Gå til innhold

Ikke gå i 1-kronesfellen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Butikker som ikke oppgir totaltpris inkludert abonnement for bindingsperioden bryter vel egentlig norsk lov. Se for eksempel

Forbrukerombudet: Slår ned på lokkepriser i mobilbransjen 18.12.2004

 

Spaceworld i Trondheim er et eksemplel på en av mange butikker som bryter med dette vedtaket. De oppgir riktignok totaltpris ved kjøp av telefonen uten abonnement, men ikke totalpris for ett år ved kjøp med abonnement. Jeg spurte den søte jenta i butikken om dette, hvorpå hun måtte bak disken for å hente en kalkulator og prisinformasjon om abonnementene og begynte å regne ut totaltpris for hver av abonnementsalternativene. Hun var helt uvitende om at de faktisk kan bli anmeldt for dette forholdet.

 

Folk burde kanskje være litt mer våkne på dette - de er en enkel sak å sende en klage til forbrukerombudet ;)

Lenke til kommentar
Butikker som ikke oppgir totaltpris inkludert abonnement for bindingsperioden bryter vel egentlig norsk lov.

6246660[/snapback]

 

Mnei, det stemmer nok ikke.

Det er i markedsføring man skal oppgi totalpris.

Når butikkene priser sine varer i hyllene, er de ikke pålagt å oppgi totalprisen.

Dette er fordi kunden da har anledning til å forhøre seg med butikken hva prisen faktisk er.

Om de ansatte ikke har kjennskap til hva totalprisen er, er dette dårlig kunnskap, og du burde kanskje vurdere å handle et annet sted. Men totalpris trenger de ikke å oppgi i hyllene sine.

 

Men som sagt: I reklame skal annonsøren oppgi totalpris.

Lenke til kommentar
KOMMENTAR: Om du skal handle deg ny telefon til 1 krone, må du holde tungen bent i munnen for å gjøre det beste kjøpet.

 

Les mer

6246129[/snapback]

Det var ikke veldig overraskende at butikkene prøver seg på dette.

Når brukerne ikke vet mer om dette, eventuelt ikke bryr seg mer om hvilken mobil de kjøper så åpner man jo for dette...

Lenke til kommentar

Eksempelet viser til M50 og K750i. Dersom en ser på sammenligningen av disse er M50 best på pris/ytelse, kvalitet og totalkarakter. Brukervennligheten har fått lik karakter.

 

En kan da si at det er kjøperne av k750i som blir snytt, i og med at de som velger M50 får en (etter brukernes vurdering) en bedre telefon.

 

At karakterene er gitt på ulike tidspunkt spiller ikke så stor rolle. Jeg tror også min mormor ville foretrukket M50 fremfor k750i, og jeg ville gladelig kjøpt M50 til henne fremfor k750i.

 

Om jeg er seriøs? Tja..

Lenke til kommentar
Skrekkeksempelet er Best-Buy, som ennå selger Siemens M50, en mobiltelefon fra 2002. Telefonen har ikke kamera eller bildemeldinger, og har svart/hvitt-skjerm.

 

Så dere mener man bør selge en telefon med skriften: Kjøp m50 og få 1000,- ?

Synes Best-buy, mht at det er en nettbutikk er et utrolig dårlig eksempel. Hvis de nå sitter igjen med et lite lager med m50 de fortsatt har ute på nettsidene sine, kan de da ikke selge disse billigere enn 1 kr? Dessuten er det da vanlig å tilby en telefon med alle typer abonnement :no:

 

Er heller nok heller enig med dere når dere sier butikker, for der er det da faktisk mulig å "presse" på en kunde en gammel telefon...

Endret av _Furien_
Lenke til kommentar
Butikker som ikke oppgir totaltpris inkludert abonnement for bindingsperioden bryter vel egentlig norsk lov. Se for eksempel

Forbrukerombudet: Slår ned på lokkepriser i mobilbransjen 18.12.2004

 

Spaceworld i Trondheim er et eksemplel på en av mange butikker som bryter med dette vedtaket. De oppgir riktignok totaltpris ved kjøp av telefonen uten abonnement, men ikke totalpris for ett år ved kjøp med abonnement. Jeg spurte den søte jenta i butikken om dette, hvorpå hun måtte bak disken for å hente en kalkulator og prisinformasjon om abonnementene og begynte å regne ut totaltpris for hver av abonnementsalternativene. Hun var helt uvitende om at de faktisk kan bli anmeldt for dette forholdet.

 

Folk burde kanskje være litt mer våkne på dette - de er en enkel sak å sende en klage til forbrukerombudet ;)

6246660[/snapback]

 

Heh, Spaceworld i trondheim har vist seg å ha dårlig peiling på flere aspekter av loven. Var der inne for å bytte en mus, som hadde tatt kvelden og fikk beskjed om at "kjøpsloven gjelder ikke for finelektronikk"...

 

AtW

Lenke til kommentar
Butikker som ikke oppgir totaltpris inkludert abonnement for bindingsperioden bryter vel egentlig norsk lov. Se for eksempel

Forbrukerombudet: Slår ned på lokkepriser i mobilbransjen 18.12.2004

 

Spaceworld i Trondheim er et eksemplel på en av mange butikker som bryter med dette vedtaket. De oppgir riktignok totaltpris ved kjøp av telefonen uten abonnement, men ikke totalpris for ett år ved kjøp med abonnement. Jeg spurte den søte jenta i butikken om dette, hvorpå hun måtte bak disken for å hente en kalkulator og prisinformasjon om abonnementene og begynte å regne ut totaltpris for hver av abonnementsalternativene. Hun var helt uvitende om at de faktisk kan bli anmeldt for dette forholdet.

 

Folk burde kanskje være litt mer våkne på dette - de er en enkel sak å sende en klage til forbrukerombudet ;)

6246660[/snapback]

 

Heh, Spaceworld i trondheim har vist seg å ha dårlig peiling på flere aspekter av loven. Var der inne for å bytte en mus, som hadde tatt kvelden og fikk beskjed om at "kjøpsloven gjelder ikke for finelektronikk"...

 

AtW

6257929[/snapback]

fikk som svar i oslo at etter kjøp av telefonen, og den var ute av butikken, så hadde ikke de noe ansvar for den lengre.

Lenke til kommentar
Heisann

 

Prisguiden hadde ikke oppdatert seg skikkelig i dag. Dersom du kikker nå, skal du finne flere telefoner til 1 kr, inkl K750i og E730:

 

https://prisguiden.no/vis_kategori.ph...25&submit=S%F8k

 

M50 ble fjernet fra sortimentet til Best-Buy dagen etter at denne artikkelen ble publisert.

6258025[/snapback]

 

Takker :)

 

Men, er det mulig å finne ut om noen av disse 1-kroners telefonene er med kontantkort, eller må jeg inn på hver enkelt telefon for å sjekke? Er det noen som vet av et bra 1-kroners kontant-kort tilbud nå?

Lenke til kommentar

For min del var ikke 1-kronersmobilen min noe problem i det hele tatt.

 

Har hatt en k500i i ca ett år, og grunnet drittkvalitet hadde blant annet joysticken begynt å slite.

Jeg har Netcom YoungTalk, og liker det godt, fordi det passer bra til SMS/ringemønsteret mitt.

 

Så så jeg en Samsung X660 på tilbud til 1,- forutsatt nytegning/utvidelse av Netcom YoungTalk.

 

Resultatet er ny og fin mobil (dog crappy funksjoner) og samme abb som jeg alltid har hatt og trives med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...