Gå til innhold

Windows for funksjonshemmede


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Windows Vista skal ha flere funksjoner som gjør det lettere for folk med diverse funksjonshemninger å bruke systemet.

 

Les mer

6251363[/snapback]

 

Noen som vet hvordan dette kan hjelpe helt blinde personer?

Min far er 100% blind, og hvis Windows Vista kan hjelpe m/f.eks tale kommandoer, så kan han få mer utnyttelse av sin datamaskin.

Lenke til kommentar
Windows Vista skal ha flere funksjoner som gjør det lettere for folk med diverse funksjonshemninger å bruke systemet.

 

Les mer

6251363[/snapback]

 

Noen som vet hvordan dette kan hjelpe helt blinde personer?

Min far er 100% blind, og hvis Windows Vista kan hjelpe m/f.eks tale kommandoer, så kan han få mer utnyttelse av sin datamaskin.

6251416[/snapback]

 

Såvidt jeg kan forstå skal det være klare forbedringer i forhold til tidligere versjoner. Du kan jo lese litt her: http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/0...inWindowsVista/

Lenke til kommentar
Synes dette er bra gjort av MS.

Selvfølgelig vil dette event. medføre mersalg til grupper som normalt sett har vegret seg, men det er bra at noen tenker på de selv om det nok er økonomiske motiver i grunn

6251744[/snapback]

Jeg tror nok at utviklingskostnadene er høyere enn hva Microsoft kan regne med å tjene på dette, markedet er da ikke så stort. Samtidig får de jo god reklame, og det er jo bra at noen selskap setter fokus på å lette hverdagen for de funksjonshemmede.
Lenke til kommentar
Det hadde vært morsomt å kunne bruke denne for å styre HTPC - man slipper å lete etter fjernkontrollen, bare forteller maskinen hva som skal vises, om lyden skal dempes osv.

6251639[/snapback]

Det går kjempefint an. Styrer WMP 11 og Media Center uten problemer her. Det er fortsatt noen bugs, men det virker veldig greit.

 

Jeg tror nok at utviklingskostnadene er høyere enn hva Microsoft kan regne med å tjene på dette, markedet er da ikke så stort. Samtidig får de jo god reklame, og det er jo bra at noen selskap setter fokus på å lette hverdagen for de funksjonshemmede.

6252527[/snapback]

Jeg har hørt at 55% av Windows-brukere kan ha nytte av en eller flere av disse funksjonene.

Lenke til kommentar

Det står nevnt blant annet hørselshemmede i artikkelen. Jeg lurer på hva Microsoft har tenkt å gjøre for hørselshemmede? Per i dag har vel ikke døve/hørselshemmede noe problemer med å bruke Windows, iallefall ikke de jeg kjenner... Er verre hvis man er f.eks. svaksynt ettersom 99 % av outputen fra Windows er grafisk.

Lenke til kommentar
Windows Vista skal ha flere funksjoner som gjør det lettere for folk med diverse funksjonshemninger å bruke systemet.

 

Les mer

6251363[/snapback]

 

Noen som vet hvordan dette kan hjelpe helt blinde personer?

Min far er 100% blind, og hvis Windows Vista kan hjelpe m/f.eks tale kommandoer, så kan han få mer utnyttelse av sin datamaskin.

6251416[/snapback]

For å være helt ærlig, ikke la faren din prøve dette. Jeg har riktignok bare erfaringer med det som ligger i windows xp, men dette skal bli utrolig forbedret til vista, om det i det hele tatt skal være noe poeng. Jeg regner med at faren din bor i Norge(?), i så fall vil han få dekt utrolig mye bedre programvare og hardware løsninger gjennom folketrygden. Om du vil ha mer innformasjon om hvordan du går frem osv. send meg en melding over forumet :-)

 

 

Synes dette er bra gjort av MS.

Selvfølgelig vil dette event. medføre mersalg til grupper som normalt sett har vegret seg, men det er bra at noen tenker på de selv om det nok er økonomiske motiver i grunn

6251744[/snapback]

Jeg tror nok at utviklingskostnadene er høyere enn hva Microsoft kan regne med å tjene på dette, markedet er da ikke så stort. Samtidig får de jo god reklame, og det er jo bra at noen selskap setter fokus på å lette hverdagen for de funksjonshemmede.

6252527[/snapback]

Sannsynligvis er de det ja, det finnes i dag utrolig mye bra programvare, denne koster en god del mer per lisens enn hva microsoft kan ta for windows.

