Gå til innhold

Rimelig kort for sokkel 479


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes prisen er litt for høy for de relativt kjipe spesifikasjonene det byr på:

kun 2 SATA-porter (uten NCQ?)

kun AGP-port

kun DDR-minneporter

ingen PCIe x1, x4 eller x16

vifte på brikkesettet (noe av poenget med sokkel 479 er jo at man kan bruke det til å lage stillegående PCer)

bare 5.1 lyd

bare 100Mbit nettverk

bare 4 USB-porter

ikke DVI (kun D-sub)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det støtter vel Core Duo også da?

6272975[/snapback]

 

For å kunne benytte Yonah (og seinere Merom), er brikkesett i945GM.. eller "høyere" nødvendig...

"Gamle" i915gm.. evt. i855gm støtter kun "Dothan".. (Pentium M / Celeron M).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg synes prisen er litt for høy for de relativt kjipe spesifikasjonene det byr på:

kun 2 SATA-porter (uten NCQ?)

kun AGP-port

kun DDR-minneporter

ingen PCIe x1, x4 eller x16

vifte på brikkesettet (noe av poenget med sokkel 479 er jo at man kan bruke det til å lage stillegående PCer)

bare 5.1 lyd

bare 100Mbit nettverk

bare 4 USB-porter

ikke DVI (kun D-sub)

6273174[/snapback]

 

Er du oppdatert på priser for "mobile for desktop hovedkort"?

Dersom ikke.. så sjekk gjerne prisene.. de ligger på nær det dobbelte av hva ett "vanlig" hovedkort for desktop koster (gitt tilsvarende chipset/specs). Dessverre. :(

Lenke til kommentar

Jeg vet at andre s479-kort som regel er svindyre ja. Men det betyr ikke at jeg vil kalle dette kortet for "mye for pengene".

 

Egentlig lurer jeg litt på hvorfor kortene er så dyre? Er det lavt volum av de? Er det lisensbetingelser til Intel som gjør at de blir dyre? Noe annet? For settet med komponenter og selve kortet er neppe dyrere å lage enn andre hovedkort i samme utstyrsklasse, altså hovedkort i prisklassen 4-500 kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det samme lurer jeg også på...

"Vitsen" med å anskaffe noe slikt blir jo helt borte når det "koster mye og går dårlig".. (motor-terminologi).

"Utrangerte" chipset.. til en glitrende CPU.. blir helt feil for meg.. :(

Det er jo mildt sagt "sykt" at jeg kan få 2 stk P4P800 + CT-479 for ett hk basert på i915gm.. Asus-løsningen er jo helt overlegen mht. ytelse/"tweaking"..

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe et "nytt"hovedkort med AGP?? Du får jo Asus kort med 945 chipsett for socket 479 til under 1400kr og de har støtte for både PCI-E DDR-2 osv. Har prøvd hovedkort med SiS chipsett til Intel tidligere og det frister ikke til gjentakelse.......

Lenke til kommentar

Jeg er enig med de fleste her, dette hovedkortet er skivebom...

Den viften alene er grunn nok til at kortet er uaktuelt. Det er nesten ikke mulig å få tak i moderne vifteløse AGP kort heller.

 

At AOpen slipper dette kortet og ikke kommer til å selge særlig bra, bidrar nok til å svekke sjansen for flere gode 479-løsninger.

 

Kjører selv Pentium-M på et P4P800E-Deluxe med CT-479, og det eneste jeg kunne tenke meg å bytte med er P4GD1... Og da først og fremst fordi jeg ønsker meg et vifteløst ATI X-series kort.

 

 

"Oi, disse rare forbrukerene ønsker å kjøpe dyre pentium-m prosessorer, for å bygge stillegående maskiner? Stillegående maskiner, sier dere? Det vil kompansere for de superbråkete chipset-viftene vi ikke kan bruke til noe annet!" :p

Lenke til kommentar
Er det lavt volum av de?

 

Uten å ha noe som helst grunnlag for å uttale meg... Det er nok bare entusiaster som har S479 under skrivebordet, og støy- og varmemotstandere er en forsvinnende liten del av datamarkedet.

 

De fleste som kjøper PC, går fortsatt på Elkjøp eller andre kjeder, selv om vi her på forumet liker å benekte at vi kjenner disse menneskene. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...