tilfeller), men mørketesten da... vil ikke HC24 score bedre hvis man filmer inne på julaften med dempet belysning!?

 

De fleste familier filmer jo ferier og høytider og det er jo kanskje disse dette kameraet er tenkt på. Som oftest er jo bursdager og julaften og slikt inne og som oftest ikke med flombelysning.

Nå har det ikke vært veldig mørkt når jeg har filmet, men jeg har ikke hatt problemer med det. Kameraet har jo videolys også, men det er selvfølgelig ikke alltid passende. Jeg tror uansett ikke at normalt mørke rom skal by på de store problemene, det er først når det begynner å bli nesten bekmørkt at det er håpløst. Men selv om Sony kanskje er bedre på akkurat det, vet jeg ikke noe om billedkvaliteten i dårlig lys.

 

Med manuelle innstillinger kan man forøvrig gjøre veldig mye med Panasonic-kameraet også, det har for eksempel en Scene-modus som er nettopp til dårlig opplyste rom. Har dog ikke testet denne skikkelig (og er for tiden vanskelig gjennomførbart i Tromsø, pga midnattsol)...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...