Gå til innhold

Intel Bearlake støtter DDR3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tja, det er jo i fremtiden. At brikkesettet støtter DDR3 er vel ikke det samme som at det kommer til å bli utnyttet til det med det første?

 

det evt. Lanseringstidspunktet samsvarer vel godt med K8L kjernen fra AMD, og der er det vel også støtte for DDR3 om jeg ikke husker helt feil?

Lenke til kommentar
tja, det er jo i fremtiden. At brikkesettet støtter DDR3 er vel ikke det samme som at det kommer til å bli utnyttet til det med det første?

6312485[/snapback]

For å få utnyttet minnebåndbredden til to minnekanaler med DDR3-1066 til annet enn integrert grafikk så må FSB'en til intel helt opp i 2133 "effektive MHz". Men det er jo flott at det skal støtte både DDR2 og DDR3 fra de samme minneportene. Det betyr mer fleksible oppgraderinger. :D

 

Me like. Synes det er litt snålt med dyrenavnene, Bearlake, Wolfdale ol.

6312596[/snapback]

Eller Bjørnevatn og Ulvedalen som det heter på norsk :p

Lenke til kommentar
tja, det er jo i fremtiden. At brikkesettet støtter DDR3 er vel ikke det samme som at det kommer til å bli utnyttet til det med det første?

 

det evt. Lanseringstidspunktet samsvarer vel godt med K8L kjernen fra AMD, og der er det vel også støtte for DDR3 om jeg ikke husker helt feil?

6312485[/snapback]

Det ser slik ut ja. Se her.

# Four processor cores

# independently changeable core voltages

# 48-bit memory addressing for massive memory subsystems

# official support for coprocessors connected via HyperTransport (HTX)

# DDR2, DDR3 support

# FB-DIMM support in server processors

Og mye mer.

Lenke til kommentar
Jaja, denne utviklinga. DDR2 har nettopp blitt etablert og DDR3 er allerede på vei. Jeg gleder meg ikke akkurat til overgangen, men det er vel sikkert positivt i det lange løp. synes ikke det ser ut som det er SÅ lenge til Bjørnevatn lanseres heller.

6313039[/snapback]

Med bjørnevatn 2. kvartal 2007 og AMD med K8L 1. kvartal samme år, så ser det ut som kanskje DDR3 tar over for DDR2 forholdsvis tidlig. Men dette vil tiden vise.
Lenke til kommentar
tja, det er jo i fremtiden. At brikkesettet støtter DDR3 er vel ikke det samme som at det kommer til å bli utnyttet til det med det første?

6312485[/snapback]

For å få utnyttet minnebåndbredden til to minnekanaler med DDR3-1066 til annet enn integrert grafikk så må FSB'en til intel helt opp i 2133 "effektive MHz". Men det er jo flott at det skal støtte både DDR2 og DDR3 fra de samme minneportene. Det betyr mer fleksible oppgraderinger. :D

 

Me like. Synes det er litt snålt med dyrenavnene, Bearlake, Wolfdale ol.

6312596[/snapback]

Eller Bjørnevatn og Ulvedalen som det heter på norsk :p

6312736[/snapback]

 

 

at brikkesettet er kompatiblet med DDR3 er vel ikke det samme som at de nødvendigvis er pinkompatible? Det er vel opp til hovedkort integratørene hvilke ramporter de evt. kommer til å sette på hovedkortet? (ikke misforstå, jeg vet ikke om de er pinkompatible eller ikke, og det hadde selvsagt vært fedt om de var, men bare ikke få forhåpningene opp :) )

Lenke til kommentar

Jeg har lest noen steder nå at DDR2 og DDR3 skal være pinkompatible, men du har selvsagt rett i at det kanskje er å pumpe forventningene litt vel høyt å tro at det skal være fullstendig kompatibelt med alle typer DDR2 og DDR3 minnebrikker, jumerdritt, kompatibelt med alle minnespenninger, mulig å blande ulike brikker osv.

