Gå til innhold

Fremskynder sokkel AM2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble Åsmund glad :D

 

Men jeg frykter at Conroe.. er en farlig motstander nå. Men det er et langt stykke før den lanseres, så AMD har god tid, men jeg håper at ytelse monnet som er mellom dem blir fylt nå AMD kommer med en kraftigere CPU, for dagen spill skriker hver gang man setter i gang et spill.

 

Conroe og 7900GTX 512.. på Oblivon hadde vert kjekt kontra FX-60 på 7900GTX 512 på samme spill.

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ikke akurat AM2 som et enormt argument mot å bytte til conroe, men på den annen side, hva er vitsen med å vente om man ikke må?

5947101[/snapback]

Man vet ennå ikke hva sokkel AM2-plattformen er god for, mens brorparten av det "Conroe" er god for skyldes i all hovedsak dens store og raske cache. "Conroe" er blitt kraftig hypet opp i det siste som følge av en rekke tvilsomme Intel-benchmarks som har blitt publisert. Jeg vil råde deg å avvente til det kommer skikkelige tester før du lar deg rive med, ellers er jeg redd for at du blir veldig skuffet. Selv er jeg overbevist om at selv dagens K8-kjerne med litt større og raskere cache vil være fullt på høyde med "Conroe" både mhp. pris/ytelse/watt, og hvis man legger til at denne plattformen allerede er klar for den nye K8L-kjernen som kommer tidlig til neste år så vil sokkel AM2 være et meget trygt og godt valg for fremtiden.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om de nye X2 prosessorene med lavere powerconsumption blir tilgjengelig til 939 også?

 

Jeg ser ikke noen reell grunn til at det ikke skulle bli tilgjengelig på begge sokklene, men du vet aldri...

 

Ellers så har AM2 veldig lite imponerende enda.... får jeg tak i de nye CPU'ene til 939 så beholder jeg nok hovedkort og RAM gjennom neste oppgraderings-syklus og venter litt til AM2 har modnet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg ikke akurat AM2 som et enormt argument mot å bytte til conroe, men på den annen side, hva er vitsen med å vente om man ikke må?

5947101[/snapback]

Man vet ennå ikke hva sokkel AM2-plattformen er god for, mens brorparten av det "Conroe" er god for skyldes i all hovedsak dens store og raske cache. "Conroe" er blitt kraftig hypet opp i det siste som følge av en rekke tvilsomme Intel-benchmarks som har blitt publisert. Jeg vil råde deg å avvente til det kommer skikkelige tester før du lar deg rive med, ellers er jeg redd for at du blir veldig skuffet. Selv er jeg overbevist om at selv dagens K8-kjerne med litt større og raskere cache vil være fullt på høyde med "Conroe" både mhp. pris/ytelse/watt, og hvis man legger til at denne plattformen er allerede klar for den nye K8L-kjernen som kommer tidlig til neste år så vil sokkel AM2 være et meget trygt og godt valg for fremtiden.

5947574[/snapback]

 

Jeg venter på benchmarks før jeg lar med rive med, men det jeg ville fram til er at jeg tror ikke AM2 endrer styrkegraden mellom Intel og AMD nevneverdig, uansett hvem som skulle lede, da den ikke ser ut til å ha noen voldsomme ytelsesmessige framskritt over s939.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg venter på benchmarks før jeg lar med rive med, men det jeg ville fram til er at jeg tror ikke AM2 endrer styrkegraden mellom Intel og AMD nevneverdig, uansett hvem som skulle lede, da den ikke ser ut til å ha noen voldsomme ytelsesmessige framskritt over s939.

5947614[/snapback]

Sokkelen i seg selv gjør nok ikke stort ytelsesmessig, men ettersom plattformen er klar for fremtidige kjerner så vil den være klart mer fremtidsrettet iforhold til sokkel 939. Utifra de benchmarks vi så langt har sett av "Conroe" så skyldes ytelsen nesten uten unntak at testene har blitt konstruert til å kjøre utelukkende i dens 4MB cache. Ganske sneidig gjort egentlig, men også som forventet, siden det effektivt viser "Conroe" i et best case-scenario (null cache miss) og K8 i et worst case-scenario (max cache miss) ettersom sistnevnte hele tiden må lese/skrive data til minnet istedet. I praksis betyr det at den reelle forskjellen ytelsesmessig blir svært liten mellom dagens K8 og "Conroe". Likevel er det forventet at AMD innen kort tid kommer til å gjøre noen tilsvarende grep med K8 som f.eks. å bedre ytelsen til L2 cachen, legge til en større L3 cache samt raskere minnekontroller(e). Ytelsen til cachen har som kjent betydelig innvirkning på heltallsytelsen, mens K8L-kjernen skal bedre flytetallsytelsen betydelig så jeg har veldig stor tro på ytelsespotensialet i AM2-plattformen.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg venter på benchmarks før jeg lar med rive med, men det jeg ville fram til er at jeg tror ikke AM2 endrer styrkegraden mellom Intel og AMD nevneverdig, uansett hvem som skulle lede, da den ikke ser ut til å ha noen voldsomme ytelsesmessige framskritt over s939.

5947614[/snapback]

Sokkelen i seg selv gjør nok ikke stort ytelsesmessig, men ettersom plattformen er klar for fremtidige kjerner så vil den være klart mer fremtidsrettet iforhold til sokkel 939.

 

Jada, AM2 er forsåvidt en greit evolusjonsmessig skritt, jeg nekter ikke på det, men for min egen del, om valget hadde stått mellom AMD og Intel i juni, så hadde neppe AM2-plattformen hatt vesentlig innvirkning på mitt valg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jada, AM2 er forsåvidt en greit evolusjonsmessig skritt, jeg nekter ikke på det, men for min egen del, om valget hadde stått mellom AMD og Intel i juni, så hadde neppe AM2-plattformen hatt vesentlig innvirkning på mitt valg.

5947727[/snapback]

Greit nok, men hvis noen skulle bygge en ny PC i juni så ville iallefall jeg anbefalt et hovedkort som er sokkel AM2-basert ettersom det utvilsomt er mest fremtidsrettet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg ville nå venta på både benchmarks og sammenligning av begge før jeg kjøper.

 

Og til begge er helt modne, barnesykdommer er synonymt med nye sokler og arkitekturer.

5947773[/snapback]

Enig, men det er vel liten grunn til å tro at selve sokkelen vil ha barnesykdommer. Når sokkel AM2-plattformen lanseres så vil det være på ganske modne brikkesett og prosessor-kjerner, mens det samme ikke er tilfelle for "Conroe". Det blir likevel spennende å se om Intel virkelig er i stand til å ta igjen AMD sitt solide forsprang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...