Gå til innhold

Mega Player med solcelle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor er det man som regel har spillerene? I lomma. Sist jeg sjekket var det ikke spesielt mye sol nedi der.

 

Bortkasta penger. Det hadde vært bedre om de brukte mer penger på selve batteriet.

5747251[/snapback]

 

Og som oftest prøver man å ha det mørkt der man ser på filmen også.

 

AtW

Lenke til kommentar

tja, det er jo ett alternativ i det minste. da spesiellt egnet til lengre reiser hvor en sitter mye stille. i stedet for å ha spilleren i lommen så kan en da legge den i vinduet eller lignende for å bli ladet...

 

og funker ikke disse solcellene også på lys fra lyspærer og lignende (om en kansje ikke like bra)?

Lenke til kommentar

Et solcellepanel genererer grusomt lite strøm under normale forhold. Selv om et slikt lite panel lå midt i brennheit mid-dags sol, så hadde det vært ytterst lite strøm som ble produsert.

 

Kaaanskje en flash-basert kunen fått ladet seg opp en liten time eller to om den lå i vinduskarmen en halv dag, men for en bærbar PC som bruker flere størrelsesordener mer strøm ville det vært en dråpe i havet. Hvem gidder vel la PCen lige i solen i timevis for å lade den opp for 5-10 minutters ekstra bruk?

 

Nei takk, gi meg heller brensells-celler...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Den såkalte solarkonstanten er ca 1366 W/m2. Det er målt utenfor jordens atmosfære, her nede ligger det opptil 1000 W/m2 ved ekvator, i tillegg er ikke solceller så fryktelig effektive, typisk 12% for de som er allment tilgjengelige(opptil 30% på lab-eksemplarer).

 

Et panel på 15*20 cm (ca A5) gir da: 1000*0.15*0.20*0.12 = 3.6W

 

Ikke mye å skryte av nei :p

Lenke til kommentar

Hva med en sveiv? En vil vel kunne få mer effekt av å sveive på en litt tungdrevet sveiv noen minutter av og til? Har sett sveiv på bilder av bærbare, men har aldri sett i praksis. Ser for meg en liten sveiv på både mobiltelefoner, kamera, bærbare osv... Men det blir kanskje forlite effekt det også?

Lenke til kommentar
Hva med en sveiv? En vil vel kunne få mer effekt av å sveive på en litt tungdrevet sveiv noen minutter av og til? Har sett sveiv på bilder av bærbare, men har aldri sett i praksis. Ser for meg en liten sveiv på både mobiltelefoner, kamera, bærbare osv... Men det blir kanskje forlite effekt det også?

5751466[/snapback]

 

Det var en engelsk mann (eller amerikaner) som lagde en bærbar radio med sveiv for noen år siden. Den ble meget populær siden den ikke trengte så mye sveiving får å lade batteriene for en god stund med lytting.

Lenke til kommentar

dem driver jo å planlegger en laptop med sveiv, til skolebarn i den tredje verden om jeg har forstått ting rett...

 

men jeg er ikke 100% sikker på om den sveiveradioen ladet batteri. tror mer den funket etter bladfjærprinsippet. altså, trekk opp, slipp, lytt...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
dem driver jo å planlegger en laptop med sveiv, til skolebarn i den tredje verden om jeg har forstått ting rett...

5753411[/snapback]

Ja den ble avbildet for ei stund siden, men det har vært stillt siden.

5753559[/snapback]

 

Nei det har skjedd mye siden sveive-PCen ble avbildet for første gang. Mange tunge IT-akturer er inne og sponser (Google, AMD, Red Hat, News Corporation, Nortel og Brightstar f.eks.) og FNs Utviklingsprogram er med på laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...