Gå til innhold

Høy kontrast fra LG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kontrast er flott! Det er IMO fremdeles en av de aller viktigste kriteriene for et godt bilde. Spesiellt for oss som gamer og er opptatt av fin-detaljer. Kontrast tror jeg man aldri vil få nok av.

 

Men.... om dett er "skikkelig" kontrast eller bare noe slags "juksemåte" for å få kontrasten til å virke høyre enn den er, gjennstår å se. Jeg synes beskrivelsen høres litt tvilsom ut, og jeg synes også hoppet opp til 1:1600 kontrast hørtes litt mye ut når de aller beste high-end LCD'ene så lang bare har 1000. (mulig noen har 1200, jeg skal ikke være altfor bombastisk :) )

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Kontrastmotoren DFC inneholder tre ulike enheter. Den første enheten skal detektere hva som vises på skjermen, og tilpasse kontrasten etter dette. Neste enhet skal redusere reflekser og gjenskinn i de svarte partiene. Den siste enheten skal sikre og opprettholde resultatet.

Mange fine ord om hva det skal gjøre .. Men er det noen som vet hvordan de nevnte teknikkene for å booste kontrasten virker? (Teknisk funksjonsmåte og ikke pene ord om resultatet)

Lenke til kommentar

Nyere LCD projektører jukser også med kontrastnivået, men der på et litt annet vis. Der reduserer/struper man inn lyset ved mørke scener, og slipper ut alt ved lyse scener. På det viset opplever man sortere "sort" i mørke scener samtidig som lyse scener oppleves blendende. Prosessen er dynamisk, og det ligger gjerne litt fargebehandling og hjelper til i tillegg til selve mekanikken/irisen. Sony HS50 bruker noen sekunder på dette (jevn) mens Panasonic PT-AE700 justeres rundt om per frame/bilde (hurtig). Noen tall for å demonstrere hvor langt de tar dette - Sony HS-50 = 6000:1 kontrast, Panasonic PT-AE700 = 2000:1 (som jeg faktisk har).

 

Det er et hav av justeringsmuligheter for å øke opplevd kontrast uten å nødvendigvis ØKE selve kontrasten :) Det mest seriøse forsøket jeg har sett forløpig (dessverre bare på papir, sukk...den som var rik) er muligens Eizo sitt forsøk på 14-bit beregning av fargetoner. De er iallefall på rett vei.+

 

EDIT: Artig sammenlikning mens jeg var innom projektorer. Enkelte CRT projektorer (Barco) klarer visstnok 15000 - 30000:1 kontrast.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Hallo, en Nec 2080UX med 300:1 kontrast har mye bedre og fler farger enn en Samsung 930BF med 700:1 kontrast, så dette er bare en annen måte å regne det ut.

Ganske irriterende faktisk, mye bedre om de hadde brukt den samme måten slik at vi vet hva som egentlig er best

Lenke til kommentar
Den kontrastverdien produsentene opererer med sier ingenting om kontrasten. Så denne nyheten er verdiløs før man får en personlig demonstrasjin av skjermen

5720834[/snapback]

Det varierer. F.eks. Samsung 244T er målt til reell 1000:1 kontrast i tester, mens andre kan være betydelig dårligere.

Lenke til kommentar
Nyere LCD projektører jukser også med kontrastnivået, men der på et litt annet vis. Der reduserer/struper man inn lyset ved mørke scener, og slipper ut alt ved lyse scener. På det viset opplever man sortere "sort" i mørke scener samtidig som lyse scener oppleves blendende. Prosessen er dynamisk, og det ligger gjerne litt fargebehandling og hjelper til i tillegg til selve mekanikken/irisen.

5721416[/snapback]

Denne teknikken er vel og bra, men hjelper ikke i scener med både mørke og sterkt lys.

Lenke til kommentar
Denne teknikken er vel og bra, men hjelper ikke i scener med både mørke og sterkt lys.

5722804[/snapback]

 

Nettop!

 

Denne måten å gjøre det på minner meg nesten om hva man gjør med high range dynamic lighting. Dvs. å simulere blendende lys uten at lyset fatisk er noe særlig sterk f.eks.

 

Jeg sier da seff ikke at teknologien er relatert til hverandre på noe vis ^_^

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hallo, en Nec 2080UX  med 300:1 kontrast har mye bedre og fler farger enn en Samsung 930BF med 700:1 kontrast, så dette er bare en annen måte å regne det ut.

Ganske irriterende faktisk, mye bedre om de hadde brukt den samme måten slik at vi vet hva som egentlig er best

5722199[/snapback]

 

Om en skjerm har "bedre og flere farger" har vel strengt tatt ikke noe som helst med kontrastnivået. Et kontrastforhold er hvor stor forskjell i lysstyrke det er mellom et område på skjermen som er svart og et som er hvitt. I praksis vil det si at skjermer med lave tall når det gjelder kontrast vil ha dårlig sortnivå, og problemer med å avbilde mørke partier.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Er den skjermen som var visst nederst i artikkelen noe å satse på hvis jeg vil ha en ny skjerm som skal brukes til gaming og film? Snakker om den 20" som var widescreen og svart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Er den skjermen som var visst nederst i artikkelen noe å satse på hvis jeg vil ha en ny skjerm som skal brukes til gaming og film? Snakker om den 20" som var widescreen og svart.

6129258[/snapback]

Quoter meg selkv, da dette er noe jeg vil ha svar på. Er 20" skjermen som var widescreen fra LG noe og satse hvis jeg vil kjøpe meg en ny skjerm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...