 

Litt generelt:

Ja dette er fint av ms, men for _norske_ funksjonshemmede vil nytten være minimal eller fraværende, dette fordi det finnes firmaer som har spesialisert seg på å lage programvare som gjør det enklere å bruke windows. For å ta et eksempel, forstørringsprogrammet som kom med win xp, er som å gå 10 år tilbake i tid, i forhold til programmer som zoom text, supernova og magic. Disse programmene koster riktig nok en god del mer enn en windows lisens, men i Norge er ikke det noe problem fordi folketrygden (staten) kjøper denne programvaren som hjelpemidler (på lik linje med rullestoler, hvite stokker, førerhunder, høreapparat osv.).

 

Så altså fint av microsoft, spesielt med tanke på funksjonshemmede i land med dårligere trygdesystem enn Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island.

 

 

Og ja jeg har peiling på dette, jeg er selv synshemmet og har brukt datamaskin og diverse hjelpeprogrammer i 14 år.

 

Edit: fikset feil i siteringen/quoting

Endret av krage83
Lenke til kommentar

Litt generelt:

Ja dette er fint av ms, men for _norske_ funksjonshemmede vil nytten være minimal eller fraværende, dette fordi det finnes firmaer som har spesialisert seg på å lage programvare som gjør det enklere å bruke windows. For å ta et eksempel, forstørringsprogrammet som kom med win xp, er som å gå 10 år tilbake i tid, i forhold til programmer som zoom text, supernova og magic. Disse programmene koster riktig nok en god del mer enn en windows lisens, men i Norge er ikke det noe problem fordi folketrygden (staten) kjøper denne programvaren som hjelpemidler (på lik linje med rullestoler, hvite stokker, førerhunder, høreapparat osv.).

 

Så altså fint av microsoft, spesielt med tanke på funksjonshemmede i land med dårligere trygdesystem enn Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island.

 

 

Og ja jeg har peiling på dette, jeg er selv synshemmet og har brukt datamaskin og diverse hjelpeprogrammer i 14 år.

 

Edit: fikset feil i siteringen/quoting

6255382[/snapback]

Nå kjenner jo ikke du til hva som kommer, vi kan jo håpe at Microsoft har utviklet seg på området. Forøvrig vet jeg om flere av programmene du nevner, under et besøk ved "blindeskolen" i Oslo fikk jeg muligheten til å prøve ut diverse programvare og maskinvare som er til hjelp for synshemmede. De som kan traktere det, viser at det ikke finnes noen hemninger fra å være blind og surfe på internett. Imponerende hvor raskt det går å lese fra en leselist.

Lenke til kommentar

Litt generelt:

Ja dette er fint av ms, men for _norske_ funksjonshemmede vil nytten være minimal eller fraværende, dette fordi det finnes firmaer som har spesialisert seg på å lage programvare som gjør det enklere å bruke windows. For å ta et eksempel, forstørringsprogrammet som kom med win xp, er som å gå 10 år tilbake i tid, i forhold til programmer som zoom text, supernova og magic. Disse programmene koster riktig nok en god del mer enn en windows lisens, men i Norge er ikke det noe problem fordi folketrygden (staten) kjøper denne programvaren som hjelpemidler (på lik linje med rullestoler, hvite stokker, førerhunder, høreapparat osv.).

 

Så altså fint av microsoft, spesielt med tanke på funksjonshemmede i land med dårligere trygdesystem enn Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island.

 

 

Og ja jeg har peiling på dette, jeg er selv synshemmet og har brukt datamaskin og diverse hjelpeprogrammer i 14 år.

 

Edit: fikset feil i siteringen/quoting

6255382[/snapback]

Nå kjenner jo ikke du til hva som kommer, vi kan jo håpe at Microsoft har utviklet seg på området. Forøvrig vet jeg om flere av programmene du nevner, under et besøk ved "blindeskolen" i Oslo fikk jeg muligheten til å prøve ut diverse programvare og maskinvare som er til hjelp for synshemmede. De som kan traktere det, viser at det ikke finnes noen hemninger fra å være blind og surfe på internett. Imponerende hvor raskt det går å lese fra en leselist.

6257713[/snapback]

Sant jeg vet ikke hva som kommer, og det kan selvfølgelig hende at jeg blir positivt overasket. Men jeg tviler, ikke fordi jeg er skeptisk til microsoft, men fordi jeg vet hvor lenge de andre produsentene av denne typen programvare har jobbet og spesialisert seg på den typen, og hvor dyre lisensene er. Forøvrig så jeg ikke noe om leselister i det jeg leste hverken her på hw.no eller på ms sine nettsider. Noe som sannsynligvis kommer av at leselister ommentrent ikke er i bruk i USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Kommer den med noen enklere måter å få trykket tastekombinasjonen CTRL+ALT+DEL ?

:D

6253691[/snapback]

Jepp, det er bare å brøle "DØØØØ PC!" så skrur den seg av og selvdestrueres. :p Nok OT: Dette lover jo bra, jeg bruker stemmekontroll i Opera, og det virker så det suser etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...