Gå til innhold

TEST: Iwaki MD10L og MD15R


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kult, en test av iwaki pumper!

 

men, skal man først ha iwaki er det jo rd-20 som gjelder, eventuelt rd-30 hvis man har god kjøling!

 

som du ser er det null grunn til å kjøpe md-10 ihvertfall. her vill swiftech mcp655(d5) være ett mye bedre valg, eller enda bedre; en modifisert ddc+(mcp350)

Lenke til kommentar

Har erfaring med et par Iwaki syrefaste magnetpumper med 3-fase ABB-motorer til rundt 10k (industripumper), og dette er heftige saker.

 

Man kan synes at 1800 er mye for en pumpe, men hvis pumpa stopper, vannet koker og plexien på blokken(e) sprekker, så er det fort mer enn 1800 som ryker. ;)

Lenke til kommentar
For den gjennomsnittlige bruker så har det lite for seg å kjøpe en så kostbar pumpe (1795kr hos Digitalimpuls.no). Da det er bevist at Skrue selv at flow ikke er så viktig, så holder jeg fortsatt en knapp på Eheim.

 

Men såklart, for den gjeve entusiasten så er det ikke sikkert den er så dum.

5985278[/snapback]

Ja, jeg er enig, flow-messig er det vel ikke så mye ytelse å hente (vist av skrue) untatt i spesielle tilfeller, lydmessig er det tydligvis heller ikke noe srlig å hente, billigere pumper dør sikkert fortere, men de jeg har hatt befatning med har ikke dødd hittil, og hva skjer? Maskina stenges ned fordi CPUen blir varm, relativt udramatisk mao.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg ikke helt er med på her. Det står på side 3:

 

"Tar vi en nærmere titt på bildet, vil man se at det tilsynelatende ikke finnes noen mekanisk forbindelse mellom impeller og motor. I stedet benytter Iwaki en magnetisk kobling mellom motor og impeller. Motorens rotor er utstyrt med en ringformet permanentmagnet i enden, og nok en permanent magnet innstøpt i selve impelleren."

 

Videre nede på samme side:

 

"Nok en ikke uvesentlig løsning med denne konstruksjonen er at vannet ikke på noe tidspunkt er i kontakt med selve motoren. Dermed vil ikke motoren avgi varme til vannet, som jo er tilfelle for pumper fra Eheim, Maxi-Jet, Hydor og så videre."

 

Som mange årig bruker av pumper fra Eheim til både akvarie og PC bruk, må jeg si at jeg er ganske sikker på at Eheim alltid har laget pumpene på samme måte.

 

Jeg plukket fra hverandre Mist pumpa (som egentlig er en Eheim) og den var oppbygd på samme måte.

 

Tok så frem en akvariepumpe som jeg brukte sist i 1987 eller noe sånt.

Den var også bygd opp på samme måte.

Tror nok de fleste pumper i denne klassen er bygd over samme lest jeg da...

Kvaliteten derimot kan variere.

 

Men jeg har vel hatt 20-25 Eheim pumper av forskjellige størrelser.

Og har fremdeles tilgode å se at de ryker. En av de har faktisk gått 24/7 siden 1989.

Lenke til kommentar
Dette er derimot billig i forhold til selvimport

 

vel... det han diskuteres...

md10r = ca 85$

md15rlt= ca 157$

 

frakt = 50$??ca

 

md10 = 85+50=135x6,5=877,5x1,25=1096,8 inkl mva +ca70kr i toll gebyr

md15 = 157+50=207x6,5=1345,5x1,25=1681,87 inkl mva +ca70kr i toll gebyr

 

MD 30RLT er betegnet som enda bedre

Md30rlt = 207+50=257x6,5=1670,5x1,25=2088,12 inkl mva +70kr toll gebyr.

 

Nå er ikke jeg helt sikker på frakt kostnaden og det toll gebyret men prisene er iallefall ganske gunstige.

