Gå til innhold

Guide: Se film på mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et hodesett til telefonen er også smart å ha om du ikke vil kringkaste handlingen til alle rundt deg.
Kjipt nok å ikke få sove, men om noen i tillegg så Hotell Cæsar uten headsett ville jeg blitt meget irritert.

 

Som et lite tillegg kan jeg nevne iPod 5G. Denne har QVGA-skjerm på 2,5", 30 eller 60 GB, minijack-utgang og mye bedre batteritid enn de flere telefoner. I tillegg finner man flere serier ferdig konvertert på nettet, så om du har en iPod 5G er det null poeng å tulle med konvertering, minnekort og alt det der.

Lenke til kommentar
trenger ikke det der.

Har du en oppegående telefon med bluetooth eller wifi (eller rimlig 3g) kan du bare bruke orb.

 

http://www.orb.com

Mye bedre å streame i full kvalitet fra hjemmepcen.

5852977[/snapback]

Du skal streame via GPRS da eller? Tviler på at du har trådløst nett hjemme som når over land og strand.

 

En liten korreksjon i teksten:

3GPP-filene er komprimert med .H263-formatet for video, med AAC, mono, 44100 kHz lyd.

Mono 44100kHz tviler jeg på at man bruker, det er ihvertfall ikke noe poeng. 44100 er viss man kjører stereo. Med 22500kHz på hver kanal. Når du kjører mono behøver du med andre ord bare 22500kHz. Det menneskelige øret kan ikke høre stort annet uansett. :)

Lenke til kommentar

Ser jeg ei fornøyd filmtittende dame med en Sony Ericsson T630 i starten av artikkelen? :p

 

Som et lite tillegg kan jeg nevne iPod 5G. Denne har QVGA-skjerm på 2,5", 30 eller 60 GB, minijack-utgang og mye bedre batteritid enn de flere telefoner. I tillegg finner man flere serier ferdig konvertert på nettet, så om du har en iPod 5G er det null poeng å tulle med konvertering, minnekort og alt det der.

5851643[/snapback]

Det blir jo straks noen tusenlapper dyrere, og en god del mer å drasse på. Poenget var vel å få mest mulig glede (eller fjerne mest mulig kjedsomhet) med det utstyret man allerede har: mobilen.

 

Ellers synes jeg det er litt tullete å anbefale folk å betale flere hundre kroner for et program til konvertering når man får gjort samme jobben med gode og gratis programmer.

 

En liste med telefoner og anbefalte innstillinger hadde vært en fordel, men ellers synes jeg det en bra artikkel :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det skal da ikke være noe problem det, men det er mange programmer som konverterer dårlig.

Min egen mobil, en CX75, har mye svakere maskinvare enn SXG75, og den klarte en .mp4-video helt fint, bortsett fra at den ikke takler veldig lange filmer.

Det kan løses ved å dele filen opp etterpå, men jeg har til gode å finne et program som klarer det med slike filer.

 

 

Ellers synes jeg det er litt tullete å anbefale folk å betale flere hundre kroner for et program til konvertering når man får gjort samme jobben med gode og gratis programmer.

 

Noen å anbefale som oppfyller kravene?

1.Konverterer til mp4-video

2.Framerate på 25

PVauthor, som ikke er gratis, gjør jobben supert, spørs om jeg likevel skal kjøpe det. (30 dagers trial)

Lenke til kommentar
En liten korreksjon i teksten:
3GPP-filene er komprimert med .H263-formatet for video, med AAC, mono, 44100 kHz lyd.

Mono 44100kHz tviler jeg på at man bruker, det er ihvertfall ikke noe poeng. 44100 er viss man kjører stereo. Med 22500kHz på hver kanal. Når du kjører mono behøver du med andre ord bare 22500kHz. Det menneskelige øret kan ikke høre stort annet uansett. :)

5853311[/snapback]

 

Tallet 44100 Hz refererer til samplingraten og ikke lydfrekvensen. Jo høyere samplingrate, jo mer korrekt høres lyden ut i det mennesklige øret. Hvorvidt du spiller av i stereo eller mono er uinteressant. En lydstrøm på 44100 Hz i stereo gjenskaper denne samplingsraten i begge lydkanaler, og deles ikke på begge kanalene slik at det blir 22500 Hz i hver kanal slik som du antyder.

 

Frekvenser som oppfattes av det mennesklige øret er noe helt annet. Vi kan høre (grovt sett) mellom 15 og 20 000 Hz, altså mellom 15 Hz og 20 kHz.

 

Om en samplingsrate under 44100 Hz er for dårlig eller greit nok, er opp til hver enklet å avgjøre.