 

Er det noen som har noen mer info om hvor kompatibelt DDR2 evt. er med DDR3?

Lenke til kommentar
Jeg har lest noen steder nå at DDR2 og DDR3 skal være pinkompatible, men du har selvsagt rett i at det kanskje er å pumpe forventningene litt vel høyt å tro at det skal være fullstendig kompatibelt med alle typer DDR2 og DDR3 minnebrikker, jumerdritt, kompatibelt med alle minnespenninger, mulig å blande ulike brikker osv.

 

Er det noen som har noen mer info om hvor kompatibelt DDR2 evt. er med DDR3?

6313363[/snapback]

I arbeidet med å lage raskere prosessorer, har Intels forskere utviklet en svært lovende transistor.

http://www.digi.no/php/art.php?id=307520

Lenke til kommentar
Er vel først nå de siste mnd at DDR-2 er blitt sånn noenlunde "modent" og brukbart i forhold til hva det var ved lansering av LGA775 hovedkortene?

6313255[/snapback]

Ja de siste månedene har det kommet brikker med gode timings.

6313280[/snapback]

De virkelig gode brikkene har vert ute av produksjon lenge nå, for ett år siden fikk man tak i enormt gode micron ic-er (micron D9DQT) disse hadde både enormt lave tilgangstider og høy hastighet ved relativt moderat spenning (2.2-2.3v) samtidig som man virkelig kan tyne de med høy spenning. Disse kan altså sammnlignes med bh-5 i ddr1 dagene. Så fra en overklokkers syn har faktisk ddr2 brikker blitt "dårligere"..

Lenke til kommentar
For å få utnyttet minnebåndbredden til to minnekanaler med DDR3-1066 til annet enn integrert grafikk så må FSB'en til intel helt opp i 2133 "effektive MHz".
Jeg stiller meg litt undrende til at DDR3-støtte innføres i et brikkesett som er begrenset til 1333 MT FSB. Ikke at det er noe i veien med selve minneteknologien, men det virker som en litt merkelig kombinasjon.

 

De virkelig gode brikkene har vert ute av produksjon lenge nå, for ett år siden fikk man tak i enormt gode micron ic-er (micron D9DQT) disse hadde både enormt lave tilgangstider og høy hastighet ved relativt moderat spenning (2.2-2.3v) samtidig som man virkelig kan tyne de med høy spenning. Disse kan altså sammnlignes med bh-5 i ddr1 dagene. Så fra en overklokkers syn har faktisk ddr2 brikker blitt "dårligere"..

6313582[/snapback]

Ikke et ondt ord om Micron D9DQT - de er virkelig DDR2s svar på BH-5. Stramme timings, og ganske høy klokkefrekvens ved ekstrem spenning - og de gikk ut av produksjon da de var mest etterspurt :p

 

Men jeg vil legge til at enkelte nye lanseringer også er særdeles bra. Tenker spesielt på Corsair TWIN2X2048-6400C3.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Spørs om DDR3 støtten på brikkesettet er en bieffekt av intels interne testing av DDR3? At det ikke er tiltenkt bruk av DDR3 på chipsettet, men at det følger med fordi Intel driver og utvikler DDR3 støtte og trenger real world testing (på egne lab altså)?

 

Enkelte Pentium 4 modeller som kom før HT ble CPUer med HT ble lansert hadde jo HT funksjon, bare avslått, hadde de ikke?

Lenke til kommentar
Er vel først nå de siste mnd at DDR-2 er blitt sånn noenlunde "modent" og brukbart i forhold til hva det var ved lansering av LGA775 hovedkortene?

6313255[/snapback]

 

Jepp,men hadde ikke Intel lansert bruken av DDR 2 da de gjorde det så hadde vi vel fått de "dårlige" brikkene først nå.

Bra at noen går i bresjen og baner vei :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...