Gå til innhold

TEST: Esi nEar 05 og SW10K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående bassgjengivelsen ved 30Hz: Det er viktig å huske på at menneskeøret ikke på langt nær er like følsomt for 30Hz sammenliknet med 50Hz, så 30Hz vil dermed høres mindre høylydt ut enn f.eks. 50Hz ved en slik test selv om høyttaleren er "perfekt" med tanke på å gjengi lyden korrekt/nøytralt (det er ikke dermed sagt at denne er det vel og merke). Nå er ikke jeg noen ekspert på studiomonitorer, men jeg antar de bør spille av lyden mest mulig nøytralt?

 

Denne figuren illustrerer i allefall hvor følsomt menneskeøret er for de forskjellige frekvensene (hentet fra denne artikkelen).

 

Legg merke til at man i følge denne grafen ved 30Hz må ha et lydtrykk på ca 70 dB for å høre noe som helst, mens man ved 50Hz klarer seg med litt over 40 dB. En ganske ekstrem forskjell med andre ord, med tanke på at decibelskalaen er logaritmisk bygget opp. Så poenget mitt er at det er helt normalt at denne subwooferen tilsynelatende spiller med et langt lavere lydtrykk ved 30Hz enn ved 50Hz, forutsatt at lyden skal gjengis nøytralt i allefall.

Lenke til kommentar

Toppen rundt 120Hz er nok stående bølger. Tipper en vegg-til-vegg avstand på 2.8-3.0 m i testrommet dere har brukt... har selv near05 og en kraftig topp rundt 130Hz i et lite, dårlig isolert rom. Løsning: parametrisk equalizer insert på masterutgangene (-15dB / 130Hz / min. båndbredde). Har også en insert med low shelf eq +5db under 80Hz for å få litt mer trøkk i bånn. Låter ok med 4-strengs bassgitar, men med 5-strengere og dyp synthbass behøver man en sub.

 

Deler forøvrig artikkelforfatterens inntrykk av nEar05 exp (har ikke testet suben), men har aldri spilt så høyt at øvre mellomtone/nedre diskantregisteret har vært plagsomt. Nøytrale er et dekkende ord. Kjøpte mine på kampanje på Procom for 1800 kr, brukes sammen med EMU 1820.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
I hva slags rom testet dere monitorene i? Dere er vel klar over at det har ganske mye å si for hvor nøyaktig frekvensresponsen er, spesielt i den nedre skalaen?

5849009[/snapback]

 

Ja, testen kunne kanskje vært litt mer vitenskaplig anlagt, iogmed at det er studimonitorer som testes.

 

AtW

Lenke til kommentar

muligens dumt spørsmål

 

Hvis jeg kjøper disse høyttalerne, og kjøper meg et internt lydkort istedenfor eksternt. Hvordan får jeg koblet mikrofonen til lydkortet?

 

Er jo bare slike midi utganger osv på lydkortene for studio, mens på microfonen så er det en slik multiplugg eller hva det heter, sånn stor en.

 

trenger man en overgang? og eventuelt hvilken?

Lenke til kommentar
muligens dumt spørsmål

 

Hvis jeg kjøper disse høyttalerne, og kjøper meg et internt lydkort istedenfor eksternt.  Hvordan får jeg koblet mikrofonen til lydkortet?

 

Er jo bare slike midi utganger osv på lydkortene for studio, mens på microfonen så er det en slik multiplugg eller hva det heter, sånn stor en.

 

trenger man en overgang? og eventuelt hvilken?

5849929[/snapback]

Ikke et dumt spørsmål, men litt uklart formulert ..:)

 

Kan du forklare litt bedre hva du vil.

 

Studiolydkort har som regel bare linjenivå innganger, så om du vil koble på en mic trenger du en mikrofonforforsterker. Det aller billigste alternativet der, er (så vidt jeg ser) en av de rimeligste Behringer mixerene og prisene går derifra og omtrent ubegrenset oppover....

 

Hjalp dette, eller var det noe annet du lurte på?

 

M.

 

Hmm,. dette begynner vel å bli litt off-topic for dette emnet og burde heller få en egen tråd under lydkortforumet...

