Gå til innhold

DDR2-800 på CAS3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Steike, dette var gode spesifikasjoner. DDR2-800 CL3 tilsvarer DDR-400 CL1,5.

6168090[/snapback]

 

hvordan kan cl3 på ddr 2 tilsvre cas 1.5 på ddr1?

 

hadde vært hyggelig om du kunne elaborert litt. :)

6168421[/snapback]

Simen1 har rett, og baserer sammenligningen på *tiden* leseoperasjonen tar. Både DDR1-400 og DDR2-800 vil ha en kjernefrekvens på 200 MHz, og på DDR1 måles timingene i kjernesykluser. CAS Read kan riktignok operere på halve verdier (men ikke så lavt som 1.5) fordi det relateres til I/O raten, som jo er det dobbelte av den interne frekvensen.

 

På DDR2 måles timings i I/O-sykluser, som er det dobbelte av kjerneklokken, og igjen må dobles for å regne ut selve I/O raten.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Steike, dette var gode spesifikasjoner. DDR2-800 CL3 tilsvarer DDR-400 CL1,5.

6168090[/snapback]

hvordan kan cl3 på ddr 2 tilsvre cas 1.5 på ddr1?

 

hadde vært hyggelig om du kunne elaborert litt. :)

6168421[/snapback]

Quintero har allerede gitt en forklaring. Jeg vil forklare det på en alternativ måte.

 

Man kan regne ut *tiden* CAS Lantency tar på de to teknologiene med noen forkortiner:

Tid [ns] = CL * 2000 / "effektive MHz" f.eks:

 

Tid [ns] = 3 * 2000 / 800 = 7,5 ns (altså DDR2-800 CL3)

Tid [ns] = 1,5 * 2000 / 400 = 7,5 ns (altså DDR-400 CL1,5)

 

Grunnen til at jeg er interresert i tiden og ikke i antall klokkesykluser på minnebussen er at det er tiden som betyr noe for prosessoren eller nordbroa. Hvis prosessoren etterspør kritiske data fra minnet og ikke finenr noe annet å gjøre mens den venter så vil prosessoren gå på tomgang og ikke gjøre noe som helst den tiden det tar før det den spør etter kommer tilbake. Med DDR2-800 CL2 må den altså vente 7,5ns på disse dataene. En prosessor på 2,0GHz må altså vente hele 7,5ns, der den hvert ns. går glipp av to klokkesykluser med beregninger. Moderne x86-prosessorer gjør gjerne rundt 2,5 operasjoner per klokkesyklus så CL vil altså gjøre at prosessoren går glipp av ca 40 instruksjoner. Til sammenligning vil CL på DDR-400 CL3 (15ns) gjøre at den går glipp av å gjøre ca 80 instruksjoner fordi den venter på kritiske data. Forskjellen i tid (7,5ns vs 15ns) utgjør altså en god del instruksjoner. Med tanke på at prosessoren kansje må vente på kritiske data fra minnet for hver 1000 klokkesyklus så vil forskjellen i CL utgjøre 4%.

 

NB. Det er flere ting som bidrar til den totale minnelatencyen. Blandt annet brukes det en del klokkesykluser gjennom cache-hierarkiet, deretter gjennom AMD's crossbar, så gjennom minnekontrolleren og en del andre minnetiminger som jeg ikke husker i farta. (Quintero har tydeligvis god kontroll på dette). Alt i alt bruker prosessoren i gjennomsnitt en god del tid på å vente på kritiske data fra minnet. Tid den kunne brukt til å gjøre fornuftige ting. Derfor er det en fordel for ytelsen om responstiden til minnet (CL) og andre minne-timinger er lavest mulig.

Lenke til kommentar

Dette var ingen god nyhet...

 

Kjøpte for en uke siden: 4x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4 :cry:

Hadde jeg vist om dette, hadde jeg ventet. :nei:

 

Har jeg noen rettigheter på angre kjøpet??

Kjøpte brikkene mine hos: www.pcutstyr.no

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Virkelig spennende brikker. Om jeg satser på AM2 så blir det noe sånt etter hvert.

 

Dette var ingen god nyhet...

 

Kjøpte for en uke siden: 4x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4  :cry:

Hadde jeg vist om dette, hadde jeg ventet.  :nei:

 

Har jeg noen rettigheter på angre kjøpet??

