Gå til innhold

Digital lydproduksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør rettes på side 2 i artikkelen: "Hvis samplingsraten er lavere enn det dobbelte av en lydbølges frekvens, ...".

 

Med 44.1kHz sampling og 22.05kHz lydfrekvens vil en sinusbølge gjengis digitalt som en ren firkantpuls, så da er det opp til D/A-konverteren å jevne ut signalet...

 

Ellers en grei innføring i hva man trenger for å starte et hjemmestudio, savner dog litt om MIDI mm. Men det er ikke lett å lage studioguider uten å bli produktspesifikk mhp software/lydkort, og det finnes allerede mange guider/forum for cubase, cakewalk, logic og andre programmer rundt på nettet.

Lenke til kommentar
Takk for artikkelen. Tenker mye på å bytte ut min dedikerte opptaksmaskin med en PC-basert løsning, fordi jeg savner muligheten for å redigere med mus på en stor skjerm. Når redigering og instillinger blir så tungvinte er det lett for at man lar det være, med dårligere opptak som resultat...

 

Geir :)

5991340[/snapback]

 

Jeg ville ikke anbefale å bytte ut en opptaksmaskin med en pc-basert løsning. Det aller beste er jo å ha begge deler! :) Og selvfølgelig midi-instrumenter koblet på maskinen!

Lenke til kommentar
Fin artikkel. Holder selv på å lære meg cubase for tiden, men det er ikke så lett. Jeg lærer mer for vær gang jeg bruker det og det blir gøyere å gøyere! En artikkel om de ulike sequencerene hadde vært konge. Kanskje en litt in depth guide i cubase om hvordan lage en sang? hehe :)

5991799[/snapback]

 

Cubase-guide® her

 

Cubase-fora her

Lenke til kommentar

Mycket bra artickel! Hoppas dock det kommer fler delar. En 10-delad serie hae ju inte varit fel! Den kunde innehålla lite mer djupgående guider, som steg-för-steg om hur man kommer igång med olika program, genomgång av vad man behöver i hårdvara (t.ex. 3 olika budget-klasser, "studenten", "hobby-musiker'n" och "studio-proffset"!) etc etc.

 

Hoppas på mer!

 

//LD

Lenke til kommentar
Kvaliteten på et opptak blir bedre når samplingsfrekvensen øker. CD-er har en samplingsrate på 44 100 kHz, som altså er 44 100 intervaller i sekunder. Hver sample har informasjon om frekvensspektret.

 

En fin artikkel, men noe av teorien på side 2 mener jeg er litt feil. Et sample sier ingenting om frekvensspekteret. Har du mange samples derimot, kan du få ut informasjon om frekvens. Det du sampler er bare verdien på amplituden til signalet.

 

I tillegg som en annen påpekte her så sa Nyquist at samplefrekvensen må være høyere enn det dobbelte av signalfrekvensen for at ikke informasjon skal gå tapt.

 

Men uansett så var det ellers en fin og lærerik artikkel!

Lenke til kommentar

VST, fritt etter hukommelsen (så korriger meg gjerne):

 

"Virtual Studio Technology", Steinbergs system for lydproduksjon, programvaremotoren i Cubase-serien og etterhvert andre programmer som wavelab og V-rack (?).

 

VST var såvidt jeg husker det første systemet som var en felles "suite" for softsynther, det vil si at man la (og legger) dll-filer i plugins-katalogen til cubase, og de blir da tilgjengelige som instrumenter (VSTi) når man åpner Cubase, til å spille på med MIDI-spor og direkte input. VST-systemet kan også hente inn andre plugins (VSTp) som feks fungerer som effektprosessorer på lydspor (eller på lydoutputen til VSTi'ene).

 

Etterhvert ble det så mange VSTi og VSTp at det ble en populær standard, og mange andre programmer fra andre produsenter tok opp i seg muligheten til å hente inn og bruke disse filene, som Acid eller Fruityloops tror jeg.

 

Andre produsenter som Cakewalk har tatt opp tråden og laget et konkurrerende system ved hjelp av DirectX: DXi. Cakewalk Sonar leser DXi, og kan konvertere VSTi og VSTp til noe den kan lese. Cubase VST og SX kan bruke DirectX-plugins (dvs effekter) men ikke DXi såvidt jeg vet (men de fleste store softsynther leveres uansett i begge formatene).

 

VST er ikke det samme som ASIO. ASIO eller DirectX er driverne som kommuniserer med lydkortet, VST er kommunikasjonslinken mellom programmet og plugin'en.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...