Gå til innhold

AMD lanserer sokkel AM2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overrasker meg at 939 fikk så kort "levetid" som den gjorde. Men slik er det at utviklingen skjer fort i denne bransjen, og fornyelse er viktig slik at vi forbrukere kjøper nytt og bedre.

 

Dog tror jeg ikke de fleste hopper i taket av denne "nyheten", da stort sett alle med minimal kunnskap om data sitter å venter på conroe.

Lenke til kommentar

Synes de nye nVidia-brikkesettene virker svært lovende. Ytelsesmessig var vel resultatene til AM2 omtrent som forventet - små forbedringer her og der. Synes forøvrig at båndbredderesultatene varierer altfor mye mellom forskjellige tester.

 

Det er gledelig å se at de lanserer X2 4000 i starten, som jo har vært et "hull" i X2-serien til socket 939. Men litt trist at Opteron forsvinner fra den "vanlige" sokkelen.

 

Overrasker meg at 939 fikk så kort "levetid" som den gjorde. Men slik er det at utviklingen skjer fort i denne bransjen, og fornyelse er viktig slik at vi forbrukere kjøper nytt og bedre.
Jeg vil tro det er nesten utelukkende pga den integrerte minnekontrolleren, som kanskje har vært den viktigste årsaken til den gode ytelsen kontra Athlon XP. Når det gjelder HT-bussen og strømtilførsel ville den nok vært bærekraftig i enda en god stund. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Hm dette minner meg egentlig utrolig mye om når intel skulle lansere Presscott og den nye T sockelen. Hva kan jeg si, AMD kommer til å få asswipping i år på alt untatt servermarkedet. De har allerede fått det på laptopene og kommer med conroe å få en heftig smack på desktop. Lurere på hva som kommer til å skje med dette AMD relgiøse forumet. Litt vanskelig å bortforklare at FX62 blir banket av en 2,66Ghz conroe når toppmodellen av conroe er på 3Ghz. Det ser plutselig mørkt ut for AMD.

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=5692

 

Og du må kjøpe ny CPU kjøler. :hmm:

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Litt vanskelig å bortforklare at FX62 blir banket av en 2,66Ghz conroe når toppmodellen av conroe er på 3Ghz. Det ser plutselig mørkt ut for AMD.

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=5692

6160152[/snapback]

AMD kommer tilbake rundt midten av 2007 ved form av K8L :love: De kommer alltid tilbake med et produkt som yter bedre! Noe vi alle er tjent med ettersom det får intel til å tenke nytt og legger inn et par ekstra gir.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å bortforklare at FX62 blir banket av en 2,66Ghz conroe når toppmodellen av conroe er på 3Ghz. Det ser plutselig mørkt ut for AMD.

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=5692

6160152[/snapback]

AMD kommer tilbake rundt midten av 2007 ved form av K8L :love: De kommer alltid tilbake med et produkt som yter bedre! Noe vi alle er tjent med ettersom det får intel til å tenke nytt og legger inn et par ekstra gir.

6160198[/snapback]

Okei så de skal kunne klare å levere en CPU om et år som de ikke har tappet ut enda? Tideligst 2008 vil AMD ha dette klart. Og det er ikke akkurat noe spennende nytt i K8L heller.

 

 

0. Native quad core

1. Hypertransport up to 5.2GT/s

2. Better coherency

3. Private L2, shared L3 cache that scales up.

4. Separate power planes and pstates for north bridge and CPU

5. 128b FPUs - see 14,15

6. 48b virtual/physical addressing and 1GB pages

7. Support for DDR2, eventually DDR3

8. Support for FBD1 and 2 eventually

9. I/O virtualization and nested page tables

10. Memory mirroring, data poisoning, HT retry protocol support

11. 32B instead of 16B ifetch

12. Indirect branch predictors

13. OOO load execution - similar to memory disambiguation

14. 2x 128b SSE units

15. 2x 128b SSE LDs/cycle

16. Several new instructions

 

Coprocessors:

media processing

JVM/CLR acceleration

TOE, XML or SSL processing

Lenke til kommentar
Som Macfan sier:

 

Jeg tror og dette blir et sørgelig år for AMD. For min del går jeg tilbake til Intelbasert hovedmaskin etter å ha vært på AMD de siste 5 årene.

