Gå til innhold

Å fotografere i høyden – Del I


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen hjem og takk for flotte oppdateringer under turen!

Flott artikkel! Mange sier det ikke er utstyret det kommer an på men fotografen, men for oss dødelige er slike artikler gull verdt. Å få høre hva som fungerer, hva som ikke gjør det og hvorfor kan bety hele forskjellen hvis en planlegger en engangsopplevelse hvor mengden utstyr er begrenset, og både denne og Michael Reichmanns (www.luminous-landscape.com) artikler fra ulike reiser er uvurderlige for å forstå hvor annerledes situasjonen "i felten" kan bli fra hva man tenker seg på forhånd.

 

Jeg gleder meg til fortsettelsen!

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Flott at du skriver en artikkelserie om hvordan det er å fotografere på tur. Det er fint og flott med "vitenskapelige" tester under kontrollerte forhold i studio, men for mange av oss er det ikke der vi tar bildene våre.

 

Jeg har også vært litt i høyden, og kjenner meg godt igjen i det du skrev i reisebrevene og denne artikkelen. Noen ganger kan man være så sliten at man rett og slett er fornøyd bare man får tatt et bilde :-) Derfor har jeg fulgt objektivvalget ditt mes spesielt stor interesse. Personlig ville jeg nok ikke tatt med så mange objektver, og var glad over å se at du mente du kunne klart deg med færre.

 

Ser frem til fortsettelsen!

Lenke til kommentar
Vi hadde Yak-okser som bar det meste av tingene våre, men fotoutstyr, og det du trenger i løpet av dagen, slik som ekstra klær, vann, kikkert, gnagsårplaster og piller mot høydeskrekk, må man bære selv. Sammen med fotoutstyret, ble dette en vesentlig vekt.

Haha :D

Ellers bra artikkel.

Min erfaring fra fjellturer, både i lavlandet hjemme i Norge og i høyden her i Italia, er at kamera, ett objektiv (i mitt tilfelle vanligvis 18-70mm), ekstra batteri og ekstra minnekort vanligvis er det maksimale man gidder å dra med seg. Flere objektiver er bare tungt og upraktisk i slike situasjoner. Fyller du sekken med flere objektiver blir du uansett så sliten at du ikke får tid til å ta bilder eller skifte objektiv... (ihvertfall hvis du tar turen sammen med andre som ikke bærer like tungt, men som ellers er i samme form)

Selv har jeg sluttet å bruke kameraveske på fjelltur; jeg legger istedet kameraet rett ned i sekken. Av og til er det litt upraktisk, og kanskje utrygt mtp lekkasje fra vannflaske etc, men kamerabag er rett og slett vanligvis for tungt å bære på. Og hvis den er med er det uansett stress å måtte ta kameraet inn og ut av den.

Lenke til kommentar

Veldig interessant artikkel. Gleder meg til å lese fortsettelsen. Når det gjelder harddisken vil jeg tro at det er den tynne luften som spiller inn. Lesearmen er jo som en liten flyvinge, og i tynnere luft vil den få mindre løft. Hastigheten (omdreiningshastigheten) på disken må derfor økes for å få det samme trykket som gir tilstrekkelig løft i lavere høyder. Greit å finne ut på en mp3-spiller. Litt kjipere å finne ut på en laptop med masse data.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...