Gå til innhold

Få slutt på bruk av L-skilt ved lærekjøring?


efikkan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har holdt på med lærekjøring ei godt stund nå, og jeg er rimelig lei av det L-skiltet. Problemet er at det fremprovosérer forbikjørsler og at mange gir blaffen i trafikkreglene. En del sjåfører har også kjørt forbi meg, og så kjørt veldig sakte bare for å plage. Noen forfølgte meg helt hjem en gang (4km). Det er tydelig at mange ikke kan fordra å ligge bak en bil med L-skilt, men stort sett alle sjåfører har vært på det stadiet en gang (bortsett fra de som fikk lappen i posten).

 

Jeg vil absolutt påstå at L-skilt er trafikkfarlige, med alt de får andre førere til å gjøre. Jeg mener det er best at vi avskaffer hele greiene. Hva sier folket??

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med én gang man tar på L-skiltet legger alle bilene seg kliss opp i ræven på deg.

En gang jeg glemte skiltet fikk jeg kjøre helt i fred. :)

6104222[/snapback]

Ja det stemmer. Jeg er ingen sinke i trafikken heller, og bilen er rask den. Og når foreldrene mine kjører er det aldri et problem.
Lenke til kommentar
Har ikke merket noe til dette her jeg... kjørt i snart 2 år med skiltet...

6104258[/snapback]

:hmm: Kanskje det er annenledes der du bor. Jeg bor ivertfall på Sunnmøre, og her er det et velkjent problem.

6104275[/snapback]

 

 

Sunnmøring her også. Og ja, når jeg øvelseskjørte var det absolutt et problem. Ble en del farlige forbikjøring og generell nå-skal-jeg-tøffe-meg oppførsel. Nå har jeg kjørt samme bilen i lang tid etterpå og har aldri hatt lignende problem. Selvfølgelig bortsett fra de naturlige trafikkbøllene.

 

edit: foreslår ikke at dette er et problem spesielt på sunnmøre. Det er nok et problem i hele landet. Men samtidig klarer jeg ikke å være helt enig i at L-en bør avskaffes. Snarere tvert i mot. Den fremvekker nok noe tålmodighetsproblemer og farlige holdninger hos visse sjåfører, men fortsatt har den sin viktigste virkemåte i behold. Den betyr f.eks at du bør holde avstand! Du kjører ikke helt kliss opp i ræva på en bil med L på. Spesielt ikke hvis det er et kryss i en bakke. Personen bak rattet kan være helt elendig på bakkestart og rote med giringen og dermed rulle rett bak i fronten på deg. L-skiltet betyr at andre sjåfører må vise hensyn og forsiktighet i nærheten. På grunn av det vil ikke jeg at den skal fjernes.

 

Jeg tror heller ikke det går an å finne en erstatning til den røde L. Poenget er å fortelle andre trafikanter om at sjåføren er fersk og lærekjører. Noen tolker det "Å nei, her gidder vi ikke å ligge bak. Vi må forbi". Mens noen tolker det korrekt; "Her holder vi litt avstand og gir han nok handlingsrom". Skjønte du poenget mitt? Følte det ble litt mye virrvarr.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Er nok ikke bare hastigheten som gjør at folk vil forbi øvelseskjørere.

 

Det er ikke godt å si hvordan en fersk sjåfør vil takle en kritisk situasjon, og da foretrekker mange å holde seg unna L-skilter.

6104720[/snapback]

Er vel farligere å la den ferske sjaføren ligge bak en da? Tenk om han ikke bremser...

Lenke til kommentar
Er nok ikke bare hastigheten som gjør at folk vil forbi øvelseskjørere.

 

Det er ikke godt å si hvordan en fersk sjåfør vil takle en kritisk situasjon, og da foretrekker mange å holde seg unna L-skilter.

6104720[/snapback]

 

 

Så lenge de tar en trygg forbikjøring er det jo greit. Saken er at mange blir provosert og føler seg kanskje "mindre mandig", for å si det slik, av å ligge bak en lærekjørende person. De føler vel at stoltheten deres krenkes. Så da tuter og klager de ofte uten grunn, og vil forbi så fort som mulig, selv om området ikke egner seg til forbikjøring i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Men ved ettertanke, tror du virkelig det er lurt å fjerne symbolet på at du lærekjører? Det finnes jo også de (forhåpentligvis mesteparten) som tar L-en som et tegn på at du ikke er erfaren og dermed gir deg mer handlerom. Du vet helt sikkert hvordan det er å stoppe i en bakke, så kommer det en svindyr mercedes eller BMW snikende opp bak deg og stopper en halvmeter unna. Da er du bra svett i panna når du skal ta løst igjen. Bare ett forsøk.

 

 

edit: går ut i fra at du ikke kjører automatgir :p det er jo mer bekymringsløst enn soving.