Lenke til kommentar
muligens dumt spørsmål

 

Hvis jeg kjøper disse høyttalerne, og kjøper meg et internt lydkort istedenfor eksternt.   Hvordan får jeg koblet mikrofonen til lydkortet?

 

Er jo bare slike midi utganger osv på lydkortene for studio, mens på microfonen så er det en slik multiplugg eller hva det heter, sånn stor en.

 

trenger man en overgang? og eventuelt hvilken?

5849929[/snapback]

Ikke et dumt spørsmål, men litt uklart formulert ..:)

 

Kan du forklare litt bedre hva du vil.

 

Studiolydkort har som regel bare linjenivå innganger, så om du vil koble på en mic trenger du en mikrofonforforsterker. Det aller billigste alternativet der, er (så vidt jeg ser) en av de rimeligste Behringer mixerene og prisene går derifra og omtrent ubegrenset oppover....

 

Hjalp dette, eller var det noe annet du lurte på?

 

M.

 

Hmm,. dette begynner vel å bli litt off-topic for dette emnet og burde heller få en egen tråd under lydkortforumet...

5850168[/snapback]

 

Ja det hjalp, men litt kjipt.. sku ønske jeg kunne bare koblet microfonledningen direkte til pcn, mest praktisk slik.

Hadde en slik eurotrack engang, men den ble stjelt.

Lenke til kommentar

Joa, greit med færrest mulig bokser, men jeg vet i hvert fall ikke om noen interne lydkort med en mikrofonforsterker som kan brukes til noe seriøst. Hvis micforsterkeren i kortet er god nok for ditt bruk, trenger du en overgang XLRhun -> minijack han, det går sikkert an å få kjøpt en slik, eller om du kjenner noen som kan lodde bør du kunne få laget en.

 

Hvis ikke du har gjort det allerede, lag en post i lydkortforumet og spør om noen vet om en liten ren mokrofonforforsterker til en fornuftig pris. Det burde finnes noen slike ikke nevneverdig større enn en XLR-plugg, men jeg har aldri funnet noe... (og jeg har vært på jakt, men det ligger vel an til at det blir en behringer 805 på meg til de prosjektene hvor jeg ikke gidder å bruke den store mixeren)

 

M.

Lenke til kommentar
Joa, greit med færrest mulig bokser, men jeg vet i hvert fall ikke om noen interne lydkort med en mikrofonforsterker som kan brukes til noe seriøst. Hvis micforsterkeren i kortet er god nok for ditt bruk, trenger du en overgang XLRhun -> minijack han, det går sikkert an å få kjøpt en slik, eller om du kjenner noen som kan lodde bør du kunne få laget en.

 

Hvis ikke du har gjort det allerede, lag en post i lydkortforumet og spør om noen vet om en liten ren mokrofonforforsterker til en fornuftig pris. Det burde finnes noen slike ikke nevneverdig større enn en XLR-plugg, men jeg har aldri funnet noe... (og jeg har vært på jakt, men det ligger vel an til at det blir en behringer 805 på meg til de prosjektene hvor jeg ikke gidder å bruke den store mixeren)

 

M.

5851291[/snapback]

 

takk. la inn en post der

Lenke til kommentar

jeg skulle gjerne likt å sett noen frekvensgrafer osv.

når det gjelder "crisp" og "veldeffinert" bass, er dette ofte et tegn på subben in forvrenger som julig, og det er harmoniske frekvenser inne i bildet du hører. i allefall er det vanlig at folk som ikke helt vet hva de snakker om ser ting på denne måten, men siden du er musiker osv er dette sikkert ikke saken her? men hva mener du med "crisp" og "veldefinert" bass?

 

bruker selv 2 lukkede subber basert på peerless XLS 12', med et tilnærmet flatt frekvensløp ned til 20hz, med lav forvrengning både fra element og basser. det er verken *punch*, *crisp* eller andre preg ved de, de komplimenterer annlegget strålende, du ville ikke vite de var der om ikke hadde sett størelsen på de to andre høytalerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...