Gå til innhold

HDMI-standarden forbedres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nærmere bestemt økes båndbredden fra 165 MHz til 225 MHz.

 

Det har vært levert 20-tommere som er presser DVI-standarden (også 165 MHz) i 4 år allerede. 30-tommere som krever dual-dvi er i vanlig handel nå.

Nå kommer det altså en "oppgradering" av HDMI til hele 225 Mhz. Wow!

Det er som om vi skulle gått fra 10 Mbit ethernet til 14 Mbit FastEthernet...

Displayport høres mer lovende ut.

 

-oep

Lenke til kommentar
Greit nok med 30 bits farger, men hvorfor skulle man trenge mer enn 1080p i 60 Hz? Det er jo vanskelig nok å komme over TV-sendinger i 1080i...

6305573[/snapback]

 

Det har med det enkle faktum å gjøre at HDMI ser ut til å begynne å ta over for DVI.

 

Du finner ikke mange TVer med 1080p++ oppløsning, men det finnes plenty monitorer som folk sikkert har lyst til å utnytte for å se på filmer og slikt som kommer til å kreve HDMI (les HDCP)...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Greit nok med 30 bits farger, men hvorfor skulle man trenge mer enn 1080p i 60 Hz? Det er jo vanskelig nok å komme over TV-sendinger i 1080i...

6305573[/snapback]

 

Det har med det enkle faktum å gjøre at HDMI ser ut til å begynne å ta over for DVI.

 

Du finner ikke mange TVer med 1080p++ oppløsning, men det finnes plenty monitorer som folk sikkert har lyst til å utnytte for å se på filmer og slikt som kommer til å kreve HDMI (les HDCP)...

6306325[/snapback]

 

Syns det burde være differensiering på TV og monitorerer...bruksområdet er så forskjellig og størrelsen vil nok ikke bli mye større enn 30" på PC-skjermer (jeg ser ikke poenget i å ha større en 21" da, men for en billedbehandler er vel 30" bra). TV'er går fra 32" og oppover og behovene for bilde er i et helt annet spekter.

 

Vil dette forandre seg? Hvorfor skal PC-skjermer følge TV-standarder som 1080p osv? Hvorfor ikke ha en standard for TV'er og en for PC/Data?

Lenke til kommentar

P PC trenger man ikke ha 30'' for å få oppløsning større enn hva den nye HDMI standarden takler da...

 

D får i dag laptopper med 1920x1200 oppløsning på sin 17'' widescreeen skjermer. På stasjonære er dette vanlig oppløsning på 20'' widescreen LCD skjermer...

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål angående formater på oppløsning. Heter det 720p og 1080i? Hva står p og i for?

6306443[/snapback]

p er progressiv, hva vi kan kalle "vanlig" video

 

i er interlaced som betyr at odde og like linje sendes vekselvis, en form for analog videokompresjon

 

Det finnes forøvrig 1080p også, men dette er mindre utbredt.

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål angående formater på oppløsning. Heter det 720p og 1080i? Hva står p og i for?

6306443[/snapback]

Interlaced og progresive.

Interlaced betyr at man tegner annenhver linje, annenhver gang mens ved progresive tegner man alle hele tiden.

 

Du får sikkert bedre svar etter hvert :)

Lenke til kommentar

Forøvrig:

På sikt tror jeg at HDR og "HFR" kommer til å overta for dagens HD-race. Vi har gått fra en PAL standard på 720x576 ekvivalente interlaced oppløsning i 25/50 Hz som var uforandret i mange ti-år. Når denne ble/blir byttet ut vil vi se mye raskere omskfitingstakter i standarder, overføringer og dermed (desverre kanskje) utstyr.

 

De to mest sannsynlige kandidatene er:

HDR eller High Dynamic Range som løselig brukes om alt som har veldig stor dynamikk (stor forskjell mellom sort og hvitt og/eller veldig mange graderinger i mellom). Såvidt jeg vet åpner ikke BR eller HD-DVD for å ha noe mer enn 3x8bit (24) RGB, mens man kan tenke seg 3x16bit (48) RGB, eller i det minste økt luma-dynamikk (16bit luma, 2x8bit chroma).

 

HFR (mitt eget begrep for økt framerate). Sony har hintet om 120Hz framerate i forbindelse med playstation 3. Vanlig kino-film har 24 unike bilder i sekundet, mens PAL/NTSC opererer med 25/30 unike bilder, fordelt på 50/60 delbilder. Pc-verdenen opererer stort sett med rater fra 60 Hz i dag.

 

 

 

Til sammenligning har typiske flatskjermer store problemer med sort-nivå og kan vise bare 8-bit graderinger innenfor de dynamiske grensene. Jeg tviler på at markedsføring med "14 bits xxx milliarder farger" har hold i virkeligheten ut fra de tydelige begrensningene man ser på ensfargede objekter i butikken. Dessuten tror jeg ingen takler mer enn 60fps. Altså er det bare å bytte ut apparatene om 4 år =)

 

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Interlaced og progresive.

Interlaced betyr at man tegner annenhver linje, annenhver gang mens ved progresive tegner man alle hele tiden.

 

Du får sikkert bedre svar etter hvert :)

6306491[/snapback]

 

Det var mer enn godt nok :thumbup:

6306537[/snapback]

 

Effekten av interlaced video er at raske bevegelser på skjerm blir uklare og i ekstreme tilfeller kan det dannes tynne streker i bildet. Progressive på sin side krever mer båndbredde og maskinkraft...og det krever mer av visnings-teknologien (om det så er skjerm, prosjektør osv).

 

I mine øyne er progressive best til action-film og sport, mens interlaced er best til rolige dokumentarer og studioprogrammer (ettersom man kan ha høyere oppløsninger på mindre båndbredde)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...