Gå til innhold

LaFrame fra LaCie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig HATER jeg å ha svart/mørk bakgrunn bak/rundt skjermen min, så jeg kommer i allefall til å styre unna dette produktet. :thumbdown:

5959640[/snapback]

Samme her. Jeg har plassert en smal skrivebordslampe bak skjermen for å lyse opp veggen bak skjermen. Det gjør at veggen blir nesten like lys som skjermen og at man blir mindre sliten i øynene. Høy kontrast f.eks mellom en lys skjerm og en mørk bakgrunn fører jo som kjent til at det blir mer slitsomt før øynene. Dette er forsåvidt også grunnen til at skjermer med sort ramme ikke får godkjent ergonomi-kravet til TCO03 men bare til TCO99.

Lenke til kommentar
Det der så bare dumt ut...skjønner ikke hvorfor man skal ha bruk for det heller.

5959622[/snapback]

 

Som artikkelen peker på er dette for det profesjonelle markedet, dvs designere, fotoretusjering, annen avansert bildebehandling. Når man driver med slikt arbeid er det svært viktig å redusere alle elementer som påvirker opplevelsen av farger. En måte er å sikre at bakgrunnen rundt skjermen er helt homogen fargemessig, og at den gir minimal refleksjon. Mørk grå/svart gir minimal (ingen) refleksjon.

 

At kontrasten mot svart kan være slitsom over tid er en helt annen sak.

 

Derfor dette produktet. Men det vil neppe slå ann i privatmarkedet, selv om jeg må si at spillopplevelsen også øker ved helt homogen bakgrunn rundt skjermen.

 

Har faktisk en tilsvarende løsning laget ved hjelp av en malt tynn plate som jeg bruker når jeg driver med retusjering av bilder.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Personlig HATER jeg å ha svart/mørk bakgrunn bak/rundt skjermen min, så jeg kommer i allefall til å styre unna dette produktet. :thumbdown:

5959640[/snapback]

Samme her. Jeg har plassert en smal skrivebordslampe bak skjermen for å lyse opp veggen bak skjermen. Det gjør at veggen blir nesten like lys som skjermen og at man blir mindre sliten i øynene. Høy kontrast f.eks mellom en lys skjerm og en mørk bakgrunn fører jo som kjent til at det blir mer slitsomt før øynene. Dette er forsåvidt også grunnen til at skjermer med sort ramme ikke får godkjent ergonomi-kravet til TCO03 men bare til TCO99.

5959654[/snapback]

 

Hmm?

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317489

 

et tonn med sorte skjermer som har TCO03-godkjenning... eller misforsto jeg noe? :)

Lenke til kommentar
Personlig HATER jeg å ha svart/mørk bakgrunn bak/rundt skjermen min, så jeg kommer i allefall til å styre unna dette produktet. :thumbdown:

5959640[/snapback]

Samme her. Jeg har plassert en smal skrivebordslampe bak skjermen for å lyse opp veggen bak skjermen. Det gjør at veggen blir nesten like lys som skjermen og at man blir mindre sliten i øynene. Høy kontrast f.eks mellom en lys skjerm og en mørk bakgrunn fører jo som kjent til at det blir mer slitsomt før øynene. Dette er forsåvidt også grunnen til at skjermer med sort ramme ikke får godkjent ergonomi-kravet til TCO03 men bare til TCO99.

5959654[/snapback]

 

er dette grunnen til at så mange skjermer bare selges som grey/silver model i norge? mens de fåes standard som svart i usa ?

ganske kjedelig da man får færre modeller å velge mellom om man er ute etter en svart model

Lenke til kommentar

KriFos: Jeg tror TCO03 må være en skrivefeil i tittelen hos komplett. De kopierer sikkert bare all tekst fra de lysere modellene og tar for gitt at spesifikasjonene er de samme fordi det bare er fargen som er forskjellig. Som oysfaerg allerede har påpekt: Den skjermen du linker er bare spesifisert for TCO99. Til sammenligning er den grå utgaven av denne modellen spesifisert for TCO03.

 

asimov: Jeg tror TCO-tallet er et sterkt nok kjøpekriterie hos folk flest eller bedrifter til at salget er lavere på de sorte modellene. Jeg tror altså ikke TCO-merkingen har noen særlig sammenheng med salgsvolumer og hvilke modeller som velges å importeres til norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Samme her. Jeg har plassert en smal skrivebordslampe bak skjermen for å lyse opp veggen bak skjermen. Det gjør at veggen blir nesten like lys som skjermen og at man blir mindre sliten i øynene. Høy kontrast f.eks mellom en lys skjerm og en mørk bakgrunn fører jo som kjent til at det blir mer slitsomt før øynene. Dette er forsåvidt også grunnen til at skjermer med sort ramme ikke får godkjent ergonomi-kravet til TCO03 men bare til TCO99.

5959654[/snapback]

Jupp. Selv pleier jeg å vri skrivebordslampen bakover for å lyse opp bakveggen når jeg benytter LCD-skjermene til PC-en. Men noen som vet om det finnes noen mer permanente løsninger? F.eks. små lamper som kan skjules bak sokkelen på skjermen og lyse opp bakveggen? Har letet litt i katalogene til IKEA og andre leverandører på jakt etter noen billige løsninger, uten å finne noe som passer særlig bra.

Lenke til kommentar
Samme her. Jeg har plassert en smal skrivebordslampe bak skjermen for å lyse opp veggen bak skjermen. Det gjør at veggen blir nesten like lys som skjermen og at man blir mindre sliten i øynene. Høy kontrast f.eks mellom en lys skjerm og en mørk bakgrunn fører jo som kjent til at det blir mer slitsomt før øynene. Dette er forsåvidt også grunnen til at skjermer med sort ramme ikke får godkjent ergonomi-kravet til TCO03 men bare til TCO99.

5959654[/snapback]

Jupp. Selv pleier jeg å vri skrivebordslampen bakover for å lyse opp bakveggen når jeg benytter LCD-skjermene til PC-en. Men noen som vet om det finnes noen mer permanente løsninger? F.eks. små lamper som kan skjules bak sokkelen på skjermen og lyse opp bakveggen? Har letet litt i katalogene til IKEA og andre leverandører på jakt etter noen billige løsninger, uten å finne noe som passer særlig bra.

5960054[/snapback]

Det er ikke så lenge siden jeg leste om en skjerm med orginal belysning bak skjermen for opplysing av veggen bak. Det er mulig det var her på HW jeg leste det. Ellers kan man bruke disse harry-lysene som brukes for å hore opp PC-er, men satse på de CCFL'ene som er hvite i stedet for de med grelle farger. Disse kan man feste permanent på baksiden av skjermen og fore de med 12V fra enten PC-en eller hvis man er litt mer vågal: finne 12V i skjermen og hente spenningen derfra. NB. Man kobler 12V til en liten boks "inverter" som igjen kobles til lysrørene. Alt dette kan man fint feste på baksiden av skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...