Gå til innhold

Windows Vista produktguide lagt ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Jeg har den følelsen av at MS har lagd ett meget bra OS denne gangen jeg. Og jeg rimelig sikker på at innen neste sommer sitter jeg med Vista på maskina mi... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har den følelsen av at MS har lagd ett meget bra OS denne gangen jeg. Og jeg rimelig sikker på at innen neste sommer sitter jeg med Vista på maskina mi...  :yes:

6174225[/snapback]

Jeg og, det er noe jeg virkelig håper på. Eneste jeg skal holde meg langt unna er bitlocker, for den vil vistnok gjøre dualboot nærmest umulig.

Lenke til kommentar

har kikket litt på den nå..

 

noen som vet hva subsystem for UNIX-based applications betyr?

 

Edit: fant det ut

 

Welcome to Subsystem for UNIX-based Applications

Subsystem for UNIX-based Applications (SUA) is a source-compatibility subsystem for compiling and running custom UNIX-based applications on a computer running a Windows server-class operating system. You can make your UNIX applications fully interoperable with Windows in SUA with little or no change to your original source code.

 

Subsystem for UNIX-based Applications provides an operating system for Portable Operating System Interface (POSIX) processes. SUA, along with its package of support utilities (such as shells and a Telnet client) available for download on the Microsoft Web site, provides a complete UNIX environment. The download package includes a comprehensive set of scripting utilities, and a software development kit (SDK) designed to fully support the development capabilities of SUA and to provide a complete UNIX-based application development experience.

 

SUA also supports case-sensitive file names, job control, compilation tools, and the use of over 300 UNIX commands, utilities, and shell scripts. Because the subsystem installs separately from the Windows kernel, it offers true UNIX functionality without any emulation.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
DRM er det som kommer til å ta knekken på Windows til slutt ... keep it coming.

6174268[/snapback]

 

Enig der.

 

Ser man realistisk på saken så kommer ikke folk til å begynne å bruke Vista hvis det blir for mye drm og andre hindringer.

hvis man ikke kan laste ned sine favorittserier fra nettet, eller laste ned spill og innstallere dem, tar man mye fra folk.

 

nesten alle gjør det, men få som snakker om det.

Lenke til kommentar
DRM er det som kommer til å ta knekken på Windows til slutt ... keep it coming.

6174268[/snapback]

 

Enig der.

 

Ser man realistisk på saken så kommer ikke folk til å begynne å bruke Vista hvis det blir for mye drm og andre hindringer.

hvis man ikke kan laste ned sine favorittserier fra nettet, eller laste ned spill og innstallere dem, tar man mye fra folk.

 

nesten alle gjør det, men få som snakker om det.

6174421[/snapback]

Jeg fatter ikke hvorfor alle maser om dette. Jeg har kjørt Vista som primær OS i flere uker nå (er registrert betatester) uten å oppleve DRM som et problem.

 

Det som derimot har krevd mest tilpasning, er det faktum at systemet nå legger opp til at ingen er lokal admin på sin PC. Dette vil i en overgangsperiode skape mye ekstra innsats, men har helt klart sine sikkerhetsmessige fordeler. Slikt har det vært i UNIX verdenen siden 60 tallet, så en kan si det er på tide at MS følger etter.

 

Slik jeg ser det, er dette det beste OS som MS har laget, og vil på mange måter dytte flertallet av befolkningen over på 64 bit plattform.

 

Et av problemene til MS, er nok at mange av de "features" som er in OSet, ikke er lett synlige for den alminnelige bruker. Derfor får vi diskusjoner som "Skal vi oppgradere?"

 

Men, valg av OS er jo et mer åpent spørsmål i dag enn noen gang. Unix og Mac OS varianter er etter mitt skjønn nå reelle alternativer til Windows. Og dette er jo bra for konkurransen og produktkvaliteten.

Lenke til kommentar
Spørsmål: MÅ man ha 64 bit-prosessor for å kjøre MS Vista?

6174943[/snapback]

Nei, Vista kommer i både 32bit og 64bit-utgaver.

 

Eneste jeg skal holde meg langt unna er bitlocker, for den vil vistnok gjøre dualboot nærmest umulig.

6174238[/snapback]

Oi! Uten dualboot begynner det å bli veldig uaktuellt her. Kan du utdype dette? Hva må til for å kjøre dualboot?

 

Jeg fatter ikke hvorfor alle maser om dette. Jeg har kjørt Vista som primær OS i flere uker nå (er registrert betatester) uten å oppleve DRM som et problem.

6174575[/snapback]

DRM, eller kopieringshindre vil vel ikke bli slått på før den i endelige utgaven.

Lenke til kommentar
Spørsmål: MÅ man ha 64 bit-prosessor for å kjøre MS Vista
Nei, Vista kommer i både 32bit og 64bit-utgaver.
Dette stemmer, men MS oppfordrer gjentatte ganger at vi tester ut 64 bit utgaven. Denne er mest naturlig for folk som har nyere AMD prosessorer. En viktig fordel med dette er mer optimal av minne for de som har mer en 2 gb ram.

 

Eneste jeg skal holde meg langt unna er bitlocker, for den vil vistnok gjøre dualboot nærmest umulig.
Jeg vil anbefale denne for alle med bærbar pc pga tyveri og likende. Det er på høy tid at dette blir standard funksjonalitet på en PC.

 

Oi! Uten dualboot begynner det å bli veldig uaktuellt her. Kan du utdype dette? Hva må til for å kjøre dualboot?
Du må ha en eller flere disker i maskinen din, hvor du som minimum må i sum ha to partisjoner med operativsystem installert. (Enten en disk med to partisjoner, eller to disker med en partisjon osv.)

 

For de fleste er det da naturlig på bruke Windows bootloader til å velge operativsystem. Skjønt LILO fra Redhat kan også gjøre nytten.

 

DRM, eller kopieringshindre vil vel ikke bli slått på før den i endelige utgaven.
Så vidt jeg vet er de beta utgavene jeg har testet de siste månedene såkalt feature complete. DRM er inkludert.
Lenke til kommentar

De som får problemer med dualboot kan jo også nå glede seg over hardware basert virtualisering i AM2 osv?

 

Jeg ville også kun oppgradert til 64bit utgaven av Vista. Hadde jeg vurdert 32bit ville jeg holdt meg på XP eller en workstation moddet W2k3(som jeg kjører).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...