Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Checksum error, PC fryser og piper.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Symptomene

PCen min fryser med ujevne mellomrom, særlig når jeg kjører to programmer på likt. Eksempelvis Winamp og et vilkårlig dataspill. WoW får knapt lov å logge inn før det fryser. I det øyeblikket det skjer kommer det en fæl pipe/skrikelyd fra høyttalerne, nesten som et modem. Enten skriker det kontinuerlig, eller så går den i "loop", hakker før den til slutt stopper. PCen låser seg totalt, ingen knapper virker på tastaturet og eneste løsning er å enten nappe ut strømkabel eller å trykke på "restart". Dette skjer til og med om jeg bare snakker på MSN og skal motta eller sende en fil. For ikke å snakke om webcam, låser seg med en gang.

 

HW

AMD 64 3000+

1GB Twinmos 3200

160GB WD

360W PSU

XFX 7800GS 256

 

Diverse

Prosessoren blir nokså varm i følge BIOS. Rundt 70 grader, på det meste 76 ved langvarig spilling. Ja, langvarig spilling, fordi problemet forsvant etter jeg reinstallerte XP, men bare i noen dager. Temperaturen på skjermkortet er rundt 50 grader, langt nede på "det grønne".

Tror ikke den høye temperaturen er feilen, for da skulle den vel krasjet selv om jeg ikke spilte Winamp eller gjorde mange ting på likt. Nå har f.eks et dataspill stått på i bakgrunnen sammen med MSN mens jeg har skrevet dette; ingen problem. Men dersom jeg starter Winamp så låser det seg i løpet av 5 minutter. En sjelden gang står det "Checksum Error" i oppstartsfasen, der jeg kan gå inn i BIOS.

 

Kommer opp noen advarsler i Hendeleslisten: Dhcp, W32Time og Ftdisk. Aner ikke hva det betyr..

Jeg hadde håpet det bare var en feil med RAM, er enklest å fikse.

 

Takker for svar.

 

Kan legge til at PCen står på om nettene med kun MSN og de vanlige bakgrunnsprogrammene kjørende (brannmur, antivirus etc.). Fryser ikke da, selv om temperaturen ikke går under 68 grader. Enda en indikasjon på at det ikke er den høye temperaturens skyld?

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bios Checksum error indikerer feil i bios.

Kanskje forsøke og oppdatere til nyeste.

 

76 grader er for varmt! Max temp er 70 grader. Kan absolutt forårsake at maskinen fryser.

Kjenn på kjøleribben på CPU. Er den veldig varm?

Løsning:

Fjern støv fra ribben.

Sjekk at den sitter skikkelig.

Prøv å kjøre med åpent kabinett.

 

Mulig det er en feil på sensorene!

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt med åpent kabinett og med to(!) bordvifter blåsende inn fra hver sin kant for å få ned temperaturen. Den sank til 62-65 grader, men det løste ikke problemet. Dette var for en stund tilbake, la inn XP på nytt og flyttet en av RAM-brikkene mine over til en annen slot. Alt fungerte fint da i ca. 3-4 måneder, før problemet kom tilbake. Temperaturen har vært like høy hele denne perioden.

 

Angående Checksum Error; det står ikke inne i BIOS eller i forbindelse med BIOS, men nederst på siden etter PCen har ramset opp hvor mye RAM jeg har og funnet harddisken (eller hva den nå enn gjør, det kjøres hvertfall en sjekkliste). Nederst står det plutselig med fet, hvit tekst "Checksum Error - og noe til som jeg har glemt". Må trykke F1 (tror jeg) for å komme inn i windows. Men dette har bare skjedd 3 ganger til nå, hver gang etter PCen har frøset. Den har frøset et dusin ganger uten at det har stått noe om Checksum Error. Oppdatere BIOS? Litt merkelig at jeg plutselig må gjøre det i såfall.. Men, men.. Kan jo ikke utelukke noe. Kanskje jeg bare skal bytte ut RAM-brikkene mine med nye og se om det løser problemet. Jeg har mest lyst å bare kjøpe ny PC for å slippe å mase mer med slikt som dette. Det er så frustrerende med PCer som nekter å oppføre seg, tilsynelatende uten noen årsak.

