Gå til innhold

Turion-dobbelkjerne i mai


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Spennende... ("Snorreh" allerede har meldt om dette i forumet).

Skal bli interessant å se noen "benchmarks"/tester mot Intel's "Core Duo".. og om disse (Turion X2) blir å få til "dekstop-hk".. :thumbup:

Lenke til kommentar
Spennende... ("Snorreh" allerede har meldt om dette i forumet).

5803572[/snapback]

Jeg gjentar meg gjerne her for nye lesere siden jeg synes dette er ganske stort:

 

Jeg har lenge sett frem til lanseringen av sokkel S1 og Turion 64-X2, og det ser absolutt ut at det var verdt å vente på for å bruke et velkjent Hansa-uttrykk. Spesielt imponerende blir Turion 64-X2 MT-42 som er en skikkelig dobbelkjerne-prosessor på 1.8GHz med 2MB L2 cache og en Vcore på 1.075 og en maks TDP på 25W (!), noe som jeg synes er en stor bragd for en prosessor som bare er produsert på en 90nm-prosess. Uten at jeg vet det helt sikkert, så regner jeg med at den ytelsesmessig vil være bedre enn dagens Turion 64 ML-34 (1.8GHz, 1MB L2 cache) på enkelttrådete applikasjoner. Det lover uansett sinnsykt bra for fremtiden, spesielt ettersom AMD ennå har til gode å gå over til 65nm-produksjon for her er det fortsatt mye forbedringer å hente både mhp. bedre ytelse og lavere effektforbruk! :yes:

 

Skal bli interessant å se noen "benchmarks"/tester mot Intel's "Core Duo".. og om disse (Turion X2) blir å få til "dekstop-hk"..  :thumbup:

5803572[/snapback]

Jeg har ennå ikke sett noen desktop-hovedkort for sokkel S1 (bortsett fra referanse-plattformen til AMD-Nvidia da), men jeg ser ikke bort ifra at det kommer hvis det viser seg å være et marked for det da. Samtidig som Turion 64-X2 lanseres så vil også den nye mobile referanseplattformen "Yamato" fra AMD bli lansert. Mer om den her:

http://www.channelregister.co.uk/2005/12/1...amato_centrino/

http://www.pcwelt.de/news/hardware/133306/index.html

 

Flere bilder fra AMDs demo i Japan i desember ifjor her:

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1215/amd.htm

 

Dette blir kjempespennende for endelig får vi det som så mange har ventet lenge på - et reelt alternativ til Intel Centrino-plattformen som også er bedre på de aller fleste områder. Sokkel S1 og "Yamato"-plattformen blir det første håndfaste resultat av AMD sin 2004-satsning på et designsenter for bærbar-teknologi i Japan. De planlegger forøvrig også å komme med en helt ny mobil kjerne trolig allerede til neste år (se vedlagt bilde) så det lover absolutt meget bra for fremtiden :)

post-31901-1143197552_thumb.jpg

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Skulle likt å sett benchmarktest etterhvert mellom Turion 64 x2 og Intels tilsvarende Core Duo 64 bit (er det ikke Merom prosessoren heter?).

 

Er ganske hypp på en laptop med dualcore og 64bit til høsten eller vinteren, så er ganske spent på forskjellene - spesielt i strømforbruk. Vil jo helst ha et skjermkort som duger, og da bør ikke prosessoren dra for mye kraft... Håper det ikke blir altfor langt mellom de maskinene som har 64 bit prosessor med dual core og heftig skjermkort - og minst tre timers batteritid ved bruk. :dribble:

Lenke til kommentar
Den hørtes bra ut. Håper inderlig AMD kommer seg godt inn i bærbar markedet og!

Lurer på når man kommer til å få brukt 64bits delen av AMD CPUene. :hmm:

5804982[/snapback]

Når? Det er mange som bruker det. Windows XP finnes for 64bits prosessorer, og den gir merkbar ytelsesforskjell. Ulempen er driverproblemer (i noen tilfeller). Linux har støttet 64bit i lange tider.

