Gå til innhold

Fysikkprosessering med SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en liten oppklaring. Artikkelen fremstiller det slik at det Havok FX kun fungerer på NVIDIA /SLI. Men det er ikke tilfelle...

 

Sitat fra Firing Squad:

 

"Firing Squad: How closely has Havok been working with ATI and NVIDIA to make sure their GPUs will work with Havok FX?

 

Jeff Yates - Havok FX is architected to run on current generation GPUs that fully support Shader Model 3.0. Both companies are familiar with our physics technology. But we’ve had the opportunity to work very closely with Nvidia on Havok FX and are extremely excited about the progress we’ve made together, especially with GeForce 7900 configurations in SLI mode. We’ll be showing a demo in the Nvidia booth at the GDC conference. "

Lenke til kommentar

Systemkrav

Minimum: geforce 7600GS

Anbefalt: geforce 7900GTX SLI

 

Ja, det vil ha nytte for vanlige brukere i form av støtte for avanserte effekter i fremtidige spill.

 

Currently, dynamic load balancing is not yet possible. So, the second GPU is either used entirely to process effects physics, or graphics. But NVIDIA is working on a load balancing model that will allow maximum use of both GPUs.

Jeg regner med at dynamisk lastbalansering er noe som kommer på plass i senere drivere.

 

Ellers vil jeg si at dette var egentlig forventet. GPU egner seg svært mye bedre til slike fysikkoppgaver enn CPUer, og PhysX sin løsning med et eget PCI-kort kan sammenlignes med situasjonen i 3D-kortenes barndom: To separate kort, ett til 2D og ett til 3D. Disse smeltet jo som kjent sammen til ett kort med begge egenskapene etter hvert. Fysikk + grafikk egner seg veldig godt å samle på ett kort på samme måte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dravagon:

Like SLI, SLI physics will come with optimized profiles for various games that support it, but it's not necessary. As long as the game and driver supports SLI physics, it should work out of the box.

Optimaliserte profiler betyr nok at det settes av en optimal del til fysikk. F.eks om man normalt ville fått 120FPS i et spill og skjermen bare viser 60 FPS så kan overskuddskapasiteten heller brukes på fysikk enn på bilder som ikke blir vist på skjermen likevel.

 

En annen ting er at skjermkort er i ferd med å bli så kraftige at utviklingen går forbi behovet for høy oppløsning. For bare 6 år siden ga de råeste grafikkløsningene 50FPS i den "høye" oppløsningen 1024x768, et par år senere var det 70FPS og 1280x1024 som gjalt, og ennå et par år senere var det 1600x1200. Nå yter svært mange spill mer enn godt nok på 1920x1200 på de råeste grafikkløsningnene. GPU-kapasitet er i ferd med å løpe fra de oppløsningene folk har. Noe må de jo bruke kapasiteten til for at det skal være vits for oss å stadig oppgradere grafikkortene våre.

 

Yes, believe it or not, NVIDIA intends to have physics processing offloaded from the CPU to their GPUs. This will increase the work being done by their top GPUs which are already CPU-limited and reduce their performance dependency on the CPU.

 

Ultimately, NVIDIA hopes this will drive up demand for their high-end GPUs. Of course, NVIDIA is emphasizing on SLI configurations for this feature. Hence, the name SLI Physics.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke helt uenig med Dragavon, på den annen side vet vi enda ikke hva prisen blir på Physix-kortet..

Jeg kjente forresten hårene reiste seg i nakken da jeg leste artikkelen, jeg er så utrolig spent på hva dette kan resultere i på spill i løpet av de nærmeste årene. Potensialet er i alle fall enormt!

 

Men et lite spørsmål til slutt: Hva er ytelesen for en GPU fremfor en PPU? PhysX er tross alt konstruert for en bestemt ting og GPU'en er optimalisert for grafikk. Mulig mye er ganske likt, men nå kan ikke jeg så mye på den nivået av hardwaren..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Å kjøpe SLI for så å bruke det ene kortet på fysikk blir litt merkelig synest eg. Men det gjenstår jo å se kordan det vil fungere i praksis da.....

5786555[/snapback]

Heftig fysikk kan jo være minst like viktig for spillopplevelsen som heftig grafikk, spør du meg. Jeg venter i spenning på dette, men jeg må si at jeg liker utviklingen.

Lenke til kommentar
Å kjøpe SLI for så å bruke det ene kortet på fysikk blir litt merkelig synest eg. Men det gjenstår jo å se kordan det vil fungere i praksis da.....

