Gå til innhold

Hvordan ta vare på bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5 Gb er litt feil, jeg har reg. meg og det en fikk var bare 500 Mb

 

En ny norsk internettløsning for organisering og deling av bilder  – Album2.com – blir lansert i disse dager. Akam har sett litt på løsningen for å se hvordan den fungerer.

 

Les mer

6079763[/snapback]

Lenke til kommentar
En ny norsk internettløsning for organisering og deling av bilder  – Album2.com – blir lansert i disse dager. Akam har sett litt på løsningen for å se hvordan den fungerer.

 

Les mer

 

Dette er selvfølgelig ingen løsning for /lagring/ eller organisering av bilder. Det er en potensielt god løsning for deling og kommunikasjon med bilder, på samme måte som en egen hjemmeside med bilder vil være det.

 

Den som tror at slike firmaer vil være tilgjengelige og ta vare på privatpersoners bilder i 10-20-30-50-100-200 år og mer, har tatt steget ut av virkelighetens verden. Ingen tror det, får vi håpe.

 

Hvis man er avhengig av en online tjenester og oppkoblinger til disse for å få tak i egne bilder, så har man gitt kontrollen over sine fotografier til en kommersiell tjeneste. Da har man bare tilgang til bildene så lenge tjenesten eksisterer eller er tilgjengelig, og hvis man så ikke har sine egne fotografier på sine egne lokale datasystemer er man ille ute. Lagring for fremtiden må den enkelte fotograf ivareta på individuell basis.

 

Det nettbaserte tjenester er fint til, er deling og visning av bilder - ikke lagring.

 

Hva fotografer av alle kategorier trenger for å gjennomføre en sikker lagring over lang tid, er nye lagringsmedier som tilfredsstiller kravene til lagringsbestandighet og kapasitet.

Lenke til kommentar
a har man bare tilgang til bildene så lenge tjenesten eksisterer eller er tilgjengelig, og hvis man så ikke har sine egne fotografier på sine egne lokale datasystemer er man ille ute.

Det som er poenget med backup er at man har bildene lagret på flere plasser.

Hvis man har bilder liggende på en nettside, og denne plutselig forsvinner, så må man skynde seg å ta en ny kopi av bildene og lagre disse på en annen måte.

 

Men det samme kan jo skje med all annen form for bildelagring, det være seg cder, harddisker e.l.

 

Ingen form for lagring er pr i dag 100% trygg.

Lenke til kommentar
Men det samme kan jo skje med all annen form for bildelagring, det være seg cder, harddisker e.l.Ingen form for lagring er pr i dag 100% trygg.

 

Det finnes ingen 100% trygg lagring. Ingenting kan noensinne bli 100% sikkert.

 

Men det er like fullt en svært stor forskjell mellom å overlate kontrollen over bildene til et firma, og å ha kontrollen over sine egne filer på egne datasystemer. Da er det opp til deg selv å kopiere og migrere informasjonen slik at sikkerheten blir mest mulig ivaretatt. Hundre prosent sikkerhet eksisterer ikke i virkelighetens verden, det handler om å ivareta sin eiendom best mulig.

Lenke til kommentar
Men det er like fullt en svært stor forskjell mellom å overlate kontrollen over bildene til et firma, og å ha kontrollen over sine egne filer på egne datasystemer. Da er det opp til deg selv å kopiere og migrere informasjonen slik at sikkerheten blir mest mulig ivaretatt. Hundre prosent sikkerhet eksisterer ikke i virkelighetens verden, det handler om å ivareta sin eiendom best mulig.

Helt enig. Mitt poeng er at lagring på nettet kan fungere som en ekstra sikring, ved siden av backup på egne datasystemer.

Dessuten er det mange servere som kjører mye proffere backuprutiner enn det folk flest har mulighet til, med speilede harddisker og regelmessig backup av hele systemet.

Lenke til kommentar
5 Gb er litt feil, jeg har reg. meg og det en fikk var bare 500 Mb

 

En ny norsk internettløsning for organisering og deling av bilder  – Album2.com – blir lansert i disse dager. Akam har sett litt på løsningen for å se hvordan den fungerer.

 

Les mer

6079763[/snapback]

6080817[/snapback]

Lenke til kommentar

"5 Gb er litt feil, jeg har reg. meg og det en fikk var bare 500 Mb"

 

Svar fra redaktøren av Album2:

Nå får du 5GB! Jeg bestemte meg for å utvide samme dag som omtalen kom på Akam, men programmererne brukte litt lengre tid enn jeg regnet med.

Lenke til kommentar

"Dette er selvfølgelig ingen løsning for /lagring/ eller organisering av bilder. Det er en potensielt god løsning for deling og kommunikasjon med bilder, på samme måte som en egen hjemmeside med bilder vil være det. Den som tror at slike firmaer vil være tilgjengelige og ta vare på privatpersoners bilder i 10-20-30-50-100-200 år og mer, har tatt steget ut av virkelighetens verden. Ingen tror det, får vi håpe.

 

Fra Album2:

Vi tror selv vi skal kunne ta vare på bildene så lenge vår sivilasjon består. Årsaken er at dokumenterte gamle bilder har interesse for etterkommerne av personene på bildene. I album2 dokumenterer man ved å merke hvem som er i bildene. Udokumenterte bilder har ingen interesse og kastes også nå daglig av arvingene. Om 10 år er det nesten gratis å ta vare på en bildesamling på nettet. Vi har satt bort driften til en serverstall i New Jersey slik at samlingen vil kunne eksistere uavhengig av vårt firma.

Lenke til kommentar

"Det finnes ingen 100% trygg lagring. Ingenting kan noensinne bli 100% sikkert."

 

Svar fra Album2:

Dette er vi enige i. Beste sikkerhet er lagring flere geografisk adskilte steder som for Album2 betyr New Jersey og Oslo. På veldig langt sikt bør man også merke seg at udokumenterte bilder ikke har noen interesse for dine etterkommere. Ingen vet hvem som er på bildene og de blir kastet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...