 

Skal uansett følge rådet ditt og sjekke for støv og slikt.

Lenke til kommentar

Angående minnet kan du jo forsøke å teste det med memtest!

Minnet forklarer ikke de høye temperaturene, men kan absolutt føre til en ustabil maskin.

 

Tror jeg ville forsøkt å ta av CPU kjøleren, renset den skikkelig og lagt på et nytt lag termisk pasta før jeg monterte den igjen.

Alternativt kjøpe en annen kjøler.

Skulle tro du hadde nok luftflyt med flere bordvifter rettet mot den!

Har AMD X2 og temp har aldri vært over 60 grader med max load og mye OC (nå 32 grader idle uten cool and quiet)

Lenke til kommentar

Checksum error er en feilmelding fra bios som sier ting ikke stemmer, som f.eks cpu setting er feil, fsb er feil osv osv..

Har du sjekket at alle innstillinger i bios er korrekte?

Kan være at batteriet er dårlig slik at alle settings blir satt til default når du restarter.

Muligens kommer problemet ditt av at noe er feil innstilt i biosen eller bios er en dårlig versjon med visse problemer og trenger en update, (men tviler på det hvis ikke dette har vært et problem fra starten av).

 

Nå har du ikke oppgitt hvilket hovedkort du har, men kan være det er noe å finne på produsentens hjemmesider under support/faq e.l.

Lenke til kommentar
Checksum error er en feilmelding fra bios som sier ting ikke stemmer, som f.eks cpu setting er feil, fsb er feil osv osv..

Har du sjekket at alle innstillinger i bios er korrekte?

Kan være at batteriet er dårlig slik at alle settings blir satt til default når du restarter.

Muligens kommer problemet ditt av at noe er feil innstilt i biosen eller bios er en dårlig versjon med visse problemer og trenger en update, (men tviler på det hvis ikke dette har vært et problem fra starten av).

 

Nå har du ikke oppgitt hvilket hovedkort du har, men kan være det er noe å finne på produsentens hjemmesider under support/faq e.l.

6131110[/snapback]

Checksum error i BIOS tyder på at settinger er endret/mistet. Dermed stemmer ikke checksummen med det den skal være. Dette forårsakes normalt av dårlig batteri, evt. av kortslutning et eller annet sted. Har du merket at klokken ikke går riktig?

- Forøvrigt vedr. varm CPU. Rens vifte/kjøleribbe. Remonter gjerne CPUen (husk ny kjølepasta).

Lenke til kommentar

Regner med du har kjølepasta på? Min fikk skyhøye temperaturer en gang i tiden, og da var pastaen på sett og vis blitt borte :p

Hjalp faktisk og snu kjøleren slik at den sto motsatt vei, temperaturen datt rundt 20 grader da!

Endret av Slip
Lenke til kommentar

1. Har sett over innstillingene i BIOS, fant ikke noe mistenkelig. Trykket på "Fail-safe settings" eller noe lignende og lagret før jeg trykket exit. Kan umulig gjøre noen skade.

 

2. Klokken går ikke feil, har aldri gjort det.

 

3. At BIOS skal føre til at PCen henger når jeg kjører Winamp til Anarchy Online, men går fint uten ser jeg på som snodig. Igjen har PCen stått på hele natten (har nettopp kommet hjem fra jobb), og temperaturen viser 68 grader, ingenting har frøset eller krasjet.

Temperatur Winamp + AO = 70-75

Temperatur bare AO = 70-75

 

Anarchy Online er bare et eksempel. Skjer jo som sagt i andre spill også, men mest (selvsagt) i AO siden det i hovedsak er dette jeg spiller.

 

4. Hvis det var noe sammenheng med temperatur eller BIOS, burde det henge hver eneste gang jeg rører PCen.

 

5. Er klar over at det er for høy temperatur, skal følge rådene deres angående rengjøring og sånt. Demontere CPU og legge ny kjølepasta vil resultere i havari siden jeg aldri har gjort det før, så akkurat det dropper jeg.

