Gå til innhold

AMD moderniserer Fab 30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Chinese site HKEPC claims to have received word (translate here) from a Taiwanese motherboard manufacturer about AMD's 65 nm shipping schedule. Allegedly, AMD will begin shipping its first desktop processors built on 65nm process technology as early as December of this year. However, the site claims initial shipments will be for the OEM market only, and that retail parts won't become available until early 2007. Code-named Brisbane, the 65 nm processors will reportedly be part of the Athlon 64 X2 line, with 4200+, 4400+, 4600+, and 4800+ models said to be due out first.

 

Får trolig se dem i desember, men er nok bare rykter det er snakk om.

 

Link

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Jeg synes AMD henger godt med i konkurransen til tross for 90nm. Men det spørs om ikke det endrer seg når Conroe blir lansert. (Tilgjengelighet, pris, overklokkbarhet og kompatibiliet med eksisterende hovedkort er nøkkelord i den forbindelse)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Syns ikke det ser så bra ut, AMD ligger jo veldig langt etter Intel med tanke på 65nm løsninger.

6207908[/snapback]

Ja, planlegger ikke Intel 45 nm i 2007? Skulle tro at AMD puttet inn det nyeste maskineriet de kunne få tak i når de først pusser opp og bruker det ASAP, men mulig de ikke klarer å være ferdige med noe 45nm design før? Greit nok at de ser ut til å klare seg mot Intel, men før eller siden vil de risikere å falle akterut med mindre de er mer proaktive... og i motsetning til Intel klarer vel neppe AMD å holde på noe kundemasse(enda) med mindre de er helt oppe mht ytelse, pris og varmeutvikling? Mht prising sliter de vel allerede å holde følge med Intel på selve CPUene og fremtidsplanene til Intel tatt i betraktning får de neppe noen flere pustepauser på en stund(noe de strengt tatt har hatt så lenge Intel har klamret seg til P4).

 

Synes også at fabrikkene kunne fått kulere navn :)

Lenke til kommentar

På forumet har jeg hørt en del snakk om K8L arkitekturen til AMD, men det er fremdeles uklart for meg hva K8L tilbyr av oppgraderinger og fordeler. Kan noen opplyse meg om hva K8L arkitekturen innebærer av forbedringer, oppgraderinger og litt andre ting som er verdt å få med seg.

 

Takk

Lenke til kommentar
På forumet har jeg hørt en del snakk om K8L arkitekturen til AMD, men det er fremdeles uklart for meg hva K8L tilbyr av oppgraderinger og fordeler. Kan noen opplyse meg om hva K8L arkitekturen innebærer av forbedringer, oppgraderinger og litt andre ting som er verdt å få med seg.

 

Takk

6209025[/snapback]

 

det er vel kort sagt germaniumsdopingen av silisiumet samt kjernerevidering\optimalisering som er hovedmomentet, samt overgangen til 65nm.

 

germaniumsdopingen skal etter sigende gi høyere klokkehastigheter.

Lenke til kommentar
På forumet har jeg hørt en del snakk om K8L arkitekturen til AMD, men det er fremdeles uklart for meg hva K8L tilbyr av oppgraderinger og fordeler. Kan noen opplyse meg om hva K8L arkitekturen innebærer av forbedringer, oppgraderinger og litt andre ting som er verdt å få med seg.

 

Takk

6209025[/snapback]

Wikipedia har en del informasjon, som firedobbel kjerne, DDR2/3, Level3-cache og mye mer.

 

K8L er en god kandidat for min neste stasjonære pc, siden jeg ikke ser poeng i å kjøpe ny for min del inntil da. K8L skal vel benytte AM2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...