6160267[/snapback]

Tror ikke det vil ha så mye å si...

PC markedet er ikke bare nerder som sitter å runker til SuperPI. Tror AMD sin markedsanndel kommer til å holde seg ganske stabil i år.

Lenke til kommentar
Lurere på hva som kommer til å skje med dette AMD relgiøse forumet. Litt vanskelig å bortforklare at FX62 blir banket av en 2,66Ghz conroe når toppmodellen av conroe er på 3Ghz. Det ser plutselig mørkt ut for AMD.
De trofaste AMD-tilhengerne vil nok klarme seg fast. Tipper det blir ganske høy temperatur rundt omkring på hardware-forum når Conroe lanseres :mrgreen:

 

Og du må kjøpe ny CPU kjøler.  :hmm:
Ja, det virker bare kjipt og håpløst unødvendig (sett med forbrukerøyne)...
Lenke til kommentar

For min del hadde jeg solgt unna alt som heter akjser i AMD.

 

Intel har en solid markedsstartegi som går deres vei. De ventet med 64 bits CPU's i vente av at markedet fikk behov for det. Dette vil mest sannsynlig skje med Vista.

 

For meg virker det som AMD så gjerne vil, men ikke får lov å leke med de store gutta :)

Lenke til kommentar
For min del hadde jeg solgt unna alt som heter akjser i AMD.

 

Intel har en solid markedsstartegi som går deres vei. De ventet med 64 bits CPU's i vente av at markedet fikk behov for det. Dette vil mest sannsynlig skje med Vista.

 

For meg virker det som AMD så gjerne vil, men ikke får lov å leke med de store gutta :)

6160316[/snapback]

 

Synes ikke mangel på 64-bit er noen bra markedstrategi, det er vel neppe noen i det hele tatt som har kjøpt intel fordi det ikke har 64-bit, og flere som ikke har kjøpt det, fordi intel ikke har 64-bit. Men på den tekniske siden har det kanskje lønt seg? Hvem vet.

 

Ellers føler jeg mye står og faller på prising, AMD sine CPUer ser ut til å bli relativt effektgjerrige, og den gemene hop (inkludert meg selv), kjøper ikke så mange CPUer i de høyere prisklassene. Jeg ser ikke nødvendigvis bort ifra et AMD-kjøp om pris/ytelse i mitt segment er bra (og chipsettene har fått bort noen unødvendige problemer).

 

AtW

Lenke til kommentar
Som Macfan sier:

 

Jeg tror og dette blir et sørgelig år for AMD. For min del går jeg tilbake til Intelbasert hovedmaskin etter å ha vært på AMD de siste 5 årene.

6160267[/snapback]

Tror ikke det vil ha så mye å si...

PC markedet er ikke bare nerder som sitter å runker til SuperPI. Tror AMD sin markedsanndel kommer til å holde seg ganske stabil i år.

6160296[/snapback]

 

Det er sant. Men intel er et mye større merkenavn enn AMD. Og de to grunnene til at AMD økte sine markedsandeler på personmarkedet er nå vekke. Prisgunstig, tilbake i de gode Baron og XP dagene så var det umulig å slå AMD i pris/ytelse nå er det Intel som leder der. Så kom A64 en fantastik CPU som lagde hakkemat av alt Intel hadde og har gjort det nå i noen år, altså rå kraft. Dette stemmer ikke i conroe tiden. Den kanskje største grunnen til at AMD kommer til å miste markedsandeler er at på det bærbare markedet så er de overlegen, og det bærbare markedet øker mest samt at AMD aldri har fått et ordentlig inpass i den bærbare verden.