 

6. Memtest har jeg ikke fått gjort enda, men skal gjøre det også.

Kan ikke defekt RAM føre til krasj? Jeg tviholder på håpet om at RAMen min er ødelagt :p

Lenke til kommentar

1. Om bios allerede er korrupt hjelper dette neppe.

 

2. Antagelig ikke noe feil med biosbatteriet da.

 

3. Ingen som sier det! Poenget er når du spiller belaster du maskinen mer=mer varmeutvikling=reboot

dvs Maskinen kan stå på over natta, men du spiller ikke da og maskinen gjør ingen tunge oppgaver noe som fører til liten varmeutvikling=Den fungerer

 

4. (Nei, det er ingen direkte sammenheng mellom bios og temperatur bortsett fra kanskje temp sensoren som skrur av maskinen når max temp er oppnådd.)

 

5. Trur du bør ta kontakt med noen som kan dette for å fikse dette. evt butikken du kjøpte maskinen hos.

Det er da ikke vanskelig å bytte kjøler.

 

Kjenn på kjøleribben, er den veldig varm? Om den er kald er det et tegn på dårlig kontakt/feil avlesing av tempsensor! Men pga problemene dine vil jeg tro en kald ribbe indikerer dårlig kontakt!

Om den er veldig varm er det et tegn på at den ikke er effektiv nok, enten pga støv eller en vifte som ikke går fort nok.

 

Siste alternativet er at hovedkortet gir cpu for mye spenning og den derfor avgir for mye varme. Dette er det ikke noe du kan gjøre noe med. Det kreves nytt hovedkort. Evt PSU gir for mye.

 

Om socket 939! Fungerer cool & quiet? (aktivert i bios, minimal power management i kontrollpanelet/power

 

6. Defekt ram fører til krasj. Ofte i form av BSOD

 

Tips. Om du ikke føler deg sikker nok til å gjøre de inngrepene som er nevnt vil jeg absolutt råde deg til å ta kontakt med noen som har peiling evt bedriften du kjøpte maskinen hos, da jeg regner med vi snakker om en ferdig maskin. '

 

Mulig du ennå har garanti evt reklamasjonsrett. Litt vanskelig å si hva du burde gjøre da ferdigmaskiner ofte har rare løsninger. (Vanskelig å oppdatere bios, finne rette drivere, dårlig plass, merkelige kjøleløsninger på CPU osv)

 

Du kan selvfølgelig gjøre ting værre om du begynner å fikle uten å vite hva du gjør, men i ditt tilfelle fungerer vel ikke maskinen tilfredsstillende uansett.

Lenke til kommentar

Gode tips, takk, takk :)

Skal på et vis få ned temperaturen og så se det an. PCen er fra Netshop, selvplukket deler, men de satte den sammen for meg for 2 år siden, men jeg tror ikke jeg kommer til å levere den inn. Har en kamerat som er litt flinkere med hardware, jeg skal få ham til å installere en eventuell ny kjøler :p

Lenke til kommentar

Dette høres kanskje dumt ut, men har du sjekket at IDE-kabelen har 80-ledere?

En 40-leders kabel på IDE1-Master, kan nemlig forårsake en hel del merkelige problemer. Forklarer dog ikke den høye temperaturen, men en AMD skal tåle opp i 80 grader før ting begynner å skje. Du bør anskaffe deg en Zalman-vifte, og prøve med en splitter ny 80-leders-IDE.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått temperaturen ned i 60-62 grader, fremdeles det samme problemet. PCen fungerer fint i desktop med diverse bakgrunnsprogrammer kjørende pluss winamp. Prøver jeg å starte et spill, skriker det ut høyttalerne og skjermbildet fryser. Ikke noe reboot, restart eller blå skjerm, bare låst maskin. Skjer av og til etter 5 minutter, andre ganger etter 30 minutter.

Nå er det rett før PCen går i søppelet! Vel, egentlig ikke..

