Gå til innhold

Ny keybinding! Til forakt eller nytte?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter mye om og men med meg selv, tok jeg beslutningen om å introdusere dere noe jeg har fått bruk for i de siste månedene, nemlig, en ny keybinding-standard. Prinsippet med dette er å flytte fra WASD til ESDF, som tilslutt resulterer mye mindre fingerbevegelser ergo, mer behageligere. Hele idèen kommer fra spillet Gothic, der man benytter ESDF til å bevege seg med.

 

Uansett, slik ser den ut i teorien:

Move Forward - E
Move Backward - D
Strafe Left - S
Strafe Right - F
Action Button 1 - <
AB 2 - A
AB 3 - Q
AB 4 - MB4
AB 5 - MB5
AB 6 - Middlemouse
AB 7 - G

MB = Mouse button.

 

For MX518 eiere (og sikkert flere i den samme serien), så er MB4 den største knapper på venstre-siden, MB5 den minste og Middlemouse selvsagt være scrollehjulet.

 

Nå vil sikkert flere spørre seg selv "Hvorfor har han bare satt av 7 knapper til å benytte seg av?" Fortvil ikke, det er nemlig her trikset ligger. På G/AB7, ligger det nemlig en macro som bytter Action Page (AP fra nå av). Denne patenten kan også bli byttet ut med en scrolleløsning, at for eksempel scrolle opp bytter til AP1 og scroll ned bytter til AP2. Altså, fantasien setter grensene her.

 

Bytte AP-macro:

/script if (CURRENT_ACTIONBAR_PAGE == 1) then CURRENT_ACTIONBAR_PAGE = 2 else CURRENT_ACTIONBAR_PAGE = 1 end ChangeActionBarPage()

Det var en eller annen som posta denne macroen her en plass. Uansett, takker så meget for denne! Meld deg gjerne ifra så jeg får notert deg opp.

 

Noter dere dette at å konvertere tar gjerne litt tid å bli vant til. Tålmodighet er nøkkelen her :yes: .

Endret av Seian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt ESDF i evigheter, spesielt for melee klasser åpner dette for mange muligheter. Du har alle knappene du bruker ofte i en sirkel rundt rundt movement knappene dine. Veldig kjekt. Men tar litt tid å venne seg til, spesielt når du skal skrive tekst i chat og sånn. For ikke å snakke om når du går tilbake til Wasd i fps spill :)

Lenke til kommentar
Men tar litt tid å venne seg til, spesielt når du skal skrive tekst i chat og sånn.

6017714[/snapback]

For meg som bruker "touch" så ligger fingrene der, så å si som de skal. lillefinger på A, ringefinger på S osv, så det går ganske naturlig an å bytte fra å skrive til å flytte seg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det funker ikke for meg i WOW. Greit nok at man kommer mere mot høyre så det er lettere å nå flere tall-taster (actionbar). Men man må stadig bruke Alt+tall for å selfbuffe/heale seg selv, og det blir ekstremt knotete med ESDF.

Må stikke hele tommelen under resten av hånda for å komme til Alt.

 

*Prøve litt til* hmm kan jo prøve å bruke lillefingeren til Alt i stedet.

Ser egentlig ikke no vits i å legge om vanen. Noen liker en ting, andre liker en annen. Ingen er mere riktig.

Lenke til kommentar
Det funker ikke for meg i WOW. Greit nok at man kommer mere mot høyre så det er lettere å nå flere tall-taster (actionbar). Men man må stadig bruke Alt+tall for å selfbuffe/heale seg selv, og det blir ekstremt knotete med ESDF.

Må stikke hele tommelen under resten av hånda for å komme til Alt.

 

*Prøve litt til* hmm kan jo prøve å bruke lillefingeren til Alt i stedet.

Ser egentlig ikke no vits i å legge om vanen. Noen liker en ting, andre liker en annen. Ingen er mere riktig.

6019707[/snapback]

Ja, du har vel et lite dilemma der. Må poengtere at jeg har aldri fått bruk for Alt+#, så jeg har ikke akkurat tatt hensyn til det. Du kan jo prøve å bytte Alt med enten CTRL eller Shift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...