Gå til innhold

HyperTransport 3.0 annonseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Versjon 3.0 av HyperTransport med en båndbredde på opptil 20,8 GB/s ble annonsert denne uken.

5983609[/snapback]

Det er båndbredde per HyperTransport-link vel å merke, mens total båndbredde er det dobbelte av dette altså 41.6GB/s. I tillegg så kan nå HyperTransport-linkene dynamisk klokkes etter belastning a'la Cool'n'Quiet for lavest mulig effektforbruk.

post-31901-1145961516_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hastigheten på HTT-bussen har hittil ikke betydd noe merkbart for spill-ytelsen så jeg tror nok du kan sammenligne det med overgangen fra AGP til PCI-e på det punket. (Bortsett fra HTT 3.0 er helt bakoverkompatibel med HTT 2.0 i motsetning til AGP vs. PCI-e)

 

For de som spiller på bærbare PC'er kan det kanskje føre til ørlite lengre batteritid. Ellers er nok forbedringene mye mer siktet inn på andre kundegrupper. Les: Servere med mange prosessorer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

er nok servere som får nytte av dette ja. og også tungregnemaskiner som nå kan bygges mer som en maskin etter NUMA heller den cluster (svjv).

 

ett annet felt som kansje kan få nytte av det er htpc, hvor en heller den å bygge en stor kloss, kobler sammen flere små via hypertransport-koblinger.

 

trenger mer datakraft for å dekode de nyeste HD-codecene? slang inn en ekstra kjerne eller 4 via en egen boks koblet til det eksisterende utstyret :p

 

men jeg tror ikke jeg kommer til å avente noen kjøp av pc-deler pga dette. i følge roadmaps kommer HTv3 å komme ut først i 2007. og da vil det nok være dyrt en stund- 2008-2009 så har vel kansje prisen falt såpass at en kan begynne å leke med det i hjemmet ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
BTW: "New Core" fra AMD i 2007, er det noen rykter om den?

5985099[/snapback]

Rykter og rykter.. Jeg har ikke sett noe annet enn det offisielle veikartet til AMD som Snorre viser bilder fra. Men jeg synes det virker spennende nok. Sansynligvis er det snakk om en gigantisk 4-kjerne Opteron med massiv L3 cache (Jeg tipper 16-32MiB) og en mindre brikke med 2 kjerner og litt L3 cahce (Jeg tipper 8MiB). Begge vil nok produseres på 65nm, ha HT 3.0, PCI-e gen II og noen instruksjonsutvidelser. Den minste kjernen vil sikkert bli solgt både som Opteron og Athlon64 FX og støtte DDR3. Den største kjernen vil trolig støtte FBDIMM og bli AMD's første kjerne over 300 mm^2, sterkere rettet inn mot Itanium og high-end HPC enn noen tidligere prosessorer.

 

Senere, rundt 2009 blir det nok DDR4, FBD2, HT 4.0, co-prosessorer ala Virtex 4 på samme brikke som prosessoren og yttligere instruksjonsutvidelser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hva som blir de beste S939 prosessorene utover midt oppe i alt dette. Og om de kommer til å innføre viritualisering i S939 prosessorene eller la det kun være for AM2 og nyere sokler.

 

S939 er teknisk sett likeverdig med AM2 CPU'ene så det er i såfall markedstaktikker som gjør at de velger å bremse CPU'ene og funksjonalitet her.

 

Jeg kunne godt tenke meg at de lanserte samme CPU hastigheter og nyvinninger på S939 og AM2 hele veien, samt at de innførte viritualisering for S939 CPU'ene. Ingen hindringer for det.

 

Jeg kommer ikke til å gå for en nyere sokkel enn S939 før det er et absolutt must å ha 4GB for å bruke maskinen., eller at de beste skjermkortene kun kommer for PCIe-II.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...