Gå til innhold

Blu-Ray vs. HD DVD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flisespikking:

Både HD DVD og Blu-Ray benytter en blå kortbølgelaser med brennvidde på 405 nm.
-> bølgelengde
Når brennvidden er smalere, blir sporet lenger, og man får plass til mye mer data.
-> sporavstand og/eller datatetthet langs sporene?
Hvis man ser film på vanlige TV-er eller fra litt avstand, så vil man selvsagt merke forskjellen, men den vil ikke være like tydelig som forskjellen mellom VHS og DVD.

Vanlige TV'er (CRT) har svært dårlig reell oppøsning (faktisk dårligere enn DVD-formatet) selv om det går an å vise et svært uklart bilde med 800x600 eller 1024x768 fra TV-utgangen på skjermkort. Så jeg tviler på at man vil merke noen forskjell fra DVD opp til noen av HD-formatene på en vanlig TV. Det er i hvertfall ikke selvsagt at det man vil merke noen forskjell.

Med en oppgitt skriverate på 36 MB i sekundet er det ikke noe problem å lagre informasjon raskt nok, ..
Dette stemmer ikke. Lese/skrivehastigheten på 1x hastighet er bare 36 Mbit/s = 4,5 MB/s, altså en åttendel av det som står i artikkelen. B=Byte, b=bit. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bildeoppløsningen er dermed 720x480 og 720x576 piksler for henholdsvis 16:9 og 4:3-format

 

Dette er vel strengt tatt forskjellen på NTSC og PAL og ikke på 16:9 og 4:3...

 

Følgelig er også illustrasjonen som sammenligner ulike oppløsninger feil.

 

Hele artikkelen bærer preg av å være oversatt fra engelsk i hui og hast spør du meg.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Akk og uff osv.. :nei:

 

Flere formater er noe forbasket herk, En rull til kino og en plate til hjemmebruk sier jeg. :hmm:

 

Håper virkelig at maxell lanserer en holografisk plate for film industrien og gruser disse to wannabe DVD arvtagerne.

 

skulle blitt satt regler for sånt synes jeg, enhver fjomp kan jo komme med et nytt format nårsomhelst :ermm:

 

 

takk for meg, over og ut...

Lenke til kommentar

"Illustrasjonen over 16:9 og 4:3-formatene til DVD, sammenlignet med de to vanligste oppløsningene for dataskjermer og de to vanligste formatene for HDTV. I seg selv gjør oppløsningen at bildet blir 2-5 ganger bedre enn det gamle DVD-bildet."

 

Å si at bildet blir 2-5 ganger bedre er vel en litt rar måte å si ting på.

 

Enkelte jobber med logaritmiske verdier for oppløsning. Dvs at oppløsningen må dobles for å få en gitt heving i billedkvaliteten. Når oppløsningen når et nivå hvor sammenhengen mellom antall punkter, billedstørrelse og seeravstand gjør at man ikke kan skille punktene lengre, så er vel den reelle nytteverdien av økt oppløsning null...

 

-k

Lenke til kommentar
AACS beskytter innholdet på en måte som gir rettighetshaveren langt mer makt over materialet enn hva som er tillatt i den norske åndsverkslovgivningen.
Det finnes da noen regler og krav for lansering av nytt format, så vidt meg bekjent. Skal se om jeg finner igjen en oversikt over krav jeg så her for noen uker siden.

5732009[/snapback]

Oppretthavslovene gir norske forbrukere en del rettigheter i forbindelse med kopiering (backup). (Jeg er veldig usikker, men lurer på om det ikke gir noen rettigheter i forbindelse med avspillingsmuligheter på flere enheter også). AACS vil tydeligvis ta i fra oss flere slike lovfestede rettigheter og det er da spørs om de nye formatene blir lovlige å selge eller markedsføre i norge. Er det noen som vet om norske myndigheter kikker på saken nå eller om de lar bransjen få kjøre dampveivals over folks rettigheter etter prinsippet om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"HD DVD blir uansett ikke mer enn 2 lags"

 

Har det ikke blitt demonstrert prototyper med 3-lag for HD.