 

For en nærmere forklaring av hvordan lyd digitaliseres og reproduseres som et analogt signal, sjekk denne siden.

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar

Flott artikkel, men jeg må ærlig si konverteringsprogrammene som ble brukt er aldeles elendige hvis det tar ca 100 MB på en halv time. jeg har konvertert med SmartMovie (riktignok for Symbian da), og ikke med god, men akseptabel lyd og bildekvalitet fikk jeg 1 og en halv time film inn på 65 MB. Konverterte Terkel i knipe, og den tok ca 60 MB. Siden det er en animasjonsfilm er man ikke avhengig av kvailtelet så mye, siden det ikke blir så stor forskjell. Filformaten var .avi :)

Lenke til kommentar
Flott artikkel, men jeg må ærlig si konverteringsprogrammene som ble brukt er aldeles elendige hvis det tar ca 100 MB på en halv time. jeg har konvertert med SmartMovie (riktignok for Symbian da), og ikke med god, men akseptabel lyd og bildekvalitet fikk jeg 1 og en halv time film inn på 65 MB. Konverterte Terkel i knipe, og den tok ca 60 MB. Siden det er en animasjonsfilm er man ikke avhengig av kvailtelet så mye, siden det ikke blir så stor forskjell. Filformaten var .avi :)

5856051[/snapback]

 

Som artikkelen nevner, så får man gjerne bedre kvalitet på mindre plass om man har en smarttelefon med dedikert avspillerprogramvare.

 

Smartmovie som du bruker benytter seg av Xvid-codec, som er mye mer plasseffektiv enn MPEG-4. Siden du har en smarttelefon, kan du også utvide videostøtten. Dette er vanskelig på en vanlig telefon. Til gjengjeld krever dekoding av Xvid mer prosessorkraft, og vanlige telefoner har ofte ikke så mye å stille opp med på prosessorfronten.

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

Lenke til kommentar

44100kHz er sinnsykt høy samplerate. Ingenting per i dag kan bruke dette. Hverken PC eller mobiltelefon. (22500kHz er heller ikke halvparten av 44100kHz)

 

Noen bør sjekke hva de skriver :)

 

Har forøvrig testet video på Samsung D600E. Funket fint, men fikk max 15fps. Støtter fullskjerm og stereo.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
44100kHz er sinnsykt høy samplerate. Ingenting per i dag kan bruke dette. Hverken PC eller mobiltelefon. (22500kHz er heller ikke halvparten av 44100kHz)

 

Noen bør sjekke hva de skriver :)

 

Har forøvrig testet video på Samsung D600E. Funket fint, men fikk max 15fps. Støtter fullskjerm og stereo.

5858094[/snapback]

 

Mye feilinformasjon her! :hmm:

 

Med en samplingrate på 44100 _Hz_ (Vet ikke om det var skrivefeil fra din side) kan man gjengi frekvenser fra 0-22050 Hz, altså halvparten av samplingrate. Går man fra stereo til mono er det først og fremst bitraten som går ned, men man kan selvsagt også velge å halvere samplingrate, men dette resulterer selvsagt i grøtete lyd uten noe høye toner. 22 050 Hz samplingrate fungerer fint til tale, fordi frekvensene i tale stort sett ikke overstiger 10 kHz.

 

Det er også verdt å merke seg forskjellen på Stereo og Joint Stereo. Sistnevnte koder den ene kanalen, og lar den andre kanalen bestå av forskjellene fra den første. Slik sparer man mye plass. JS er det som hovedsakelig brukes i komprimert lyd.

Lenke til kommentar
Flott artikkel, men jeg må ærlig si konverteringsprogrammene som ble brukt er aldeles elendige hvis det tar ca 100 MB på en halv time...fikk jeg 1 og en halv time film inn på 65 MB.

Det er ikke noe problem å gjøre fila mindre, for filstørrelsen hører direkte sammen med bitraten. I eksemplene bruker de 256 og 384 kbps som er brukbare størrelser for QVGA mtp at tvserier og filmer som vanligvis er 3-4 ganger så store (mengde pixler) pleier å encodes med omtrent 1000 kbps. Din film har en bitrate på 96 kbps for både lyd og bilde og nok derfor QCIF oppløsning, 10 FPS med mono lyd, noe som for min del hvertfall er totalt ubrukelig.

 

Smartmovie som du bruker benytter seg av Xvid-codec, som er mye mer plasseffektiv enn MPEG-4.

XviD er MPEG4.

 

Program til og konventere til VMW filer da?

WMV vil du/vi ikke ha noe av.

PocketDivXEncoder kan encode til XviD/DivX og har et brukervennlig GUI.

http://divx.ppccool.com/

Og TCPMP til avspilling.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...