 

Men igjen er det jo MYE lettere å besille noe fra en lokal butikk enn fra andre siden av verden. :p

 

finnes masse forskjellige utgaver av disse pumpena alt etter hvilket trykk og vannmengde de skal pumpe...

 

http://www.customaquatic.com/customaquatic...ndexid=wp-aq-sm

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar

Vannkjøling har blitt gjort veldig enkelt for den jevne bruker. Når begynner de å tilpasse andre ennå bedre kjøleprosesser for brukere?

 

Vet du får kjøpt kompressor kabinetter, men disse er svindyre og nesten kun for de som kunne laget det selv.

 

Hva med disse kjøleplatene? Andre ting?

 

Jeg kunne godt tenkt meg et system som sørget for at CPU'en aldri ble varmere enn luften omkring og ikke kaldere ift. til omgivelsene enn at man ungikk kondens inne i kassa.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skrue: Er det mulighet for at dere kan teste Swiftech sin MCP350?

Petter

 

Selvsagt!

Får jeg en slik pumpe på bordet, kan jeg selvsagt teste den i benken! Egentlig er det bare å pøse på med pumper av forskjellige slag og størrelser, jeg har jo testutstyret stående klart!

Lenke til kommentar
Det er et par ting jeg ikke helt er med på her. Det står på side 3:

 

"Tar vi en nærmere titt på bildet, vil man se at det tilsynelatende ikke finnes noen mekanisk forbindelse mellom impeller og motor. I stedet benytter Iwaki en magnetisk kobling mellom motor og impeller. Motorens rotor er utstyrt med en ringformet permanentmagnet i enden, og nok en permanent magnet innstøpt i selve impelleren."

 

Videre nede på samme side:

 

"Nok en ikke uvesentlig løsning med denne konstruksjonen er at vannet ikke på noe tidspunkt er i kontakt med selve motoren. Dermed vil ikke motoren avgi varme til vannet, som jo er tilfelle for pumper fra Eheim, Maxi-Jet, Hydor og så videre."

 

Som mange årig bruker av pumper fra Eheim til både akvarie og PC bruk, må jeg si at jeg er ganske sikker på at Eheim alltid har laget pumpene på samme måte.

 

Jeg plukket fra hverandre Mist pumpa (som egentlig er en Eheim) og den var oppbygd på samme måte.

 

Tok så frem en akvariepumpe som jeg brukte sist i 1987 eller noe sånt.

Den var også bygd opp på samme måte.

Tror nok de fleste pumper i denne klassen er bygd over samme lest jeg da...

Kvaliteten derimot kan variere.

 

Men jeg har vel hatt 20-25 Eheim pumper av forskjellige størrelser.

Og har fremdeles tilgode å se at de ryker. En av de har faktisk gått 24/7 siden 1989.

 

Beklager, du tar nok feil mtp vann i kontakt med motoren!

Eheim, MaxiJet, Hydor m.fl har til felles at vannet, i tillegg til impelleren, også omslutter selve rotoren i motoren. Dermed får det naturlig nok kontakt med motorens (innstøpte) stator, og dermed vil varme avgis til vannet.

Dette er ikke tilfelle for Iwaki.

Om du studerer bildet på side tre litt nøyere, så vil du se at vannet kun vil oppholde seg i nylondelene!

Motoren til venstre i bildet er jo i dette tilfellet en helt selvstendig enhet, som i prinsippet også kan drive andre mekanismer enn en vannpumpe, forutsatt at de har en magnetisk kobling.

 

Det finnes selvsagt flere pumper enn Iwaki som fortjener et kvalitetsstempel, og Eheim er så avgjort en av dem.

Samtidig, om du har fulgt med litt, så finnes det jo nok av eksempler på det motsatte!

Omtalen er i første rekke ment å belyse Iwaki´s særegne konstruksjon, og etter min mening den uovertrufne kvaliteten.

Ikke dermed sagt at man kommer like godt unna det med en annen pumpe av god kvalitet! Men skal man ha tak i den kanskje aller beste og mest driftssikre pumpa på markedet, kan man ikke komme utenom Iwaki som et mulig valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...