 

"De to vanligste HDTV-formatene er 1280x720 og 1920x1080, og det er bare førstnevnte som er i vanlig handel i dag"

 

Er det 1080i det er snakk om her, eller 1080p?

 

"På den minste HDTV-oppløsningen er også billedraten mye større enn før, opptil 60 bilder i sekundet. Alt dette krever selvsagt mer lagringsplass."

 

Er 60 Fps noe som faktisk er i ferd med å bli brukt? Eller er det bare en teknisk mulighet?

 

Personlig håper jeg cracker-menneskene begynner å bruke nøkler fra hardware-spillere, og at produsentene ugyldigjør de, slik at spiller etter spiller blir ubruklig, og folk innser at disse systemene er en dårlig ting for forbrukeren.

 

AtW

Lenke til kommentar
AACS beskytter innholdet på en måte som gir rettighetshaveren langt mer makt over materialet enn hva som er tillatt i den norske åndsverkslovgivningen.
Det finnes da noen regler og krav for lansering av nytt format, så vidt meg bekjent. Skal se om jeg finner igjen en oversikt over krav jeg så her for noen uker siden.

5732009[/snapback]

Kopirettighetslovene gir norske forbrukere en del rettigheter i forbindelse med kopiering (backup). (Jeg er veldig usikker, men lurer på om det ikke gir noen rettigheter i forbindelse med avspillingsmuligheter på flere enheter også). AACS vil tydeligvis ta i fra oss flere slike lovfestede rettigheter og det er da spørs om de nye formatene blir lovlige å selge eller markedsføre i norge. Er det noen som vet om norske myndigheter kikker på saken nå eller om de lar bransjen få kjøre dampveivals over folks rettigheter etter prinsippet om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse?

5732199[/snapback]

 

Vi vet ikke noe enda, min første magefølelse er at det vil være lov å omgå de verste AACS-restriksjonene for vanlige brukere, siden de kan hindre det man i norsk lov definerer som som "rimelig" bruk. Tipper det vil være lov å selge og markedsføre enhetene ja :-)

 

Så vidt jeg vet ser ikke myndighetene på disse helt konkret, kanskje forbrukerrådet skulle fått seg et tips?

Lenke til kommentar
AACS beskytter innholdet på en måte som gir rettighetshaveren langt mer makt over materialet enn hva som er tillatt i den norske åndsverkslovgivningen.
Det finnes da noen regler og krav for lansering av nytt format, så vidt meg bekjent. Skal se om jeg finner igjen en oversikt over krav jeg så her for noen uker siden.

5732009[/snapback]

Oppretthavslovene gir norske forbrukere en del rettigheter i forbindelse med kopiering (backup). (Jeg er veldig usikker, men lurer på om det ikke gir noen rettigheter i forbindelse med avspillingsmuligheter på flere enheter også). AACS vil tydeligvis ta i fra oss flere slike lovfestede rettigheter og det er da spørs om de nye formatene blir lovlige å selge eller markedsføre i norge. Er det noen som vet om norske myndigheter kikker på saken nå eller om de lar bransjen få kjøre dampveivals over folks rettigheter etter prinsippet om at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse?

5732199[/snapback]

Håper Norge lager en lov om at det skal være mulig å kopiere matrialet og ikke bare gir lov til å gjøre det selv om det er sperrer sånn som det er i dag.

Lenke til kommentar
Bildeoppløsningen er dermed 720x480 og 720x576 piksler for henholdsvis 16:9 og 4:3-format

 

Dette er vel strengt tatt forskjellen på NTSC og PAL og ikke på 16:9 og 4:3...

 

Følgelig er også illustrasjonen som sammenligner ulike oppløsninger feil.

 

Hele artikkelen bærer preg av å være oversatt fra engelsk i hui og hast spør du meg.

