Gå til innhold

Elsker deg, hilsen Aylar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forøvrig også mulig å sende SMS'er fra hvilket som helst nummer, og det ser helt ekte ut. Da kommer det ordentlige navnet opp også, såfremt det er lagret i kontaktlisten. Men svar på meldingene blir selvfølgelig sendt til avsender-nummeret også...

Endret av detonator
Lenke til kommentar

Er det ikke ulovlig å utgi seg for å være noen man ikke er?

 

Kan ikke tenke meg det er lovlig å sende f.eks "Jævla drittkjerring, du dummet deg bra ut i TV-debatten i kveld. Muahaha" til Erna Solberg, med liksom Carl I. Hagen som avsender. Eller sende "Jeg er så f* kåt på deg, skal vi pule?" til Sandra Lyng Haugen liksom fra Tor Milde.

 

Da tror jeg det hadde kokt over for noen og blitt bråk av det.

Lenke til kommentar
Det er forøvrig også mulig å sende SMS'er fra hvilket som helst nummer, og det ser helt ekte ut. Da kommer det ordentlige navnet opp også, såfremt det er lagret i kontaktlisten. Men svar på meldingene blir selvfølgelig sendt til avsender-nummeret også...

6107805[/snapback]

 

Jeg skjønner personlig ikke helt denne fokuseringen på disse sidene, problemet er at SMS-protokollen tillater å sette avsendernavn/telefonnummer helt fritt. (dette gjelder jo forsåvidt også email, bare at der er det noen andre ting man kan sjekke). Å stenge ned en tilfeldig side i ny og ne stopper vel ikke de som ønsker å gjøre slikt?

 

AtW

Lenke til kommentar

For oppklaringens skyld:

 

Hvem som helst kan ikke gjøre dette, man må gå gjennom en leverandør som har CPA-avtale med en eller begge operatørene (evt bruke en utenlandsk tjeneste som kan levere til Norge via en eller annen rute).

 

Teamet bak lureSMS må vite hvem som sender meldingene, med mindre de har åpnet tilgangen til sine servere. Dette tviler jeg sterkt på da de betaler mellom 30 til 40 øre for hver melding som sendes fra deres server.

 

Edit: LureSMS _må_ streng tatt ikke vite hvem som sender dette, men de vil på en eller annen måte måtte ta betalt av noen for å gi tilgang til å sende sms via sine systemer og da er linken til å vite hvem de er temmelig nær.

Endret av raathass
Lenke til kommentar
For oppklaringens skyld:

 

Hvem som helst kan ikke gjøre dette, man må gå gjennom en leverandør som har CPA-avtale med en eller begge operatørene (evt bruke en utenlandsk tjeneste som kan levere til Norge via en eller annen rute).

 

Teamet bak lureSMS må vite hvem som sender meldingene, med mindre de har åpnet tilgangen til sine servere.  Dette tviler jeg sterkt på da de betaler mellom 30 til 40 øre for hver melding som sendes fra deres server.

6125254[/snapback]

 

Man kan vel bare koble en telefon til gsm-nettet, en datamskin til telefonen, og sende ivei med det avsendernummeret man vil?

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan vel bare koble en telefon til gsm-nettet, en datamskin til telefonen, og sende ivei med det avsendernummeret man vil?

 

AtW

6125264[/snapback]

 

Godt spørsmål som jeg dessverre ikke kan svare på.

 

Men går man via en mobiltelefon vil operatøren uansett kunne spore hvilket SIM-kort som har originert meldingen. Det vil derfor være en smal sak å sperre for meldinger der avsender er forskjellig fra nummeret som er koblet til SIM-kortet.

Lenke til kommentar

Man kan vel bare koble en telefon til gsm-nettet, en datamskin til telefonen, og sende ivei med det avsendernummeret man vil?

 

AtW

6125264[/snapback]

 

Godt spørsmål som jeg dessverre ikke kan svare på.

 

Men går man via en mobiltelefon vil operatøren uansett kunne spore hvilket SIM-kort som har originert meldingen. Det vil derfor være en smal sak å sperre for meldinger der avsender er forskjellig fra nummeret som er koblet til SIM-kortet.

6125284[/snapback]

 

Er det ulovlig da? (eventuelt, gidder de å ta seg bryet?) Det samme er jo mulig med mail feks, og problemet er jo ikke så veldig stort. Vel vel, uansett synes jeg mitt orginale poeng står, SMS-protokollen i seg selv er problemet, og jeg tror ikke det hjelper noe særlig å stenge en tilfeldig side en gang i blant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan vel bare koble en telefon til gsm-nettet, en datamskin til telefonen, og sende ivei med det avsendernummeret man vil?

 

AtW

6125264[/snapback]

 

Godt spørsmål som jeg dessverre ikke kan svare på.

 

Men går man via en mobiltelefon vil operatøren uansett kunne spore hvilket SIM-kort som har originert meldingen. Det vil derfor være en smal sak å sperre for meldinger der avsender er forskjellig fra nummeret som er koblet til SIM-kortet.

6125284[/snapback]

 

Er det ulovlig da? (eventuelt, gidder de å ta seg bryet?) Det samme er jo mulig med mail feks, og problemet er jo ikke så veldig stort. Vel vel, uansett synes jeg mitt orginale poeng står, SMS-protokollen i seg selv er problemet, og jeg tror ikke det hjelper noe særlig å stenge en tilfeldig side en gang i blant.

 

AtW

6125310[/snapback]

 

I mangel av regulering bestemmes vel det av den som setter inn gatewayen i nettverket. Så lenge disse tjenestene benytter seg av norske gatewayer så vil jeg tro eierne av gatewayene bryr seg om at de som gis tilgang oppfører seg etter hva omverdenen mener er akseptabelt. Og i motsetning til Internettverder er GSM-verden ganske så kontrollert.

 

Dersom dette blir et stort problem regner jeg med at seriøse gatway-eiere terminerer samtrafikkavtalen med de useriøse, og i tilfelle trafikken kommer via en tredjepart regner jeg med at disse ordner opp seg i mellom.

 

Det skal ganske store systemomlegginger til for å kunne forhindre at en useriøs gatwayeier slipper gjennom sms som ikke er autensiert iht normer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...