 

Det med IDE-kabelen har jeg ikke prøvd enda, vet ikke hva en IDE-kabel er for noe. Men siden PCen var fin i to år sammenhengende uten å røre noen kabel, så er det vel ikke dette som er feil. Samme hardware også, bortsett fra skjermkortet. Men hadde samme problem med det gamle skjermkortet, så i grunnen kan en si at det er samme hardware. Hvorfor skal en PC bare bli slik som dette? Møkkagreier!! Har ikke drevet ukritisk nedlasting heller og har ikke fiklet med noen innstillinger. Gud forby, helvete er vanligvis løs om jeg våger meg på sånt.

 

Men uansett... Noen som har noen andre forslag?

Lenke til kommentar

Vil påstå at HW problemer er tilstrekkelig sjekket ut, (IDE kabelen er kabelen mellom hovedkortet og harddisken).

 

Siden du også har fått ned temperaturen endel ned tror jeg det er påtide å se på drivere/SW problemer. Kan ikke se at du har gjort noe på dette området.

 

Her har du 2 veier å gå mener da jeg.

1. enten laste ned nye drivere og oppdatere.

eller

2. Formatere og legge inn XP på nytt med nye drivere. Jeg tror dette er den beste og enkleste løsningen, da det sikkert ligger mye dritt og ødelegger tiltross for at du oppdaterer driverne.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er på tide å se om det har kommet lekasje ut av kondensatorene på hovedkortet. Dette skjer med enkelte hovedkort etter lang tids høy temperatur inne i kabinettet, og kan stemme med at maskinen virket i 2 år.

 

Se etter små, runde, sylinderformede konponenter (som regel grønne) på kortet, og se om et rustlignende stoff ligger mellom sprekkene på toppen. Gjør det det, så må du enten lodde på nye kondensatorer eller bytte hovedkort. Annen maskinvare kan også ha tatt skade, som skjermkort og RAM.

Lenke til kommentar
Jeg har heller aldri tenkt i de baner

 

Ikke jeg heller! hehe..

 

Veldig interessant, skal sjekke dette ut i morgen! Hvis jeg ikke finner noe som ligner det du har beskrevet, så blir det full formatering og reinstallasjon. Har riktignok gjort dette før (full formatering, har reinstallert XP en del ganger uten å formatere), men kanskje filer har blitt korrupte igjen siden da.

 

Takker for innspill!

Lenke til kommentar

Er nok ikke i XP feilen ligger. Symptomene du beskriver er garantert et maskinvareproblem. 100% garantert...

 

Du har forresten en veldig liten strømforsyning. Prøv å få låne en god strømforsyning, helst 500 Watt eller mer, av bra merke. Test med den.

 

Edit: At CPU blir så varm er ikke mulig om alt er normalt. Har du prøv å aktivere Cool n' Quiet i bios?

 

Edit igjen: Grunnen til at det står "Checksum Error", er fordi bios har resatt seg selv.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Er nok ikke i XP feilen ligger. Symptomene du beskriver er garantert et maskinvareproblem. 100% garantert...

 

Som fryktet

 

Du har forresten en veldig liten strømforsyning. Prøv å få låne en god strømforsyning, helst 500 Watt eller mer, av bra merke. Test med den.

 

Verdt et forsøk, har allerede vurdert dette og skal kjøpe meg en ny.

 

Edit: At CPU blir så varm er ikke mulig om alt er normalt. Har du prøv å aktivere Cool n' Quiet i bios?

 

Tror ikke jeg har sett et slik alternativ i min BIOS, men kan jo saktens sjekke en gang til.

 

Edit igjen: Grunnen til at det står "Checksum Error", er fordi bios har resatt seg selv.

 

Det forklarer hvorfor alarminnstillingene jeg har satt i BIOS har blitt tilbakestilt (står default på "av", men kan jo ikke ha det av når tempen har vært såpass høy)

 

6204121[/snapback]

Lenke til kommentar

Grunnen til at bios resettes er forresten fordi det er en error med en eller annen maskinvare når du starter. En oppdatering av bios fjerner denne resett-funksjonen. Det kan være alt fra dårlig strømforsyning til feil på tastaturet.

 

Hvilken type vifte har du på CPU, den som fulgte med i boksen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...