Gå til innhold

Toshiba når 200 GB for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar heller en litt mindre disk på 7200rpm selv.

 

Er selvfølgelig klar over at en 4200 disk sparer strøm og tillater større disker, men jeg mener bestemt at harddisken er en av flaskehalsene i en laptop og dermed vil jeg mye heller ha en kjappere disk.

 

Hvor mye kjappere er en perpendikulær disk i forhold til "vanlig" på samme størrelse og rpm?

 

DrE

Lenke til kommentar
Tar heller en litt mindre disk på 7200rpm selv.

 

Er selvfølgelig klar over at en 4200 disk sparer strøm og tillater større disker, men jeg mener bestemt at harddisken er en av flaskehalsene i en laptop og dermed vil jeg mye heller ha en kjappere disk.

6248605[/snapback]

Jeg hadde nok valgt det samme selv. Men husk at det er ikke RPM alene som bestemmer hastigheten.
Lenke til kommentar
Jeg hadde nok valgt det samme selv. Men husk at det er ikke RPM alene som bestemmer hastigheten.

6248622[/snapback]

 

Selvfølgelig enig i det, men en "effektiv" 4200 disk skal være bra effektiv for å være generelt kjappere enn en 7200rpm disk etter hva jeg kan forstå.

 

Derfor mitt spørsmål om hvor mye kjappere en perpendikulær disk er i forhold. Ser jo selvfølgelig muligheten for at det kan være en god prioritering å velge en "effektiv" men mindre effekthungrig disk. Man vil jo som regel ha det beste fra begge sider hvis man kan velge dette.

 

DrErling

Lenke til kommentar
Hvor mye kjappere er en perpendikulær disk i forhold til "vanlig" på samme størrelse og rpm?

6248605[/snapback]

 

har ennå ikke sett noen perpendikulære disker med høyere ytelse enn "vanlige" disker. har bare vist økt lagringsplass.

Lenke til kommentar
Hvor mye kjappere er en perpendikulær disk i forhold til "vanlig" på samme størrelse og rpm?

6248605[/snapback]

På ren overføringshastighet (transferrate) oppgir Toshiba denne disken til å klare 68,7 MB/s på starten av platene (ytterst), og 33,5 MB/s innerst. Tallene er nok litt vel optimistiske siden de trolig inkluderer overhead på rundt 10% i form av ECC og adresser til hver fysisk cluster. Men det går an å sammenligne med eldre disker med 4200rpm. Den litt eldre modellen Toshiba MK1233GAS som også har 4200rpm, men "bare" 120GB (på to plater) oppgis å ha en overføringshastighet på 47,9 MB/s på starten av platene og 22,95 MB/s innerst. Dvs en økning på 43% ytterst og 46% innerst fra 120GB til 200GB (samme rpm)

 

Hvis man sammenligner med ennå eldre disker, f.eks MK6025GAS med 60GB og 2 plater så oppgis den til 38,4 MB/s på starten og 25,2 MB/s på slutten.

 

Som en tommelfingerregel kan man si at når hver plate blir 4 ganger så rommelig så dobles transferrate. Dette kommer av at tettheten som regel økes like mye langs hvert spor som tettheten mellom hvert spor øker.

Lenke til kommentar
Det er for så vidt logisk. Til tettere dataen ligger, til raskere vil lesing/skriving bli (forutsatt lik RPM).

 

Det skal ivertfall bli spennende med tester etter hvert.

6249371[/snapback]

 

Jeg stusset på det sammen. Hvis noen husker hvor trege de gamle 4200 diskene var, er det nok ikke noen grunn til å legge seg opp i dette her. De hadde vel 1,2,5 eller 10GB pr plate. Denne hastigheten finnes jo ikke lenger på vanlige disker.

 

Denne disken har 100GB pr plate, og perpendikulær lagring. Altså tror jeg 4200 spinn skulle være generelt raskere enn de fleste 7200 diskene idag.

 

Spennende når tester kommer.

Lenke til kommentar
Denne disken har 100GB pr plate, og perpendikulær lagring. Altså tror jeg 4200 spinn skulle være generelt raskere enn de fleste 7200 diskene idag.

6251519[/snapback]

Det kan godt hende den er raskere i form av overføringshastighet enn dagens 7200rpm-disker (med opp til 50GB/plate), men raskere i form av ytelse i programmer, OS osv tror jeg ikke de vil bli. Til det er aksesstiden alt for treg.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende den er raskere i form av overføringshastighet enn dagens 7200rpm-disker (med opp til 50GB/plate), men raskere i form av ytelse i programmer, OS osv tror jeg ikke de vil bli. Til det er aksesstiden alt for treg.

6251545[/snapback]

 

Det kan nok hende. Søketiden var vel ikke helt den store. Det er vel derfor vi kommer til å se slike disker med flash-minne etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...