 

Det var da enda godt at noen lager en "skikkelig dobbelkjerne-prosessor som også er bedre på de fleste områder". :roll:

5804603[/snapback]

Hvem sa det? Ikke jeg iallefall :roll:

5805439[/snapback]

Du vet at enkelte tolker ting på sin egen måte ;)
Lenke til kommentar
Det var da enda godt at noen lager en "skikkelig dobbelkjerne-prosessor som også er bedre på de fleste områder". :roll:

5804603[/snapback]

Hvem sa det? Ikke jeg iallefall :roll:

5805439[/snapback]

 

 

ikke det?

Spesielt imponerende blir Turion 64-X2 MT-42 som er en skikkelig dobbelkjerne-prosessor på 1.8GHz

Dette blir kjempespennende for endelig får vi det som så mange har ventet lenge på - et reelt alternativ til Intel Centrino-plattformen som også er bedre på de aller fleste områder.

 

 

men kan jo hende jeg tolker det feil da :)

Lenke til kommentar
Det var da enda godt at noen lager en "skikkelig dobbelkjerne-prosessor som også er bedre på de fleste områder". :roll:

5804603[/snapback]

Hvem sa det? Ikke jeg iallefall :roll:

5805439[/snapback]

 

 

ikke det?

Spesielt imponerende blir Turion 64-X2 MT-42 som er en skikkelig dobbelkjerne-prosessor på 1.8GHz

Dette blir kjempespennende for endelig får vi det som så mange har ventet lenge på - et reelt alternativ til Intel Centrino-plattformen som også er bedre på de aller fleste områder.

 

 

men kan jo hende jeg tolker det feil da :)

5824068[/snapback]

Ja, det er stor forskjell på prosessor og plattform (brikkesett + grafikk + WLAN). Men jeg har jo lagt merke til at flere blander dette sammen, f.eks. uttalelser om "Centrino-prosessor" o.l. :p

 

Når det er sagt så står jeg inne ved de utalelsene du siterer meg for og jeg konkretiserer gjerne hvis det er ønskelig :cool:

Lenke til kommentar
Sjekk denne nyheten om Merom. Blir spennende å se hva de mye Turion-CPU'ene kan gjøre med dette...  :cool:

 

Sitat fra Conroe-tråden på xs.org:

 

AMD's gonna get ownd here

I can see it now, a big hole for them to jump out of after this

If these really do 25 @ 2ghz this is gonna be some sick sheetz..

5837414[/snapback]

 

 

 

en yonah gjør omentrnt det samme på rundt 2,4 ca... uansett fete greier :thumbup: krysse fingrene for at de klarer og lage en cpu med normal varme utvikling også da

Lenke til kommentar
Sjekk denne nyheten om Merom. Blir spennende å se hva de mye Turion-CPU'ene kan gjøre med dette...  :cool:

 

Sitat fra Conroe-tråden på xs.org:

 

AMD's gonna get ownd here

I can see it now, a big hole for them to jump out of after this

If these really do 25 @ 2ghz this is gonna be some sick sheetz..

5837414[/snapback]

Kommer ikke "Merom" først i fjerde kvartal i år da? Turion 64-X2 skal såvidt jeg vet posisjoneres mot Intel Core Duo. Jeg ville uansett ikke satt troverdigheten min på spill ved å tro på spindoktorer som FUGGER & co. Hadde jeg ikke visst bedre så skulle jeg trodd at de jobbet for Intel :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sjekk denne nyheten om Merom. Blir spennende å se hva de mye Turion-CPU'ene kan gjøre med dette...  :cool:

 

Sitat fra Conroe-tråden på xs.org:

 

AMD's gonna get ownd here

I can see it now, a big hole for them to jump out of after this

If these really do 25 @ 2ghz this is gonna be some sick sheetz..

5837414[/snapback]

Kommer ikke "Merom" først i fjerde kvartal i år da? Turion 64-X2 skal såvidt jeg vet posisjoneres mot Intel Core Duo. Jeg ville uansett ikke satt troverdigheten min på spill ved å tro på spindoktorer som FUGGER & co. Hadde jeg ikke visst bedre så skulle jeg trodd at de jobbet for Intel :roll:

5837710[/snapback]

 

Hehe.. :!:

..du har ett klart poeng der Snorreh..., men det er nok ett par-tre som vil antyde at du jobber for motparten.. eller ihvertfall *mot* "bunny-Ottelini" et.co (ref. tåpelig PR-stunt med mr.Apple.. Steve Jobs ved lansering av Mac-duo)..

