Gå til innhold

Vista krevende for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir nok en stund til jeg hopper på Vista uansett, om i det hele tatt. XP fungerer greit, og med enkle justeringer og et pr. tilleggsprogrammer kan man få det svært likt Vista..hvis det er det man ønsker :D Heller høy batterikapasitet enn fancy brukergrensesnitt :)

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen:

Jeg trodde at hele poenget med et OS var at det skulle være lite ressurskrevende og være et program som kjørte LETT bak alle andre programmene du måtte kjøre.

 

Når det i tillegg vil suge mer batteri ut av en laptop når den bare står der og surrer mens du er på do og sender en faks og strekker noe fiber, så ser jeg absolutt ikke poenget med å lage et nytt MER ressurskrevende OS.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen:

Jeg trodde at hele poenget med et OS var at det skulle være lite ressurskrevende og være et program som kjørte LETT bak alle andre programmene du måtte kjøre.

 

Når det i tillegg vil suge mer batteri ut av en laptop når den bare står der og surrer mens du er på do og sender en faks og strekker noe fiber, så ser jeg absolutt ikke poenget med å lage et nytt MER ressurskrevende OS.

6246679[/snapback]

Nå er det vel ingen som tvinger deg til å bruke det ressurskrevende grensesnittet. Heller ikke alle Vista pakkene vil ha dette grensesnittet tilgjengelig. Om du bare lar pc'en stå og surre er det vel ikke noe vits med et 3D grensesnitt. Windows Classic/Win Xp/Vista standard theme burde vel funke i lange baner.. 3D grensesnittet vil trenge et relativt kraftig grafikkort, så det sier seg selv at det vil trekke litt strøm.

Lenke til kommentar

Jeg tror heler det er bedre at teknologien rundt vista modnes litt først.

 

Det kommer jo stadig bedre batteri og skjermkort og skjerm, og ikke minst har jeg en stygg følelser at Vista kommer til å får sin Service Pack ganske fort etter lanseringen. men men. Stole at XP holder 2 år til...

Lenke til kommentar
Dette er jo positivt for oss som ikKje bruker Microsoft siden fremtidlige bærbare trenger bedre Batteri :w00t: .

6246763[/snapback]

Finnes jo også andre operativsystemer enn fra Microsoft som har 3D grensesnitt tilgjengelig. Vil man ha 3D grensesnitt så velger man ett av de, om man fortsatt vil ha god batteritid så skrur man det av, er ikke vanskeligere enn det.

Lenke til kommentar

Dette er vel nesten en selvfølge. Jeg ønsker Vista hjertlig velkommen som et OS som tilbyr mer, ny og bedre funksjonalitet enn tidligere OS i NT-klassen. At et slikt OS vil kreve mer ressurser (og da også batteri) er ganske opplagt, og helt greit i min mening.

 

Det er en grense for hva man kan tilby av funksjonalitet uten å benytte mer ressurser. Siden Vista er neste generasjons OS som skal vare noen år og primært kjøre på relativt ny HW er dette en kost man må akseptere for å få ny funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker fra seminaret på TG så er det også en snarvei for å aktivere/deaktivere Aero, noe som sikkert er kjekt på laptoper. noen som husker hva den var? Ctrl+alt+z eller noe slikt.

6246776[/snapback]

Jeg tror det var Ctrl+Shift+F9.

 

(Får ikke til å prøve det her siden jeg ikke har Dx9 på den bærbare med Vista)

Lenke til kommentar
Dette er jo positivt for oss som ikKje bruker Microsoft siden fremtidlige bærbare trenger bedre Batteri :w00t: .

6246763[/snapback]

Finnes jo også andre operativsystemer enn fra Microsoft som har 3D grensesnitt tilgjengelig. Vil man ha 3D grensesnitt så velger man ett av de, om man fortsatt vil ha god batteritid så skrur man det av, er ikke vanskeligere enn det.

6246866[/snapback]

 

Exactly!

 

Bærbare kan kjøre på vanlig 2D interface som krever lite, mens vi som sitter på svære top-end gaming desktoper kan dra nytte av den enorme datakraften mens vi jobber i windows og multitasker mm.

 

Synes det forøvrig var på tide med 3D grensesnitt. Det eneste jeg savner er muligheten for tredjeparter å lage sine enge 3D-moduler for grensesnittet, slik at spesieltl interesserte kunne kode sine helt egne grensesnitt fra scratch, og laget mange mye muligheter (eller evt. syyyyke effekter om det var målet... det er tross alt utrolig mye tøft et moderne skjermkort faktisk kan gjøre).

 

Det er likesom så mye mye mer potensiale i et 3D grensesnitt enn det lille vi får se i Aero. Desveere så er jo Microsoft ikke akkurat kjennt for å tilrettelegge for modding ut utviding av sine programmer...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Er vel ingen ting å grine over. De kommer garantert til å komme med nye batterier. Se det positive i det, da må produsenter lage bedre batterier.

6247460[/snapback]

"Bedre" batterier er omtrent ensbetydende med større og tyngre batterier. Det er ikke det jeg vil kalle en forbedring i bærbarhet.

 

Forbedringen i Wh/kg er som regel så liten at det drukner i det økte effektbehovet. Eksempel: En bærbar på 2kg, derav 0,5 kg batteri, med 3 timers batteritid får 10% økt effektforbruk. Dvs. at batteritiden går ned fra 3 timer til 2 timer og 44 minutter. Hvis produsentene klarer å øke batterikapasiteten per kg med 5% så kan de velge omde vil beholde vekta og la battertidia gå opp til 2 timer og 52 minutter, eller om de vil redusere vekta på den bærbare til 1,975 kg og beholde batteritida på 2 timer og 44 minutter.

 

Hvis vista ikke hadde økt strømforbruket hadde valget stått mellom å beholde vekta på 2kg og øke batterikapasiteten fra 3 timer til 3 timer og 18 minutter, eller beholde batteritida og senke vekta fra 2 til 1,975 kg.

 

Høyere effektbruk vil også gjøre PC-en varmere og gjøre at viftene på støye oftere.

 

Det jeg prøver å si er at økt effektforbruk er en negativ ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...