Gå til innhold

Mer effektgjerrig Pentium D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

effekt forbrukt varme og kjøling har aldri brydd meg..

 

så lenge masnkinen ikke blir skadet av dette selvsagt. tenker aldri på noen av delene når jeg kjøper en maskin..

rett og slett så driter jeg i om en pc bruker 30 watt eller 60... har ingenting å si for meg så lenge den gjøre jobben den egentlig skal...

betyr heller ikke noe så lenge brateritiden på den bærbare er 3-4-5 timer og den ikke blir for varm å ha på fanget. kan godt være 100 watt for min del bare den ikke blir ubehagelig å ha på fanget og batteritiden er 3-4-5 timer

 

JA jeg vet at watt og batteritid har sammenheng.

Lenke til kommentar

dib, selv om ikke du bryr deg, kan det ha en del å si for f.eks bedrifter som skal ha litt mer enn en stasjonær PC. Har du 10 rack-skap, og skal totalt ha et par hundre blades med dual-cores, da vil 35W nedgang ha enorme besparelser på rent strømforbruk, og også store innsparelser på kjølekrav på serverrom og lignende.

 

Dessuten er dette alltid godt nytt for de som mer mer enn gjennomsnittlig i hardware, for overklokkere osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg trodde at Intel ville bli kvitt netburst så raskt som mulig, men nå vil de tydeligvis melke mest mulig ut av arkitekturen. Med tanke på Conroe så må vel disse prises lavt, noe som kan være bra for kundene. Men det er mine tanker.

6319165[/snapback]

 

Dine tanker er gode! :D

Ja.. det er sikkert for å "tyne" det siste av markedspotensiale for disse "Netburst-chip'ene"..

Gitt at de blir meget rimelige.. og i tillegg får en markert nedgag i effektkrav.. (og dertil hørende lavere temps).. har jeg ett par hk som vil like dem.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg trodde at Intel ville bli kvitt netburst så raskt som mulig, men nå vil de tydeligvis melke mest mulig ut av arkitekturen. Med tanke på Conroe så må vel disse prises lavt, noe som kan være bra for kundene. Men det er mine tanker.

6319165[/snapback]

 

Dine tanker er gode! :D

Ja.. det er sikkert for å "tyne" det siste av markedspotensiale for disse "Netburst-chip'ene"..

Gitt at de blir meget rimelige.. og i tillegg får en markert nedgag i effektkrav.. (og dertil hørende lavere temps).. har jeg ett par hk som vil like dem.. :thumbup:

6319543[/snapback]

Fristelser, fristelser...hvorfor er det så forbanna vanskelig å si nei til billig moro...?

:hmm:

Lenke til kommentar

Energisparing og mindre strømregning er viktig. Videre er det viktig å ikke glemme at varmeeffekten fra prosessorer nå er i grenseland av hva som er mulig å ta vekk med aktiv kjølig.

 

For å unngå dyrere kjøleløsninger (som TEC, nucleate boiling, jet og spray kjøling) fremover er det en svært god trend at CPUene blir mindre effektkrevende. (Intel droppet en P4 model pga dette problemet)

Lenke til kommentar

Heh, stemmer det ja, litt upresist. Mer presist er vel kjøling med tvungen konveksjon; 'direkte aktiv kjøling'. Forøvrig er TEC også det.

 

Andre metoder som nucleate boiling, jet, spray og heat pipe kan da betegnes som indirekte :-)

 

Forøvrig er det enighet om at det ligger en grense på omkring 130 W for tvungen konveksjonskjøling (kjøleribbe med vifte). For kjøling med luft er det antatt at grensen kan ligge helt opp mot 300 W (Ref. Webb's artikkel i ASME Journal of heat transfer 127)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...