5786555[/snapback]

Heftig fysikk kan jo være minst like viktig for spillopplevelsen som heftig grafikk, spør du meg. Jeg venter i spenning på dette, men jeg må si at jeg liker utviklingen.

5786683[/snapback]

 

 

 

spill er vel nesten bare fysikk...? vektorer i alle himmelretninger.

Lenke til kommentar
Men et lite spørsmål til slutt: Hva er ytelesen for en GPU fremfor en PPU? PhysX er tross alt konstruert for en bestemt ting og GPU'en er optimalisert for grafikk. Mulig mye er ganske likt, men nå kan ikke jeg så mye på den nivået av hardwaren..

5786608[/snapback]

Begge deler jobber med massivt parallelle flyttallsberegninger og er veldig likt. Ytelsen vet jeg ikke noe om bortsett fra noen veldig lite sammenlignbare påstander fra begge kanter:

  • Nvidia lover 10 ganger ytelseforbedring over CPU i sin egen fysikk-test.
  • Ageia lover flere hundre ganger økt ytelse over CPU i sine egne tester.

Ageia sin PhysX skal ha 125 millioner transistorer og produseres foreløbig på 130nm, mens geforce 7900GTX har 278 millioner transistorer og produseres på 90nm, noe som betyr ca samme størrelse på brikkene og ca samme produksjonskostnader per brikke. I tidligere diskusjoner har det blitt estimert en pris på 1500-2500 kr for Ageia-kortet. Dobbelt så mange transistorer og bedre produksjonsteknikk tyder på at Nvidia har bedre ytelse per klokkesyklus og bedre klokkefrekvens, men merk at dette er veldig usikre tall.

 

Uansett så er jeg mer fan av løsningen med fysikk og grafikk på samme kort enn to separate kort.

Lenke til kommentar
Er PhysX kortene kommet i handelen, og er ikke dette vesentlig billigere enn et skjermkort da? :hmm:

5786796[/snapback]

 

http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/di...128195458.html:

The cards based on the new AGEIA PhysX processor were supposed to start sampling in Q3 2005, and emerge in retail in Q4 at the price between $249 and $299

 

Det er jo vesentlig billigere en et high end kort..

 

Og skal man ha det yppersete ville det være mest logisk å ha ett dedikert kort og latt SLI vert SLI.

Lenke til kommentar
Er PhysX kortene kommet i handelen, og er ikke dette vesentlig billigere enn et skjermkort da? :hmm:

5786796[/snapback]

Tror de er forsinket igjen... Først var det vel Q1 2006, så har det blitt Q3 2006 mener jeg.

 

Er kjekt å kunne få det i GPU isteden. Så slipper vi enda et PCI-kort. PCI slotter er jo ikke noe det er for mye av på nye PC'er.

Lenke til kommentar

En ting er antall PCI-porter, men siden vifta på skjermkortet står nedover i kabinettet og skal man ha litt luft rundt der så mister i alle fall jeg to kortplasser..

PhysX-kortet kommer vel kanskje med vifte det også og da blir'e trangt om plassen. Synd BTX ikke ble noe stor suksess, det kunne i alle fall hjulpet noe. Men nok om det, tilbake til fysikkens verden.

 

Det er vel allerede lansert noen titler som skal støtte PhysiX. Er fysikken kodet på en sånn måte av Havoc kan brukes i samme applikasjon? Dvs mot f.eks noe directX aktiv greier?

Blir for dumt hvis man bygger opp to leire og havner i en HDDVD/BLURAY krig.. (av litt mindre dimensjoner selvsagt, med prinsippet er det samme)

Lenke til kommentar
Og skal man ha det yppersete ville det være mest logisk å ha ett dedikert kort og latt SLI vert SLI.

5786843[/snapback]

Det er sant. Riktignok under forutsetning av at SLI pluss et dedikert kort faktisk yter bedre til både grafikk og fysikk enn SLI med lastbalansering. En forutsetning jeg gir høye odds for, men som ikke er 100% sikker.

 

Men for de som tenker pris/ytelse er spørsmålet langt mer åpent. Jeg gir gode odds for at SLI med lastbalansering på de nest beste eller tredje beste skjermkortene gir mest for pengene og en god kombinasjon av fysikkytelse og grafikkytelse. For øyeblikket: geforce 7900GT SLI eller 7600GT SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...