Gå til innhold

TEST: Toshiba Qosmio G30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vekt: 4,8 kg

Huffda, dette var absolutt i meste laget, for ikke å si alt for mye. Spesifikasjonene ser ut som relativt normale så jeg tror de skal slite med å få 20.000 med den høyest spesifiserte. Slik jeg ser det er det hovedsaklig to ting som utmerker seg: pris og vekt. Dessverre peker begge i gal retning.

Lenke til kommentar
For dyr, for tung, for lav oppløsning og mangler 64bitsstøtte. Men den er sikkert mer praktisk enn en stasjonær på nettverksparty, men jeg ville tatt med meg en sånn på skolen hver dag.

6069800[/snapback]

Det er et godt poeng jeg glemte i farta. Dette gjør at selv om maskinen er dyr og greit spesifisert, så er "framtidssikkerheten" dårlig hvis man tenker på å oppgradere OS på den. (Vista kommer riktignok i 32bit-utgaver, men dette er nok siste Windows som kan kjøre på 32bit.)

Lenke til kommentar
For dyr, for tung, for lav oppløsning og mangler 64bitsstøtte. Men den er sikkert mer praktisk enn en stasjonær på nettverksparty, men jeg ville tatt med meg en sånn på skolen hver dag.

6069800[/snapback]

Det er et godt poeng jeg glemte i farta. Dette gjør at selv om maskinen er dyr og greit spesifisert, så er "framtidssikkerheten" dårlig hvis man tenker på å oppgradere OS på den. (Vista kommer riktignok i 32bit-utgaver, men dette er nok siste Windows som kan kjøre på 32bit.)

6070035[/snapback]

Personlig vil jeg ikke kjøpe en pc i dag som ikke støtter 64bit. Ja det er dumt å kjøpe noe som egentlig allerede er "utrangért". En pc bør være litt fremtidsrettet.

 

I tillegg vil jeg ha 64bit med tanke på programméring.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt dumt av dere å fokusere så mye på vekt og størrelse. Dette er jo ikke en maskin man tar med seg overalt men heller en bærbar (i forstanden bærbar og ikke stasjonær) mediePC. Den har veldig gode spesifikasjoner i tillegg til en solid 17" skjerm. Det er ikke meningen at den skal fungere som en ultraportabel du tar med deg hver gang du tar en svipptur til kartoffelland.

 

At den er dyr kan jeg si meg noe enig i, men jeg forstår at den er det. Maskinen skal vel bare fungere uten kluss og tullball. Ellers synes jeg det ikke var så veldig ille da.

 

At den ikke har 64bit er jo selvsagt dumt.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Siden maskinen er stor og tung så må dette nevnes, spesielt med tanke på at skjermkortet er beregnet på "tynne og lette" maskiner. At den har TV-tuner og mulighet for to interne harddisker gjør jo at maskinen blir større, men likevel er 4,8 kg i overkant mye for en 17" med TV-tuner.

 

F.eks. så har Asus en 17" på 3,4 kg med tilsvarende funksjoner (uten plass til to disker): https://prisguiden.no/product.php?product_id=43856

Dell Inspiron XPS M1710 som har et langt bedre skjermkort men ingen TV-tuner veier 3,9 kg med det største batteriet: https://prisguiden.no/product.php?product_id=44964

Fujitsu Siemens M4438 er en maskin med like stor skjerm, to disker, men ikke TV-tuner og veier 4,1 kg: https://prisguiden.no/product.php?product_id=29426

Zepto har en maskin med likt skjermkort, TV-tuner, 15,4" skjerm, men ikke mulighet for to disker som veier 2,7 kg: http://www.zepto.no/Default.aspx?page=Note...qpRcy5fm1yJtbUF

 

Derfor synes jeg det er naturlig å påpeke vekten. At den da i tillegg har ekstern IR-mottaker for fjernkontrollen er svært unødvendig.

Lenke til kommentar

Altså denne maskinen skal være en erstater for den gode gamle stasjonære PC-en ikke noe ultra portabel liten sak.

Jeg mener at man må betale for kvalitet og at når ting veier mer. Er de som regel Bedre byggd. Trenger selvfølgelig ikke være det.

 

Har selv en god gammel toshiba satelite a10 som funker enda. Den er snart 3 år gammel. Veier en god del. Har mistet den en par ganger i bakken men den funker enda. :w00t:

Skiftet skjerm en gang på den. Også oppgradert RAMen på den.

Jeg har nesten fått et forhold til den. Kommer neppe til å selge den noen gang. Kommer vell til å ha den til den dør og vell så lenge.

Hadde det ikke vært for at neste laptop skal bli MAC, hadde jeg nok kjøpt en laptop fra Toshiba.

Lenke til kommentar
rar maskin..... såvidt jeg har skjønnt kommer toshiba med ei maskin som kalles Toshiba Satellite P100-191 den har 7900gs, plass til 2 disker. 17" og veier fattige 3,2 kilo :yes:

 

koster ca 1800 euro etter det jeg har sett.... noe som gir 1400,- norske...

 

 

link her

6070898[/snapback]

Oj, den ser utrolig bra ut.
Lenke til kommentar
rar maskin..... såvidt jeg har skjønnt kommer toshiba med ei maskin som kalles Toshiba Satellite P100-191 den har 7900gs, plass til 2 disker. 17" og veier fattige 3,2 kilo :yes:

 

koster ca 1800 euro etter det jeg har sett.... noe som gir 1400,- norske...

 

 

link her

6070898[/snapback]

Greit bortsett fra at 1800 euro ikke blir 1400 norske :whistle:

Men fra spøk til serriøs; Den så ut som et mye bedre kjøp ;)

Lenke til kommentar

Ser forøverig at flere nettbutikker selger maskinen med GO7600 256MB.

 

CSHOP: Graphics adapter   manufacturer : NVIDIA®   type : NVIDIA® GeForce™ Go 7600   memory amount : 256 MB   memory type : DDR3 Video RAM   connected bus : 16x PCI Express

 

Tar jeg ikke helt feil,er jo dette et GO 7600GT DDR3 (GO 7600 DDR2).

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar

leifeinar: Det kommer sikkert med PCI-e siden det har blitt det mest vanlige i bærbare nå, men det betyr ikke at porten er likt utformet som i stasjonære. Det er nok forskjeller i utforminga som gjør de inkompatible. Akkurat som mini-PCI vs. vanlig PCI.

 

spaltcha: Hva er forskjellen (klokkehastigheter) på Go 7600 DDR2 og Go 7600GT DDR3?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en Qosmio G20.. det er så å si samme greia som G30.. i min har jeg en giga i ram og 2,13 prosessor og skjermkort på Nvida go 6600..

 

MASKINEN ER JEG IKKE FOR`NØYD MED... Eneste årsaken er at den "fryser" og henger litt.. syns den er litt treg rett og slett... Noen ganger går vifta i 100 og så bare slår hele pcen seg av... har prøvd å formatere hele dritten uten noe særlig hell... kommer til å prøve en gang til før jeg kaster dritten på fjorden.. OG nei.. ikke kom trekkende med noe tøvete virusshit.. for det er det ikke...

men har du noen forslag.. til hvordan jeg kan få denne på beina er jeg veldig takknemelig...

 

Hadde den fungert uten overnevnte problemer hadde jeg vært kjempefornøyd.. at den veier litt gjør meg ikke noe.. kommer aldri til å kjøpe stasjonær pc igjen... Denne her har jeg hatt i nesten ett år nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...