Endret av Steffenm
Lenke til kommentar
Men ved ettertanke, tror du virkelig det er lurt å fjerne symbolet på at du lærekjører? Det finnes jo også de (forhåpentligvis mesteparten) som tar L-en som et tegn på at du ikke er erfaren og dermed gir deg mer handlerom. Du vet helt sikkert hvordan det er å stoppe i en bakke, så kommer det en svindyr mercedes eller BMW snikende opp bak deg og stopper en halvmeter unna. Da er du bra svett i panna når du skal ta løst igjen. Bare ett forsøk.

 

 

edit: går ut i fra at du ikke kjører automatgir  :p det er jo mer bekymringsløst enn soving.

6104880[/snapback]

Skal love deg at man er ikke like sikker når den splitter nye bilen kjører helt oppi ræva på deg... heldigvis er fattern klar med brekket. :p

Lenke til kommentar

Kan for moro skyld nevne en gang jeg øvelsekjørte og nettopp dette skjedde, at en bil kom uforsvarlig nært bak meg. Jeg satte bilen i revers for å tenne ryggelysene og ruset motoren for skremme han. Han tutet og viste fingeren. Var jammen fristende å slippe clutchen da. Jeg hadde jo L-en jeg, så min feil hadde det ikke vært.

Lenke til kommentar
Men ved ettertanke, tror du virkelig det er lurt å fjerne symbolet på at du lærekjører? Det finnes jo også de (forhåpentligvis mesteparten) som tar L-en som et tegn på at du ikke er erfaren og dermed gir deg mer handlerom. Du vet helt sikkert hvordan det er å stoppe i en bakke, så kommer det en svindyr mercedes eller BMW snikende opp bak deg og stopper en halvmeter unna. Da er du bra svett i panna når du skal ta løst igjen. Bare ett forsøk.

 

 

edit: går ut i fra at du ikke kjører automatgir  :p det er jo mer bekymringsløst enn soving.

6104880[/snapback]

Jeg tenkte ikke å fjerne symbolet uten å få påbudet avskaffet.

 

Det er veldig få jeg har møtt i trafikken som tar hensyn til L-en, de fleste "klistrer seg opp i bakenden min".

Lenke til kommentar

Mitt poeng var bare at den ofte faktisk er nyttig. Selv om den også skaper farlige situasjoner når egoistiske og uansvarlige personer ser L-en. Når jeg kjører bil så foretrekker jeg å vite om bilen foran meg faktisk kjøres av en person som har lappen, eller om han øvelsekjører. Dog er det desverre alltids noen som har hatt lappen lenge og fortsatt kjører uforutsigbart og idiotisk.

Lenke til kommentar
Mitt poeng var bare at den ofte faktisk er nyttig. Selv om den også skaper farlige situasjoner når egoistiske og uansvarlige personer ser L-en. Når jeg kjører bil så foretrekker jeg å vite om bilen foran meg faktisk kjøres av en person som har lappen, eller om han øvelsekjører.  Dog er det desverre alltids noen som har hatt lappen lenge og fortsatt kjører uforutsigbart og idiotisk.

6105084[/snapback]

Kanskje det hadde vært en idé at bare første del av kjøringen foregikk med L-skilt? Altså kjøring frem til ei mindre prøve, og så deretter lærekjøring uten L fremtil oppkjøringen?

 

Men uansett så mener jeg at L-skiltet fører til mer farlige situasjoner enn nytte. Det er ivertfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig. Det skjer tross alt ingenting magisk med deg over natten etter du har fått lappen. Men hvor grensen skal gå og hvordan det skal ordnes vet jeg ikke. Jeg har også flere negative enn positive erfaringer med L-skiltet da jeg øvelsekjørte. Men det er kanskje fordi du ikke merker noe til de som faktisk tar hensyn. Jeg tenker mer på min situasjon i dag, når jeg har hatt lappen en god stund. Jeg føler det er godt å vite hvem som er lærekjørende og hvem som ikke er det. Jeg holder mer avstand til en person med rød L på bilen enn en som ikke har det. Jeg er mer obs og varsom på at uforutsigbare ting kan skje foran meg.

 

Men for all del, fra den øvelsekjørendes synspunkt er det nok mest irriterende da de som utnytter og "misbruker" L-skiltet er de som kommer tydeligst frem. Du er snart ferdig sikkert, og da skal du se at du føler en viss trygghet når du ser en rød L. Du ser med en gang for deg all dritten som kunne skjedd dersom du ikke hadde visst at han var fersk bak rattet ;)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg følgt med veldig nøye på hvordan folk tar hensyn og ikke. Jeg har sett at noen har tatt hensyn, men mange gjør det desverre ikke. Men det er mulig at dette problemet er uvanlig stort i kommunene jeg kjører, siden jeg vet det er veldig mange "rånere" der, men også mange "vanlige" folk oppfører seg desverre på denne måten der jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...