Gå til innhold

TEST: Fem semiproffe lydkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test, men jeg savner en subjektiv beskrivelse av lydgjengivelsen for de forskjellige kortene ved opptak/avspilling. Min erfaring er at spesifikasjoner/loopbacktester har lite å si for den subjektive oppfatningen av lydgjengivelsen, f.eks har oppfatter jeg Presonus Firepod til å ha en betraktelig friskere lydgjengivelse enn E-MU 1212M, selv om sistnevnte banker Firepoden på papiret (s-n 107db på FP vs 120db på 1212M og "same converters as Pro Tools Hd192" blah blah)

 

At de forskjellige kortene ikke støtter høye samplingsrater tror jeg ikke nødvedigvis er en ulempe, mange kort i denne klassen takler uansett ikke å klokke et 96khz-signal. F.eks vil jeg tippe at Presonus Inspire låter bedre på 44100 enn på 96000 (Firepod låter iallfall bedre på lave samplingrater) Og 24 bits opptak er ikke noe stort poeng på lydkort med 100db dynamisk rekkevidde, fordi 16 bit dekker 96db av disse, slik at de 7-8 siste bitene i 24-bits-signalet bare er støy uansett.

 

Edit: leif såklart

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Da prøver vi igjen.

Jeg har nå slettet flere innlegg som bare klager over at artikkelen er kjedelig, forøvrig skrevet med sms-språk uten å poengtere noe mer. Og slike innlegg hjelper oss ikke mye, retningslinjene våre påpeker og hva vi mener om slik.

 

Reaksjoner på min moderering tas forøvrig over PM og ikke i denne diskusjontråden :)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Artisten Thomas Dybdahl er en av mange artister som i dag har produsert utgivelsene hjemme hos seg selv med en bærbar PC.

Litt OT, men var det ikke han som gikk backup-fella og ikke tok backup og ble frastlålet PCen med et nesten ferdig album på?

 

Det kan være et generellt tips til både lydprodusenter og andre å lære av andres feil og ta backup. Thomas Dybdal har sikkert lært av sine egne feil og tar vel backup jevnlig siden den episoden skjedde.

 

Ellers virker det som en oversiktlig og fin test selv om dette ikke akkurat er mitt kjerneområde.

Lenke til kommentar

Takk for en interessant test som tydelig belyser den traurige ytelsen og svært begrensede tilkoblingsmulighetene hos eksterne lydkort i denne prisklassen. Dette er absolutt ikke "semiproft" utstyr, her snakker vi amatørnivå.

 

Hvis man ikke trenger et eksternt kort får man et EMU 1212M for under 1500kr på procom.no, dette kortet knuser testobjektene på lydkvalitet og brukervennlighet.

 

Hvis man vil ha lydkort med ekstern tilkoblingsboks anbefaler jeg å utvide budsjettet til ca 3000 kr, da får man et EMU 1820 (PCI m/boks) til stasjonær PC eller et EMU 1616 (PCMCIA m/boks) til laptop. Alle disse kjører opp til 192kHz/24-bit med zero-latency (direct monitoring).

 

M-Audio, Terratec m.fl. har også bra alternativer hvis man går litt opp i pris.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Fint med test av lydkort, spennende det. Men er det noen mulighet for at vi kunne se noen tester av miksere også etterhvert?

 

Nå har vi tester av både monitorer og lydkort, bortsett fra mikrofoner er det vel bare et sentral element igjen av det som ofte brukes i semi-profesjonelle lydstudioer.

 

Jeg vil tro at det mest nærliggende er analogmiksere som er billigere, men også digitalmiksere er veldig spennende. F. eks. Yamaha 01x

 

 

Dette vil vel også være aktuellt i forbindelse med den nye musikkskaping-kategorien er på forumet...

Lenke til kommentar

Veldig god test, men som andre har nevnt synes jeg at lyd er en såpass subjektiv sak (også når en holder på med studioprodukter) at en subjektiv vurdering kan være på plass, og ikke bare objektiv spesifikasjonsmas.

 

Kunne det vært mulig å testet PCI-lydkort også etterhvert? Jeg lurer litt på hvordan ESI Juli@ ranker opp mot tilsvarende lydkort i samme klasse, f.eks. :)

 

Støtter at det kan være fint med tester av miksere (i så fall gjerne i en noenlunde lav prisklasse, som min Yamaha MG12/4). :)

Lenke til kommentar
Veldig god test, men som andre har nevnt synes jeg at lyd er en såpass subjektiv sak (også når en holder på med studioprodukter) at en subjektiv vurdering kan være på plass, og ikke bare objektiv spesifikasjonsmas.

5979767[/snapback]

 

jeg synes det er utrolig forfriskende å lese audio annmeldelser uten subjektivt prat.

tall lyver ikke, og jeg tar objektive målinger over subjektiv analyse en hver av ukens dager.

 

bra HW.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...