 

BTW sitter på et AMD system, og har vært amd`er i 4 år grunnet pris/ytelse. Men neste maskin blir nok Intel.

Lenke til kommentar

AMD har virkelig vært med på leken de siste årene, som Macfan sier. AMD har jo slått ut Intel i gaming og tallknusing siden Duron\Athlon XP ble lansert.

Om det nå skal komme en periode hvor Intel slår AMD, så vil jeg ikke tro at AMD er ute av gamet for godt. Blir som Radeon\Geforce føler jeg.

 

Men venter på Intels motpart, så ser jeg da om Intel holder hva de lover. Hvis ikke, så har jeg nok et AMD system i sikte. Dette AM2-systemet fra PSdata ser lekkert ut.

Endret av whom
Lenke til kommentar

Postet i en annen tråd, og lurer på om noen kunne tenke å kommentere den:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=580936&hl=

Bør jeg kjøpe Intel aksjer nå?

 

Har vurdert litt fram og tilbake nå, og kommet fram til at fra nå av og fram til Intel lanserer Woodcrest bør være et svært godt tidspunkt å kjøpe Intel aksjer.

 

Sett i et historisk perspektiv så er Intel aksjene svært langt nede og de kommer med woodcrest/conroe/merom som for å være ærlig ser svært bra ut.

 

Jeg ser ingen grunn til at AMD skal vokse noe mer, ihvertfall ikke før de får på plass 65nm prosessen og evt K8L. Da tenker jeg at det vil være på tide å selge Intel aksjene og kjøpe AMD aksjer istedet...

 

Mao, jeg ser for meg å kjøpe Intel aksjer nå og selge de om 6-12 måneder når jeg forventer at K8L kommer på banen, hvis Intel ikke har noe overbevisende quad core teknologi.

 

http://finance.yahoo.com/q/bc?t=5y&s=INTC&l=on&z=m&q=l&c=

 

Intel aksjen har ikke vært lavere siden 1997 og en kort stund i 2003

 

Jeg ser for meg en situasjon hvor Intel aksjen kan gå ned så mye som 20% hvis de på en eller annen måte mislykkes med core2 prosessorene, og at de kan gå opp med opptil 50% hvis de lykkes og AMD ikke kommer med noe bedre enn fx-62 de neste 6 månedene.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke sokkel 939 er død helt ennå. Sokkel 939 blir fortsatt et bra valg for de som har mye bra DDR-minne fra før. Sokkel AM2 åpner bare muligheten for valgfrihet mellom DDR og DDR2.

 

En annen ting er at jeg synes ett av de store trekkplastrene som kanskje får meg over på AM2, nemlig Virtualinsering (Pacifica), har fått overraskende lite omtale i de testene jeg har skummet igjennom til nå. Jeg kommer i hvertfall ikke til å bytte på grunn av DDR2 alene så virtualisering og nye egenskaper på hovedkortene og lavere effekt på prosessorene er viktig for at jeg skal føle at AM2 er verd pengene.

 

Ellers er det jo et godt poeng at Core 2 Duo / Conroe kommer snart og at man kanskje bør vente å se hva det tilbyr før man kaster seg over AM2. Conroe er som kjent Intels første laveffekts kjerne med 64bit. Det blir spennende å se hva den egentlig tilbyr.

Lenke til kommentar
Som Macfan sier:

 

Jeg tror og dette blir et sørgelig år for AMD. For min del går jeg tilbake til Intelbasert hovedmaskin etter å ha vært på AMD de siste 5 årene.

6160267[/snapback]

Tror ikke det vil ha så mye å si...

PC markedet er ikke bare nerder som sitter å runker til SuperPI. Tror AMD sin markedsanndel kommer til å holde seg ganske stabil i år.

6160296[/snapback]

 

For er det bare PI Conroe smasher AMD på da? :roll: Se på test av Hexus, som macfan viser til litt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...