Gå til innhold

Lanserer effektgjerrig Athlon 64 X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ar`Kritz: Jepp, jeg tror dette blir den nye "AthlonXP 2400+ 35W" :) Med unntak av muligheten for å stille multiplier oppad. Dvs. at hvis du skal overklokke så må du skaffe et hovedkort som er svært velvillig på klokking av HT-bussen. Hvis man ikke skal overklokke så kan man nyte stillheten :dribble:

 

aspstein: Jeg har bare sett de ordinære testene av sokkel AM2 hos anandtech. Men nå er det jo bare en uke igjen til de skal lanseres så da flommer det nok over av tester :dribble:

 

Jeg liker også godt at effektbruk (og dermed støy) blir satt på dagsorden. :love:

 

Capo Crimini: I følge testen til anand så blir ytelsen stort sett den samme ja.

 

Tjohei: Utelukkende sokkel AM2 etter de veikartene jeg har sett. :( For min del spiller det ikke så stor rolle siden 90% av støyen her kommer fra PSU og harddisker. Det finnes relativt stillegående kjølere til sokkel 939 også ;)

Lenke til kommentar
Tjohei: Utelukkende sokkel AM2 etter de veikartene jeg har sett. :( For min del spiller det ikke så stor rolle siden 90% av støyen her kommer fra PSU og harddisker. Det finnes relativt stillegående kjølere til sokkel 939 også ;)

6112830[/snapback]

Joda, men jeg går med oppgraderingstanker om dagen, og da lurte jeg på om dette var noe å vente på. Gidder nemlig ikke bytte hovedkort i tillegg. Så da får jeg klare meg med masse watt i stedet, jeg da... :cry:

Lenke til kommentar

SÅ vidt jeg vet har AMD to forskjellige måter å fremstille laveffekts-prosessorer på:

 

1. Håndplukking av de mest effektgjerrige eksemplarene av ellers identiske kjerner. Eksempler er Athlon XP Mobile og Mobile Athlon64 Newark.

 

2. Designtilpasninger for å skape en dedikert laveffekt-serie, f.eks. ved bruk av spesialtilpassede transistorer. Turion64 tilhører denne gruppen.

 

Førstenevnte metode vil trolig bety gode overklokkingsegenskaper, men jeg er usikker på den andre kategorien.

 

Noen som vet hva som gjelder for denne nye prosessoren?

Lenke til kommentar

Ang. det med sokkel, så er digi.no litt mer presis i sin artikkel:

Alle de nye prosessorene vil være basert på den nye AM2-sokkelen, noe som betyr behov for nytt hovedkort hvis prosessorene skal benyttes i eksisterende systemer.

Litt synd for meg, men det gir jo endelig en god grunn for å oppgradere til AM2...

Lenke til kommentar
Ar`Kritz: Jepp, jeg tror dette blir den nye "AthlonXP 2400+ 35W" :) Med unntak av muligheten for å stille multiplier oppad. Dvs. at hvis du skal overklokke så må du skaffe et hovedkort som er svært velvillig på klokking av HT-bussen. Hvis man ikke skal overklokke så kan man nyte stillheten :dribble:

 

aspstein: Jeg har bare sett de ordinære testene av sokkel AM2 hos anandtech. Men nå er det jo bare en uke igjen til de skal lanseres så da flommer det nok over av tester :dribble:

 

Jeg liker også godt at effektbruk (og dermed støy) blir satt på dagsorden. :love:

 

Capo Crimini: I følge testen til anand så blir ytelsen stort sett den samme ja.

 

Tjohei: Utelukkende sokkel AM2 etter de veikartene jeg har sett. :( For min del spiller det ikke så stor rolle siden 90% av støyen her kommer fra PSU og harddisker. Det finnes relativt stillegående kjølere til sokkel 939 også ;)

6112830[/snapback]

 

Kan virkelig bli en gøyal CPU dette her, jeg har også store forhåpninger til Turion X2 på desktop maskiner :innocent:

 

Tror du de ordinære AM2 cpuene har en helt annen kjerne en disse nye effektgjerrige cpuene?

 

Men en slik som dette, eventuelt en Turion X2 i HTPCen ja :love:

Lenke til kommentar
SÅ vidt jeg vet har AMD to forskjellige måter å fremstille laveffekts-prosessorer på:

 

1. Håndplukking av de mest effektgjerrige eksemplarene av ellers identiske kjerner. Eksempler er Athlon XP Mobile og Mobile Athlon64 Newark.

