Gå til innhold

Kjør Windows og OS X samtidig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Parallels nå, det fungerer helt utmerket, spesielt sammen med VirtueDesktops.

 

Men (og dette er et stort "men"!) - man må skille mellom det å kjøre Windows "på ekte" og å kjøre det i en virtual machine. VM-varianten (her representert med Parallels) fungerer strålende så lenge man bare bruker browser, mail, Office-pakken, Photoshop etc, men ting som spill eller 3D-programmer som Maya, 3DStudio etc. kan du bare glemme - ofte får du ikke en gang startet programmene.

 

Både Parallels og BootCamp har definitivt livets rett, fordi de rett og slett er komplementærprodukter. Ingen av dem kan erstatte den andre, begge har ting de gjør bra. Jeg har både BootCamp og Parallels installert, og det er så langt den beste løsningen tror jeg.

Lenke til kommentar
Går det med OS X under windows?

Og kan man installere OS X på en vanlig pc nå som mac har gått over til intel?

6313118[/snapback]

Så vidt jeg vet har Intel laget en liten chip som gjør at man bare kan kjøre Mac OS X på Mac maskiner.

6313233[/snapback]

Jeg har lest at med et hovedkort med riktig brikkesett skal Mac OS X la seg kjøre uten problem.
Lenke til kommentar

Mac og pc'er bruker forskjellig BIOS type, det er hovedgrunnen til at det ikke går å installere OS X på en vanlig pc. Typen på Mac heter EFI (Extensible Firmware Interface,) mens for pc'er heter det BIOS (Basic Input Output System.) Det gikk lenge rykter om at Vista skulle støtte EFI, men det har nå blitt avvist.

 

Microsoft har nå avslørt at Windows Vista ikke vil støtte EFI-booting.

 

Microsofts utviklings leder, Andrew Ritz, avslørte at Windows Vista ikke vil støtte EFI. Dette kommer som et sjokk. Mange har kjøpt Intel Mac for å kunne bruke både Windows Vista og OS X på samme maskin.

 

Nå sier altså Microsoft at støtte for EFI ikke kommer før Windows Longhorn Server. Da vil det kanskje være mulig å oppgradere Windows Vista til å støtte EFI.

 

Hva er EFI

 

EFI (Extensible Firmware Interface) er moderne og mer fleksibel enn den 20 år gamle BIOS. Funksjonen til EFI (og BIOS) er å initialisere maskinvare når maskinen starter opp. PC-produsenter har vært sene med å bytte fra BIOS til EFI.

 

http://itpro.no/art/8940.html

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jeg håper at Mac OS X etter hvert blir mulig å bruke på alle pcer, for da blir det en farlig konkurrent til Windows.

6313238[/snapback]

 

Tror de kunne tjent skummelt mye penger på det. :love:

6313278[/snapback]

Spesiellt med dette systemet som artikkelen handler om. Et stabilt Mac OS X i bakgrunnen og Windows til spilling med "Parallels Desktop". Det hadde nok blitt en slager. Skal vi tipse Apple?
Lenke til kommentar
Jeg håper at Mac OS X etter hvert blir mulig å bruke på alle pcer, for da blir det en farlig konkurrent til Windows.

6313238[/snapback]

 

Tror de kunne tjent skummelt mye penger på det. :love:

6313278[/snapback]

Spesiellt med dette systemet som artikkelen handler om. Et stabilt Mac OS X i bakgrunnen og Windows til spilling med "Parallels Desktop". Det hadde nok blitt en slager. Skal vi tipse Apple?

6313347[/snapback]

 

Det hadde vert genialt! :D

Apple og Microsoft skulle blitt visket litt øret om dette, kunne blitt bra. :w00t:

Lenke til kommentar
Spesiellt med dette systemet som artikkelen handler om. Et stabilt Mac OS X i bakgrunnen og Windows til spilling med "Parallels Desktop". Det hadde nok blitt en slager. Skal vi tipse Apple?

6313347[/snapback]

Apple har nok tenkt på dette.

Men jeg skjønner alikevel ikke at de ikke gjør det. For det kunne blitt en gigant suksess for dem.

Lenke til kommentar
Jeg håper at Mac OS X etter hvert blir mulig å bruke på alle pcer, for da blir det en farlig konkurrent til Windows.

6313238[/snapback]

 

Tror de kunne tjent skummelt mye penger på det. :love:

Tja. Utvikle støtte for all verdens maskinvare vil i seg selv øke utvilklingprisen på OSX mye.

En annen ting er at de i dag kan ta 20 000,- for en maskin med OSX men dersom de begynner å selge OS løst vil veldig få kjøpe den maskinen og heller bare plukke opp samme maskinvare til halve prisen. Jeg tror Apples inntekt hadde gått kraftig ned dersom de hadde gitt ut OSX til alle PC'er.

 

full-screen switching with amazing transitions

Whop-de-doo.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg MacBook rett etter sommeren.

Dette her er bare et pluss...

Men tviler på at det blir en kjempe stor slager for meg og mitt behov.

Siden jeg alt har en stasjonær PC for spilling og annen viktig windows bruk..

 

Hmm, er ikke så sikker på om det er noen andre fordeler med windows forhold til mac enn spilling.. :!:

Endret av modzona123
Lenke til kommentar
har sett bruk av dette for en god stun tilbake...

 

fant en film av det....

 

 

hvet ikke helt om det er riktig film da jeg ikke har flash og kan s på den.. ;)

6313632[/snapback]

Det er en video av en som switcher mellom OS X og Windows Xp der OS X er en side av en kube, og Xp er en annen side, også snurrer kuben bra side til side alt ettersom en vil ha det ene eller det andre. Ser ganske fancy ut.

 

Skaff deg flash da vet du, det er et must;)

Med unntak om en vil unngå å se de stygge reklamene fra jambaa.no eller hva det nå heter.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...