Gå til innhold

Blogg: Betydningsfulle spilldesignere? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men folkens, Rob Pardo, blant verdens hundre mest betydningsfulle mennesker – er det fortjent, eller er han bare buffa opp i himmelen?

Ein plass mellom dei 100 viktigaste speldesignarane, kanskje ja. Mellom dei hundre viktigaste menneska i verda? Absolutt ikkje. No er der vel noko slikt som 192 uavhengige land i verda. Eg meiner nok statsleiarane for samtlege av desse må gå foran Rob Pardo på ei slik liste.

 

Kay

Lenke til kommentar

Artig blogg. Jeg trodde et øyeblikk at det skulle være en seriøs refleksjon, det viste seg å være feil. :p

 

Men, blant de 100 mest betydningsfulle menneskene i verden? Jeg vet ikke helt... Først må man jo vite hva Time Magazine mener med "betydelig". Noen reell makt tror jeg ikke han har, men han har vært med på å utvikle et spill som er blitt ganske populært og som har, som du sier, ganske mange "innbyggere".

 

Derimot, hvis de definerer "betydningsfull" som å kunne gjøre valg som virker inn på flest mulig mennesker, så begynner vi å nærme oss noe.

 

Uten å ha reflektert for mye over dette, eller å ha satt meg noe skikkelig inn i det, vil jeg si at å kalle ham en av verdens mest betydningsfulle mennesker er å ta litt hardt i.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Med "betydelig" (Brukte Time egentlig det ordet?) så tror jeg Time mener folk som former oss i hverdagen.

 

Og Presidenten i Bortvekkistan gjør jo ikke akkurat det.

 

Om vi også leser artikkelen som det ble linket til, så ser man at Rob Pardo er en av verdens mest betydningsfulle underholdere. Og vel, seks millioner mennesker som betaler hver måned for å drive med underholdning han har "laget", er vel grunn nok til å si at han er en ganske viktig underholder.

 

Og hvis det var en reportasje om Presidenten i Bortvekkistan, ville du ha giddet å lese den?

Endret av Hawko
Lenke til kommentar
Med "betydelig" (Brukte Time egentlig det ordet?) så tror jeg Time mener folk som former oss i hverdagen.

 

Og Presidenten i Bortvekkistan gjør jo ikke akkurat det.

 

Om vi også leser artikkelen som det ble linket til, så ser man at Rob Pardo er en av verdens mest betydningsfulle underholdere. Og vel, seks millioner mennesker som betaler hver måned for å drive med underholdning han har "laget", er vel grunn nok til å si at han er en ganske viktig underholder.

 

Og hvis det var en reportasje om Presidenten i Bortvekkistan, ville du ha giddet å lese den?

6034528[/snapback]

Åh, det blir noko anna. Eg las berre bloggen, trudde dette gjaldt kva folk som var viktigast i verda totalt sett. Då er presidenten i Bortvekkistan fortsatt ganske mykje viktigare enn Rob Pardo. Men når eg ser på artikkelen, ser eg at han er på lista over underhaldarar som former "vår verd". Og der fortenar han nok å vere. :-)

 

Kay

Lenke til kommentar
This diverse galaxy of influential stars has won fans and spawned imitators around the globe

 

Noen som skjønner det bedre nå kanskje? Greit at jeg ikke er noe WoW fans og heller ikke en person som vil spillet WoW, men uansett hvordan du snur og vender på det, å lage et spill som vokser opp til en størrelse med mennesker som overgår Norge og er på god vei til å ta igjen Sverige, så er det ikke rart at mannen er på lista.

 

WoW har uansett tatt verden med storm, og har vært med på å forme MMORPG sjangeren. Som "The Time" sier, spillet har vunnet fans og laget imitatorer rundt hele verden. Alle vil ha en del av MMORPG kaken etter at WoW hadde suksess. Om ikke det er noe å legge merke til så vet ikke jeg.

 

Jeg synes det var fortjent, og jeg synes det er utrolig at en mann fra et markedet som til tider blir sett ned på som bortkastet, kommer på en liste som inneholder Will Smith, Bono, Al Gore og mange flere.