 

2. Designtilpasninger for å skape en dedikert laveffekt-serie, f.eks. ved bruk av spesialtilpassede transistorer. Turion64 tilhører denne gruppen.

 

Førstenevnte metode vil trolig bety gode overklokkingsegenskaper, men jeg er usikker på den andre kategorien.

 

Noen som vet hva som gjelder for denne nye prosessoren?

6113105[/snapback]

Godt spørsmål. Jeg er ikke sikker, men tror det er metode 1 som benyttes siden 35W-utgaven trolig vil benytte samme kjerne som 65W, 89W og 105W-utgavene. Men det er mer enn bare håndplukking som skjer. De "underklokker" også prosessorene bevisst ved å senke både standard multiplier og maks spenning. Dvs. at når man kjøper en X2 3800+ 35W så kan det være nøyaktig samme hastighetssortering på kjernen som en X2 5000+ 89W, bare at spenning og standard multiplier er satt lavere. Dermed kan man ved overklokking anse X2 3800+ 35W som garantert å klare en økning på 600MHz hvis man øker spenningen med f.eks 0,2 volt. (Med forbehold om at 0,2 volt blir spenningsforskjellen og at antagelsen om at X2 3800+ 35W og X2 5000+ 89W faktisk kommer fra samme hastighetssortering)

Lenke til kommentar
Godt spørsmål. Jeg er ikke sikker, men tror det er metode 1 som benyttes siden 35W-utgaven trolig vil benytte samme kjerne som 65W, 89W og 105W-utgavene. Men det er mer enn bare håndplukking som skjer. De "underklokker" også prosessorene bevisst ved å senke både standard multiplier og maks spenning. Dvs. at når man kjøper en X2 3800+ 35W så kan det være nøyaktig samme hastighetssortering på kjernen som en X2 5000+ 89W, bare at spenning og standard multiplier er satt lavere. Dermed kan man ved overklokking anse X2 3800+ 35W som garantert å klare en økning på 600MHz hvis man øker spenningen med f.eks 0,2 volt. (Med forbehold om at 0,2 volt blir spenningsforskjellen og at antagelsen om at X2 3800+ 35W og X2 5000+ 89W faktisk kommer fra samme hastighetssortering)
Ergo kan vinningen gå opp i spinningen... Men det avhenger jo også litt av prisene, så dette er nok en CPU som overklokkere vil holde et øye med. Jeg vil egentlig også tro at det dreier seg om håndplukking snarere enn et eget design. Det virker en tanke drastisk å gjøre forandringer i prosessorens oppbygning når det bare er snakk om en enkelt modell.
Lenke til kommentar
Godt spørsmål. Jeg er ikke sikker, men tror det er metode 1 som benyttes siden 35W-utgaven trolig vil benytte samme kjerne som 65W, 89W og 105W-utgavene. Men det er mer enn bare håndplukking som skjer. De "underklokker" også prosessorene bevisst ved å senke både standard multiplier og maks spenning. Dvs. at når man kjøper en X2 3800+ 35W så kan det være nøyaktig samme hastighetssortering på kjernen som en X2 5000+ 89W, bare at spenning og standard multiplier er satt lavere. Dermed kan man ved overklokking anse X2 3800+ 35W som garantert å klare en økning på 600MHz hvis man øker spenningen med f.eks 0,2 volt. (Med forbehold om at 0,2 volt blir spenningsforskjellen og at antagelsen om at X2 3800+ 35W og X2 5000+ 89W faktisk kommer fra samme hastighetssortering)

6113297[/snapback]

at de bruker "metode 1" som de gjorde med xp-m finner jeg også meget sannsynlig, tviler på at det er økonomisk å starte en egen produksjonslinje bare for et par cpuer, spesielt mtp. at de kansje bare koster et par 100lapper mer:) dette blir jo helt rått, man får kjøpt en cpu som kansje ellers hadde vert speed binned på 5000+ hastighet for bare noe hundrelapper mer...

 

ser ut til at dette kan bli en verdig konkurrent til conroe iallefall. men neste store overklokkings cpu tror jeg blir ingen av de to, merom kommer nok til å vinne krigen pga. lav fsb som muliggjør skikkelig overklokking av core arkitekturen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...