Gå til innhold

Omtale av Lemmings (PSP)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt grei omtale, men de som har en psp nå hadde kanskje ikke amiga/pc/nes tidlig på 90tallet og fikk spillt denne perlen. Tror kanskje nye spillere vil ha større glede av denne versonen enn vi som faktisk spillte orginalen og husker hvor mange timer vi slet med visse nivåer.

Those where good times, good times. *sukk*

Lenke til kommentar

Syns egentlig anmeldere i dag bør tenke litt mer på helhetsinntrykket på et såpass gammelt spill, i stedet for å sammenligne spillet med de første versjonene. PSP er tross alt en helt ny arena, og jeg regner med at jeg har rett om jeg sier at aldersgjennomsnittet på konsollen er relativt lavt, slik at et flertall muligens aldri har hørt om Lemmings engang.

 

Jeg hadde forstått sammenligningene om det var en PC-versjon som hadde kommet, men i sammenligning med en håndholdt konsoll blir det noe rart.

 

Lemmings bør bedømmes etter den kvalitet spillet er, uavhengig av hvordan det var for 15 år siden.

Lenke til kommentar

Reagerer litt på at anmelder sier "akkurat det samme som før" for det blir litt feil å skal gå 15 år tilbake i tid og sammenligne et produkt fra Amiga med et produkt til PsP.

 

Som andre og har sagt, en del PSP eiere hadde kanskje ikke Amiga (slik som meg, men nå er ikke jeg en PSP eier heller) og vil heller ha en omtale om hvordan dette spillet fungerer til PSP fremfor nostalgiske tilbaketenkinger til Amigas tid.

 

Enkelte anmeldelser av spill som er "gjort før" synes jeg blir litt for objektivt anmeldt av anmelder. Leser for ofte om anmelders tilbaketenking til "gamle tider". Blir spillet da bedømt etter hvordan det er i forhold til den eldre utgaven eller blir det bedømt som et stand alone spill?

 

Gir meg bare litt betenkninger.

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at dere stusser litt, så jeg skal forsøke å forklare enda litt bedre her hva jeg mener.

 

Generelt ønsker vi på Gamer.no ikke å anmelde produktene for hva man forventer av dem, eller hvor mange utgaver av produktet som har kommet tidligere, men for nøyaktig hvor godt dette produktet oppleves, akkurat nå.

 

For å gjøre dette skikkelig, er det imidlertid en fordel å bygge på erfaring med sjangeren og med spillandskapet som helhet. Det betyr at hvert spill som kommer, påvirker helheten, og gjør noe med forventningene til hva spill kan være. Hver milepæl i spillhistorien setter noen nye forventninger til hva man bør kunne forvente i de påfølgende årene.

 

Det betyr igjen at Lemmings allerede har påvirket landskapet for denne typen spill for femten år siden. Om det kom et spill som var nesten likt Lemmings i dag, uten å gjøre noe spennende med formelen, ville det lett, på samme måte som PSP-versjonen nå, anses for å være litt gammeldags og uspennende.

 

Jeg opplever PSP-utgaven av Lemmings som et helt greit spill, og det er uten problemer i stand til å underholde og glede. Samtidig vet jeg at det er mange spill jeg ville foretrekke foran dette, delvis fordi mange av de tidlige brettene er så lette at de blir litt kjedelige, delvis fordi hele spillkonseptet føles stadig mer statisk. Skulle jeg spille hjemme, ville jeg foretrekke en utgave med musestøtte, og skal jeg på tur, vil jeg foretrekke andre (riktignok ganske annerledes) gåteknekkerspill som f.eks. Tetris, Meteos, Lumines, Phoenix Wright eller Another Code.

 

Kanskje burde jeg utdypet i omtalen hvorfor spillkonseptet, på tross av å være uten store feil, ikke oppleves som like spennende lenger. Beklager dette. Jeg ønsket ikke å være for negativ til spillet i saken, siden det strengt tatt ikke gjør så mye veldig galt, men det kan hende det gjorde at karakteren ble litt lav sett i forhold til den tekstlige holdningen til spillet.

 

For ordens skyld: Fem av ti er en middels god karakter her hos oss, og betyr at spillet vil være verd et kjøp for noen, men at mange like godt bør la det være. "Noen" vil i dette tilfellet være enten gamle Lemmings-fans som vet hva de går til (det samme spillet med noen ekstrabiter) -- eller folk som aldri har spilt Lemmings før og som liker å knekke harde nøtter. Jeg håper dette gikk frem av omtalen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...