Uansett.. det er mange spennende nyheter for en som er "litt" opphengt i benchmarks etc... uansett hva som står på CPU :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hehe.. :!:

..du har ett klart poeng der Snorreh..., men det er nok ett par-tre som vil antyde at du jobber for motparten.. eller ihvertfall *mot* "bunny-Ottelini" et.co (ref. tåpelig PR-stunt med mr.Apple.. Steve Jobs ved lansering av Mac-duo)..

5839521[/snapback]

Jeg jobber ikke for hverken Intel eller deres konkurrenter, og har ingen planer om å gjøre det heller. Hvis mitt standpunkt er uklart for deg så skal du få det inn med teskje her og nå: Jeg er for innovative løsninger, men først og fremst så er jeg for fri konkurranse i databransjen. Kall meg gjerne en fanboy av konkurranse om du vil. Derfor støtter jeg først og fremst dem som driver bransjen fremover og boikotter dem som er imot fri konkurranse eller på en eller annen måte setter kjepper i hjulene for konkurranse på like vilkår. Jeg har heller aldri lagt skjul på at jeg anser Intel som en av de aller største verstingene i bransjen, og derfor kunne det ikke falle meg inn å støtte dem på noen som helst måte. Min måte å behandle Intel på er forøvrig nøyaktig den samme måten som Intel selv behandler sine konkurrenter på, tro det eller ei. Med et årlig budsjett på 300 millioner dollar til markedsføring, så klarer Intel seg likevel utmerket uten min hjelp :cool:

 

Uansett.. det er mange spennende nyheter for en som er "litt" opphengt i benchmarks etc... uansett hva som står på CPU :)

5839521[/snapback]

Klart det, men jeg har ikke de helt store forhåpningene ettersom det tross alt er snakk om xs.org og da begrenser benchmarks seg som regel til Super-PI, 3DMark, o.l. som stort sett bare har relevans for dem som driver med overklokking.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg jobber ikke for hverken Intel eller deres konkurrenter, og har ingen planer om å gjøre det heller.  Hvis mitt standpunkt er uklart for .. <snip>

 

Ditt standpunkt er ikke uklart for noen.. "teskjemodus" derimot er nok noe du må trene mye på .

For min del må du gjerne "slå på stortromma" hele tiden.. :)

 

Uansett.. det er mange spennende nyheter for en som er "litt" opphengt i benchmarks etc... uansett hva som står på CPU :)

5839521[/snapback]

Klart det, men jeg har ikke de helt store forhåpningene ettersom det tross alt er snakk om xs.org og da begrenser benchmarks seg som regel til Super-PI, 3DMark, o.l. som stort sett bare har relevans for dem som driver med overklokking.

5839648[/snapback]

 

Hvilke forhåpninger du sikter til kan jeg ikke se har noen relevans til kommende nyheter på CPU-fronten... annet enn at du evt. håper at Intel leverer ubrukelig søppel som blir slått i støvlene av det AMD kommer til å levere? Alternativt at "markedet" velger bort Intel.. noe som jo er en helt legitim forhåpning når man til de grader er imot denne produsenten...

Det er dog helt korrekt at xs.org/"klientellet der" har størst relevans til de som "driver med" overklokking.. dvs. tilsvarende 70? 80? 90? nn?? prosent av de som frekventerer diverse tråder her på hw.no.

Slikt "klientell" bryr seg trolig like mye om det er AMD/Intel som står på HS.. som en gj.snittlig hore bryr seg om kundene sine..

Det som teller er ny pers i OC og "konge-på-haugen"/skrytetråd i ett-eller-annet-forum ..f.eks. her på hw.no.

:D

Ad topic:

Det kan se ut som om "super-turion" blir forsinket... noe som kan gi Intel en gylden sjanse til å tilrane seg tapte markedsandeler såfremt de "leverer varene".

Trist...men en mulig konsekvens av å være for sein med lansering (rev. Nvidia vs. ATI).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...