Gå til innhold

Test av Canon PowerShot S80


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Canon S-80 valgte jeg pga 1) vidvinkelobjektiv, 2) gode manuelle muligheter og 3) billedkvalitet. Konkurrentene er Ricoh (dårlig billedkvalitet), Panasonic LX1/Leica (for mye støy) og Fuji E900 (dårligere objektiv, ikke mer enn 32mm vidvinkel).

 

Testen her virker grei, bortsett fra et par ting:

1) Kameraet mangler RAW. Det synes jeg ikke er noen big deal på et kompaktkamera, og det hadde vel ikke fått så stor oppmerksomhet hvis ikke forgjengeren s70 hadde det. På de kompaktene som har RAW er funksjonen ofte ubrukelig i praksis, fordi det tar en evighet å skrive filene.

 

2) Søker. Søkeren er mye bedre enn på f.eks. Casio EXZ 750. På s80 er den faktisk brukbar.

 

3) LCD-skjermen. Denne synes jeg er veldig bra, til tross for litt liten oppløsning. Mye bedre å se på enn f.eks. Fuji E900 som også er nevnt i testen. Noe som ikke er nevnt i testen, er at man kan zoome inn 10 ganger, noe som gjør at man virkelig kan sjekke at bildet ble skarpt. På endel andre kameraer kan man bare zoome inn 4x, noe som er ubrukelig.

 

4) Lysstyrke. Det klages over lysstyrken på full tele. Men lysstyrken er ikke dårligere enn de fleste andre når man tar i betraktning at den har 3,6x zoom, ikke 3x som er vanlig.

 

Etter noen tids bruk er det de manuelle mulighetene jeg virkelig setter pris på. Her kan man endre ISO, eksponeringskompensasjon, sette manuell fokus etc etc på et blunk uten å gå inn i menyer.

 

Jan Erik

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...