Gå til innhold

Kamerasalget tredoblet på 11 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil spekulere litt i en annen årsak også: Dagens kameraer har trolig dårligere holdbarhet enn gamle kameraer. For 30 år siden kjøpte man gjerne kamera og forventet å ha det i 20 år, men nå forventer folk ikke at kameraene skal holde i mer enn 5-10 år. Den lavere forventningen til holdbarhet henger sikkert sammen med dårligere teknisk holdbarhet. Mer dårlig plast, mindre solid metall, flere deler som står ubeskyttet mot korrosjon, flere deler som er mer sårbare for korrosjon, samt en rekke ekstra feilkilder som programvarefeil, brikker som feiler etter en stund osv)

 

Forresten så ville jeg prøve å se statistikken på en litt annen måte og la stolpene for analoge og digitale kameraer oppå hverandre:

 

Orginal:

i_126405-564x376.jpg

 

Modifisert:

post-3851-1141816310.png

 

 

post-3851-1141816310_thumb.png

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I 1995 ble det solgt 149 000 kameraer i Norge. I 2005 ble det solgt nærmere en halv million. Hvorfor skal alle ha nytt kamera tre ganger så ofte som før?

 

Les mer

5713869[/snapback]

 

Jeg tror også holdningen til det å handle kameraer har forandret seg en del den siste tiden. Mange mener at man bør kjøpe seg den siste modellen når den dukker opp. De blir derfor litt irritert når de hører spesifikasjonene og sier noe sånt som: "Hvorfor i all verden skal jeg kjøpe denne modellen når den ikke er bedre enn dette?!?! Da beholder jeg heller den forrige."

 

-Og det er kanskje også meningen. Det vil til en hver tid være mange som er interessert i å starte med foto generelt, gå over fra lommekamera til speil, gå fra semipro til pro, osv. Det er i disse overgangene at folk flest vil(og trenger?) kjøpe seg kameraer.

 

Jeg ser en tendens til at folk nå tror at man "må" ha siste teknologi for å ta gode bilder og dumper f.eks. sitt EOS 300D for heller å kjøpe seg 350D. -Et forholdsvis rart og dumt valg mener nå jeg...

Lenke til kommentar

Simen1 har et godt poeng med holdbarhet tror jeg. For min del har jeg hatt 5 "faste" digitale kompakter i løpet av 3 år. Alle har gått i stykker, canon powershot serien hele gjengen (4 av de ble reparert og solgt videre). Har også hatt canon ixus, sony, minolta, nikon og panasonic kompaktkameraer, men var ikke fornøyd med de og solgte de videre eller returnerte.

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...