5731988[/snapback]

 

En PAL DVD har 720x576 pixlers oppløsning. Forskjellen på 4:3 og 16:9 er at ved 4:3 er pixlene kvadratiske (square), mens ved 16:9 er de avlange (non-square)

 

Samme gjelder for NTSC DVD ved 720x480 pixlers oppløsning.

 

Rett meg om jeg har feil, men jeg er 99.99% sikker på at det er slik det er...

Lenke til kommentar
Bildeoppløsningen er dermed 720x480 og 720x576 piksler for henholdsvis 16:9 og 4:3-format

 

Dette er vel strengt tatt forskjellen på NTSC og PAL og ikke på 16:9 og 4:3...

 

Følgelig er også illustrasjonen som sammenligner ulike oppløsninger feil.

 

Hele artikkelen bærer preg av å være oversatt fra engelsk i hui og hast spør du meg.

5731988[/snapback]

 

En PAL DVD har 720x576 pixlers oppløsning. Forskjellen på 4:3 og 16:9 er at ved 4:3 er pixlene kvadratiske (square), mens ved 16:9 er de avlange (non-square)

 

Samme gjelder for NTSC DVD ved 720x480 pixlers oppløsning.

 

Rett meg om jeg har feil, men jeg er 99.99% sikker på at det er slik det er...

5732398[/snapback]

 

Formen på pixlene er vel bestemt av TVen, ikek av mediet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Her var det mye rot med bildeoppløsning i forhold til formatene PAL og NTSC. Dette bør det rettes opp i.

 

Journalisten setter jo egentlig likehetstegn mellom:

 

720x480 (som er oppløsningen for DVD NTSC (USA/Japan m.fl.)

= gammelt TV-format 4:3

 

720x576 (som er oppløsningen for DVD PAL (Europa/kina m.fl.)

= widescreen TV-format 16:9

 

Blir ikke dette helt feil?

 

Er ikke oppløsningen for HDTV følgende?

1280x720

1920x1080

Lenke til kommentar
Bildeoppløsningen er dermed 720x480 og 720x576 piksler for henholdsvis 16:9 og 4:3-format

 

Dette er vel strengt tatt forskjellen på NTSC og PAL og ikke på 16:9 og 4:3...

 

Følgelig er også illustrasjonen som sammenligner ulike oppløsninger feil.

 

Hele artikkelen bærer preg av å være oversatt fra engelsk i hui og hast spør du meg.

5731988[/snapback]

 

En PAL DVD har 720x576 pixlers oppløsning. Forskjellen på 4:3 og 16:9 er at ved 4:3 er pixlene kvadratiske (square), mens ved 16:9 er de avlange (non-square)

 

Samme gjelder for NTSC DVD ved 720x480 pixlers oppløsning.

 

Rett meg om jeg har feil, men jeg er 99.99% sikker på at det er slik det er...

5732398[/snapback]

 

Formen på pixlene er vel bestemt av TVen, ikek av mediet?

 

AtW

5732403[/snapback]

 

Fant noe på Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-ROM#DVD-Video

DVD-Video discs require a DVD-drive with an MPEG-2 decoder (e.g. a DVD-player or a DVD computer drive with a software DVD player). Commercial DVD movies are encoded using a combination of MPEG-2 compressed video and audio of varying formats (often multi-channel formats as described below). Typical data rates for DVD movies range from 3–10 Mbit/s, and the bit rate is usually adaptive. The video resolution on NTSC discs is 720 × 480 and on PAL discs is 720 × 576. A high number of audio tracks and/or lots of extra material on the disc will often result in a lower bit rate (and image quality) for the main feature.

 

Samt denne siden (scroll ned til Digital TV-standard): http://en.wikipedia.org/wiki/Display_resolution

 

Så vidt jeg skjønner og vet, er all PAL DVD 720x576. Selve formatet står bak på hver DVD (2,35:1 - 16:9 - 4:3), og avgjør hvordan pixlene blir formet på TVn.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...