Kjøpte brikkene mine hos: www.pcutstyr.no

6170362[/snapback]

Du kan vel angre innen 14 dager.
Lenke til kommentar
Kjøpte for en uke siden: 4x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4  :cry:

Hadde jeg vist om dette, hadde jeg ventet.  :nei:

Kanskje du ikke bør deppe så mye allikevel... Hvis RAM-listen på XS er riktig, og varenummeret samsvarer med de du bestilte, får du kanskje Micron D9 fat body chips, som er markedets desidert mest etterspurte DDR2-minne. De er allerede utgått av produksjon...

 

Crucial Ballistix 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM Unbuffered DDR2 800 (PC2 6400) Dual Channel Kit System Memory

Model #: BL2KIT12864AA804

Lenke til kommentar
Kjøpte for en uke siden: 4x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4  :cry:

Hadde jeg vist om dette, hadde jeg ventet.   :nei:

Kanskje du ikke bør deppe så mye allikevel... Hvis RAM-listen på XS er riktig, og varenummeret samsvarer med de du bestilte, får du kanskje Micron D9 fat body chips, som er markedets desidert mest etterspurte DDR2-minne. De er allerede utgått av produksjon...

 

Crucial Ballistix 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM Unbuffered DDR2 800 (PC2 6400) Dual Channel Kit System Memory

Model #: BL2KIT12864AA804

6170798[/snapback]

:hmm: Det sier ikke meg så mye egentlig...

Men det model nummeret du skrev over stemmer.

 

Det litt rare med mine brukker er: De ligner ikke de som er av bildet på komplett.no (som skal være de samme brikkene) og på Crucial hjemmeside.

Mine brikker er ikke gule, men kobberfarget.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
men Quintero, er ddr2 hastighetene quadruple?

jeg trodde nå sannelig at de var doble, som ddr1?

6170380[/snapback]

Ja, I/O raten er faktisk firedobbel i forhold til kjerneklokken, men fordi I/O bufrene går på dobbel hastighet i forhold til kjernen, kalles I/O protokollen fremdeles for Double Data Rate. For DDR2 vil kommandobussen operere på dobbelt så høy klokke som kjernen, i motsetning til for DDR1.

 

En leseoperasjon foregår slik:

 

1. Dataene ligger normalt lagret i minnecellene (rader som igjen er inndelt i kolonner). For å overføre disse til databussen, må de overføres til og forsterkes av Sense Amplifiers. Under tRCD-operasjonen vil en hel rad "senses". I/O protokollen har ingenting med dette stadiet å gjøre - DDR2 vil som regel bare hente halvparten så mange bits som SDR og DDR1 fordi rad-lengden er kortere.

 

2. Deretter vil et gitt antall kolonner overføres til I/O bufrene under CAS-forsinkelsen. En kolonne er 64 bits, og hvor mange kolonner som klargjøres avhenger av Burst Length - jo høyere denne er, jo flere kolonner vil leses for hver CAS-forsinkelse. Heller ikke her er det noen forskjell i det høyest mulige antall kolonner som kan overføres (maks åtte), men siden DDR2 kan overføre fire kolonner per kjernesyklus, vil det aldri hentes færre enn fire. For DDR1 er minsteverdien 2, og for SDR er den 1 (men minnekontrolleren kan allikevel velge å ignorere en eller flere av kolonnene (data masking)).

 

3. Så kommer vi til selve overføringen mot databussen, og det er altså her at DDR-protokollen "for alvor" kommer inn i bildet. Her vil I/O bufrene ha dobbel hastighet på DDR2, og i likhet med DDR1 sende to kolonner per syklus. Dette gjøres ved såkalt multiplexing, og i en 8-bits DDR2-chip vil 32 bits klargjøres for hver kjernesyklus, eller 256 bits hele modulen sett under ett. På dette stadiet kommer dataene som perler på en snor. Det oppstår ikke noen forsinkelser før alle kolonnene er sendt, og CAS-kommandoen må gjentas.

Lenke til kommentar
:hmm:  Det sier ikke meg så mye egentlig...

Men det model nummeret du skrev over stemmer.

6170930[/snapback]

Vel, det holder egentlig å si at de er enormt gode, ihvertfall til Intel-systemer. De kan klare 3-2-2-timings på over DDR2-800 fart, men krever høy spenning.

 

Micron D9 fat body er pussig nok DDR2s svar på BH-5. Stramme timings ved høye spenninger, pluss at de gikk ut av produksjon på et tidspunkt hvor alle verdens overklokkere siklet etter dem :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...