Gå til innhold

Nyheter: De dødelige meldingene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe nytt at mobbing via SMS eller andre tjenester som f.eks internett kan forårsake at folk føler seg så utfor at de til slutt tar sitt eget liv.

Nå er jeg selv tolv år, og vil ikke ha denne tjenesten deaktivert, og det blir litt vanskelig for meg å se det fra flere forskjellige sider egentlig. Det blir nok uansett en stund til SMS blir deaktivert for mobiltelefonbrukere under 18 år, hvis det i det hele tatt får gjennomslag.

Lenke til kommentar
foreslår at telefoner som selges til personer under 18 år får deaktivert SMS-funksjonen
Å det skal hjelpe? Dummeste jeg har hørt. Skal man også forby utgående anrop fra telefoner til menn over 45 fordi de av og til ringer yngre av det motsatte kjønn, eller hva med MMS mellom kl 23 og 03 fordi disse ofte er bilder tatt på nach?
Lenke til kommentar
foreslår at telefoner som selges til personer under 18 år får deaktivert SMS-funksjonen
Å det skal hjelpe? Dummeste jeg har hørt. Skal man også forby utgående anrop fra telefoner til menn over 45 fordi de av og til ringer yngre av det motsatte kjønn, eller hva med MMS mellom kl 23 og 03 fordi disse ofte er bilder tatt på nach?

5744195[/snapback]

Jepp, dette er et forslag som er dømt til å ikke få den ønskede effekten. Hvis det innføres 18 års aldersgrense så vil bare ungdommen kjøpe brukte telefoner eller få foreldrene til å kjøpe telefonene i sitt navn. Også vet man jo ikke hvor stor andel av den psykiske volden gjennom SMS som bare flyttes over til psykisk vold gjennom telefonoppringninger, ansikt til ansikt, eller går over til fysisk vold.

 

SMS har også fordeler over tale for ungsommen så å si at SMS er noe ondt som må bekjempes er egentlig å gå med skylapper selv. SMS har sine fordeler og ulemper og jeg tror de negative følgene av å sperre for SMS kan bli vel så alvorlige som de negative følgene av å tillate SMS.

 

Dessuten synes jeg det er feil vei å gå å fortsatt la de dårlige holdningene fortsette og regulere dette på en så teknisk og kunstig måte at det er enkelt å omgå hindrene. Det eneste logiske jeg ser for meg er å ha holdningskampanjer i skolen slik at mobbingen i utgangspunktet minker. An annen metode kan være at de unge prøver å si i fra i større grad når det foregår mobbing, og at de voksne griper mer inn i problemene når de oppdages.

 

Men nå håper jeg ikke myndighetene er så dumme at de innfører et så forhånds-misslykket tiltak etter anbefaling fra en enkeltperson, men klarer å finne tiltak som vil virke langt bedre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...