 

Spilleverden har lenge blitt "nedtrykket" og gjort narr av. Gamere har blitt kalt "nerder" og fremstilt som hjernevasket av spill. Endelig har en person fra spilleverden kommet på en liste med kjente navn. Dette burde vi være glad for, selv om mange ser på det som "ikke fortjent".

 

Kjempefint sier jeg, og ja, vel fortjent.

Lenke til kommentar
Så ut som det var mye amerikanere der da...

 

Er det fordi vi andre er late, eller?

6037473[/snapback]

Jan Egeland (en nordmann) var vel blant topp 10 hvis jeg husker rett. Og under "hero" attpåtil. Noe å være stolt av.

 

Og til Marius, artig lesning, men jeg må pirke. Du har ikke lagt ut bilde av Rob Pardo. Dette er Rob Pardo, men et kjapt googlesøk viser vel at du tok bildet fra gamespy? Som også tydeligvis tar feil. :p

Lenke til kommentar
Og til Marius, artig lesning, men jeg må pirke. Du har ikke lagt ut bilde av Rob Pardo. Dette er Rob Pardo, men et kjapt googlesøk viser vel at du tok bildet fra gamespy? Som også tydeligvis tar feil. :p

6038764[/snapback]

Takk for at du gjorde oss oppmerksom på denne glippen. Har byttet ut bildet nå.

Lenke til kommentar

Det finnes utallige andre aktiviteter som millioner av mennesker har til felles.

 

Javel, så har WoW fått masse oppmerksomhet. Det er unektelig en kjempesuksess. Vivendi drar inn hauger med penger, men hva så? Er det så betydningsfullt? WoW kan vel ikke sies å være veldig revolusjonerende, utover å være veldig populært.

 

WoW spillere som "et folk", "en community" osv. stemmer bare ikke.

Det er bare noen tusen spillere per server. Det er strengt tatt så langt hver "community" strekker seg. Utover det har vel ikke WoW spillere noe særlig sterkere samhørighet enn alle som tilfeldigvis leser samme bok, driver med samme sport, ser de samme filmene, osv.

 

Rob Pardo har vel omtrent like stor påvirkningskraft som Peter Jackson eller J. K. Rowling.

Hadde det vært en liste over "100 mest betydningsfulle underholdere" så hadde han fortjent en plass.

 

Det burde vel også nevnes at når han deler listeplass med navn som George Clooney og Tyra Banks, så kan vel lista strengt tatt ikke regnes som annet enn spaltefyll.

 

Dusteliste... Pffft...

Lenke til kommentar
Er det så betydningsfullt? WoW kan vel ikke sies å være veldig revolusjonerende, utover å være veldig populært.

 

Nei, WoW er ikke så forferdelig revolusjonerende, men det er ikke det Time legger til grunne for valget heller. Det er helt andre kriterier, som jeg har kopiert inn i min forrige post. Bare for å gjøre deg oppmerksom på det igjen:

 

"This diverse galaxy of influential stars has won fans and spawned imitators around the globe"

 

Om WoW er hyppet, er irrelevant. Om det er revolusjonerende, er også irrelevant. Det som teller er at WoW har klart å samle en stor, meget stor, mengde av folk på 1 plass, 1 digital verden. Det er imponerende.

 

Så nyskapning har ingen ting i begrunnelsen å gjøre. Det er bare antall mennesker som spiller som betyr noe.

 

WoW spillere som "et folk", "en community" osv. stemmer bare ikke.

Det er bare noen tusen spillere per server. Det er strengt tatt så langt hver "community" strekker seg. Utover det har vel ikke WoW spillere noe særlig sterkere samhørighet enn alle som tilfeldigvis leser samme bok, driver med samme sport, ser de samme filmene, osv.

 

Forventet du at 6 millioner mennesker skulle få plass på 1 server? Da er du sterk i troen, for det er bare ikke mulig. Men så skifter du server, møter nye personer, gir ut MSN/Yahoo/AOL adressen, snakker med de utover serverplasseringen. Jeg spiller Guildwars en del, er langt fra alle vennene mine på 1 server, Guilden min er spred over flere servere, men vi har jo venneliste som vi holder kontakt via.

