Gå til innhold

Kan miste 3G-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har kanskje ikke fulgt så godt med, men hva skal NMT med UMTS lisens? De gav jo opp 450 nettet, så skal de prøve seg på UMTS istedenfor? :)

5961329[/snapback]

 

ikke bland sammen NMT (som i det analoge mobilnettet til telenor) med NMT (Nordisk MobilTelefon). det ene er ett gammelt, og nå nedlagt mobilnett. det andre er ett firma som bruker samme frekvensområde, men med digital teknologi. faktisk er det konkurrent-teknologien til UMTS dem benytter seg av (CDMA450)...

 

om det da ikke er jeg som har gått glipp av noe...

Lenke til kommentar

Selv om det er en konkurent, konkurerer de ikke helt i samme marked. CDMA450 bruker et annet frekvansspekter og krever derfor helt nye mobiltelefoner. Derfor vil ikke Nordisk Mobil Telefon konkurere i mobilmarkedet.

De vil heller satse på mobilt bredbånd til alle folk uanett hvor de bor i landet. Folk kan kjøpe et adboment hos Nordisk Mobil Telefon og en antenne som kan motta CDMA450-signalene. Og så kan man begynne å surfe i opptil 2 mbps (UMTS tar 350 kbps).

 

Signalene i NMT-frekvensområdet når mye lenger enn signalene i UMTS-frekvensområdet og man trenger derfor ikke å sette opp så mange master. Dette gjør det investerings- og driftskostnadene små i forhold til UMTS og det er derfor er bredbånd i spredtbygdestrøk hovedsatsingen til Nordisk Mobil Telefon.

Lenke til kommentar

men om trafikken blir høy så har 450 frekvensen mindre kapasitet. var det som første til introduksjonen av 900 varianten før GSM og lignende tok av.

 

helvet heller, til og med den største leverandøren av CDMA450 i usa har nå begynt å slå hardt ned på båndbreddeslukene med p2p programvare osv.

 

jeg ga opp NMT-tilbudet når jeg fikk vite at dem ikke kom til å ha en variant som tillot fri bruk. til forskjell så har nå både telenor og netcom åpnet for fri bruk at datatrafikk i sine nett (telenor med en ektratjeneste på toppen av vanlige abbonement, netcom basert på eget abbonement).

 

det viktigste for meg er ikke farten. jeg er mer intressert i muligheten for å la maskinen være oppkoblet 24/7 uten å måtte lure på hvor mye det vil koste meg (minuttpris eller mengdepris).

 

og NMT skulle komme med mobiltelefoner i sitt nett. men når det vil skje har jeg ikke noen anelse om (og har heller ikke giddet å følge med etter testperioden hvor jeg ikke klarte å koble opp en eneste dag selv med max signal).

 

og forresten, når jeg skrev konkurrent så tenkte i i sammenhengen teknologi, ikke nødvendigvis forbrukermarkedet. altså at både CDMA450 og UMTS er ment som 3G-nettverk. men de færreste mobilnett-utbyggere vil komme til å bruke begge.

Lenke til kommentar

ja det er en grei løsning for sekundær eller on-the-go former for trådløs oppkobling. men når dem driver å lurer på om folk hadde vært intressert i router-baserte løsninger osv så tyder det på at dem også ønsker å selge det som en primærløsning. og til det blir selv 2GB i måneden passe snevert. trenger jo bare rote seg inn på en nyhetside med videoer nok ganger så er en over 2GB...

Lenke til kommentar
ja det er en grei løsning for sekundær eller on-the-go former for trådløs oppkobling. men når dem driver å lurer på om folk hadde vært intressert i router-baserte løsninger osv så tyder det på at dem også ønsker å selge det som en primærløsning. og til det blir selv 2GB i måneden passe snevert. trenger jo bare rote seg inn på en nyhetside med videoer nok ganger så er en over 2GB...

5979145[/snapback]

2GB er i hvert fall for mitt bruk nok (vis jeg ikke ser HD-trailere på Apple.com. De sluker båndbredde). Når Telenor hadde begrensninger på ADSL og hele familien brukte internett ganske mye kom vi skjelden over 2 GB.

Nå bruker vi riktig nok mer pga. HD-trailere, jobbing mot Citrix ol.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...