Gå til innhold

Ny arkitektur hvert andre år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min første tanke var at dette kommer til å koste forbrukerne mye, hvis du skal holde deg oppdatert hele tiden...

 

Men videre må jo dette sette store krav til kompabilitet? Hvis alt/mye skal være bakoverkompatibelt med hverandre, eller kanskje det ikke var i planen til Intel... Tenker i forhold til når vi har byttet plattform til nå, så er det som regel noen kløfter imellom, feks sokkel, ramtype, osv. Igjen peker dette tilbake til økonomien, at forbrukerne må evt kjøpe nye hk, ram, cpu(får håpe usb holder litt lenger enda... =)).

 

Og hvordan Intel skal klare å promotere seg lurer jeg på, hvis de bytter merkenavn mye oftere vil det nok lettere gå surr i hva som er nytt og hva som er gammelt. Med mindre de også skal øke utgiftene sine til pr-kampanjer også..?

 

Spennende å se hvordan dette veiskillet vil spille ut i fremtiden...

Lenke til kommentar

Min første tanke var "Hurra!".

 

Dette fordi at nå får vi en aktør som er villig til å ikke bare melke markedet med gammel teknologi, men gi de mulighet til ny arkitektur hele tiden. Strålende!

 

Det blir IKKE dyrere for forbrukere, du beholder da din maskin like lenge og oppgradere ved samme interval. De aller fleste venter så lenge at de bytter alt. Andre komponenter som RAM osv vil være tilgjengelig uansett.

 

Man trenger ikke bytte RAM/skjermkort/disk teknologi bare for at man gir bedre prosessorer raskere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

LeChef: Strengt tatt burde man nå tatt et realt skippertak og kvittet seg med endel kompatibilitet ved overgangen til Vista. Da kunne man fått ny HW og SW plattform som var bygget for fremtiden. Jeg har inntrykk av at det alltid på være med mye gammelt skrot videre. Nå kunne man gått over til 100% 64bits systemer og heller emulert for gamle Xp-programmer e.l. Reelt sett er dette selvfølgelig uforenelig med virkeligheten, det koster for mye penger og aksjonærene skal ha til ny Porsche. Men det hadde vært deilig..

Lenke til kommentar
Det blir IKKE dyrere for forbrukere, du beholder da din maskin like lenge og oppgradere ved samme interval. De aller fleste venter så lenge at de bytter alt. Andre komponenter som RAM osv vil være tilgjengelig uansett.

 

Man trenger ikke bytte RAM/skjermkort/disk teknologi bare for at man gir bedre prosessorer raskere.

6002478[/snapback]

Vet ikke om de fleste bytter alt når de oppgraderer, men uansett innebærer det nok bare at man nå må skifte hovedkort og prosessor samtidig. Om det er positivt eller negativt, kommer jo an på personen. For dem som i dag kjører to-tre prosessorer på samme hovedkort, evt. to-tre hovedkort på samme prosessor, er det jo kanskje negativt, men for dem som likevel skifter hovedkort og prosessor samtidig spiller det liten rolle...

 

Uansett er to år mellom hver arkitektur lenge nok, forutsatt at Intel klarer å unngå de fleste barnesykdommene ved hvert skifte...

Lenke til kommentar

Jeg tror også dette blir en god ting. Jeg har ennå ikke hatt mer enn 1 prosessor pr. hovedkort. Jeg har hatt PC i 13 år og andre datamaskiner i 13 år før det, men jeg er kanskje ikke den som bytter CPU oftest.

 

Jeg oppgraderer til helt ny cpu/hk ca. hvert 2-3 år og andre komponenter litt oftere.

Lenke til kommentar

Dette blir spennende, nå håper eg at det ligger noen ytelsesmessige vurderingen bak det også, ikke bare "Fremover kommer Intel til å endre grunndesignet hvert andre år og dermed sett skape mer oppmerksomhet, men kanskje også stimulere kundene til å oppgradere oftere.". Oppmerksomhet er vel og bra, men ytelse er bedre :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Positivt for utviklingen hvis dette faktisk blir en realitet, altså helt nye mikroarkitekturer hver annet år. Det vil isåfall bli radikalt forskjellig fra idag der Intel stort sett enten "låner" idéer fra andre mikroarkitekturer eller resirkulerer gamle mikroarkitekturer med noen få nye funksjoner for så å påstå at det liksom er helt nytt (ref. Core-mikroarkitekturen).

Lenke til kommentar
Første steg er å lansere en ny arkitektur før sommeren. Prosessorene er kjent som "Woodcrest", "Conroe" og "Merom" - server, arbeidsstasjon og bærbar.

Har planene blitt fremskyndet? Jeg trodde ikke Conroe skulle lanseres før i Juli, Merom og Woodcrest senere.

 

Lanseringsguiden prosessorer i 2006:

http://www.hardware.no/lanseringsguide/tim...earchGroup=2006

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Første steg er å lansere en ny arkitektur før sommeren. Prosessorene er kjent som "Woodcrest", "Conroe" og "Merom" - server, arbeidsstasjon og bærbar.

Har planene blitt fremskyndet? Jeg trodde ikke Conroe skulle lanseres før i Juli, Merom og Woodcrest senere.

 

Lanseringsguiden prosessorer i 2006:

http://www.hardware.no/lanseringsguide/tim...earchGroup=2006

6002958[/snapback]

 

Tydeligvis litt feil. Det som er offisielt fra Intel er:

 

Woodcrest i Juni

Conroe i Juli

Merom i August

 

Edit: ta en kikk på slidsa her, der står det mye nytt. Fiksa URLen.

 

http://media.corporate-ir.net/media_files/...606-morning.pdf

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Må vel støtte meg til de som sier at det er vel kanskje litt abisiøst av Intel å gjøre dette. Man må oppgradere og om disse arkitekturene blir kompatibel med eldre versioner kan jo bli et artig spørsmål for Intel.

Men 2 år er lang tid innenfor IT-verdenen og bare gå tilbake på nyheter her på hardware.no og se på hva som sto på den agendaen så ser du at ting flytter seg ganske raskt, så det går vel kanskje bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...