 

Om det er en "dusteliste" kan nå så være, men "dustelista" blir nå lest av folk, og da er jeg meget glad at en person fra spilleverden er innkludert, for det er en verden som virkelig trenges å bli sett på med andre øyner. Jeg er lei av "headhuntinga" av gamere som mange ganger finner sted. Blir noe drept, er det forferdelig lett å legge skylden på et "voldelig" spill. Derfor synes jeg det er bra at folk faktisk får se at det finnes spill og personer innenfor spill verden som faktisk er av betydning.

 

Selvfølgelig, både Carmack og Newell hadde fortjent en plass på den listen, men de har ikke samlet så mange mennesker rundt 1 spill at det er "betydningsfult" for andre enn oss hardcore gamere.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at den lista i Time er veldig useriøs. Det er ikke samsvar mellom å ha flest fans/flest solgte titler og å stå på den lista. Isåfall hadde det vært helt andre navn der. Gjør litt research, så vil du se at hvis du følger den logikken, så ville det stått helt andre navn der. Navnene er ganske tilfeldige, derfor er det en dusteliste.

 

Jeg er også en hardcore gamer (er med i et WoW endgame instance guild, og har vært det en stund nå), og det er fett hver gang gaming får en sjanse til å avstigmatiseres, men det forandrer ikke faktumet at de navnene på den lista er fullstendig på trynet. Rett skal være rett. Jeg ser ikke vitsen med å slutte å være realistisk bare for å rettferdigjøre noe man liker. Sannheten er at Rob Pardo ikke fortjener å stå oppført, i likhet med flere andre navn som står der.

 

Når det gjelder hvordan communities fungerer i WoW, så står jeg ved det jeg sa tidligere. I WoW holder man seg stort sett til én server. Det er ikke snakk om noe slags globalt fellesskap i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at den lista i Time er veldig useriøs. Det er ikke samsvar mellom å ha flest fans/flest solgte titler og å stå på den lista. Isåfall hadde det vært helt andre navn der. Gjør litt research, så vil du se at hvis du følger den logikken, så ville det stått helt andre navn der. Navnene er ganske tilfeldige, derfor er det en dusteliste.

 

Jeg er også en hardcore gamer (er med i et WoW endgame instance guild, og har vært det en stund nå), og det er fett hver gang gaming får en sjanse til å avstigmatiseres, men det forandrer ikke faktumet at de navnene på den lista er fullstendig på trynet. Rett skal være rett. Jeg ser ikke vitsen med å slutte å være realistisk bare for å rettferdigjøre noe man liker. Sannheten er at Rob Pardo ikke fortjener å stå oppført, i likhet med flere andre navn som står der.

 

Når det gjelder hvordan communities fungerer i WoW, så står jeg ved det jeg sa tidligere. I WoW holder man seg stort sett til én server. Det er ikke snakk om noe slags globalt fellesskap i det hele tatt.

6045803[/snapback]

 

Og hvis det var en reportasje om Presidenten i Bortvekkistan, ville du ha giddet å lese den?

 

Time skal jo faktisk selge også. Og da først og fremst det amerikanske markedet.

Tyra Banks (som du nevnte over) er helt for mange husmorsmødre i US, da hun har sitt eget formiddagsshow der hun skjeller ut gud og hvermann (Legg press på mann der.)

 

George Cloony driver med noe sånt som å sette oppmerksomhet mot en konflikt i Darfur, Sudan - Og en filmstjerne som gjør slike "gode" ting er alltid godt avismateriale.

 

Alt i alt: Time vil selge, og hvis de skal selge, så må de skrive om ting folk kanskje ville funnet interresant. Og Presidenten i Bortvekkistan er nok ikke like interresant som George Clooney.

 

Om listen skulle blitt lagd uten finans-tanker, ville den nok sett GANSKE annerledes ut.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...